Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > Microsoft Trainsimulator / Open Rails > Landskapsdesign - MSTS / Open Rails

Stängt ämne
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2003-04-18, 10:44   #1
flensburger
Member
 
Reg.datum: Apr 2002
Ort: Herrljunga, , Sweden.
Inlägg: 31
Standard Med risk att bli bunden i rälsen.......

...sticker jag ut mina buffertar!

Jag har följt det mesta här i forumet och tycker ni gör ett himla bra jobb. MEN......

Jag tycker att ni lägger för mycket jobb på fiktiva saker. Ex.
Ommålning av fordon med fantasi design.
Jobba med fiktiva linjer.
Omgjorda linjer tex USA o Japan med svenska signaler.

Åker vi över till våra bröder i väster, Danmark. Så har dom snart laggt in HELA Danmark i MSTS. Vilka linjer har vi?
Sedan har någon mage att be våra bröder att dom skall göra våra Svenska linjer!!

Själv håller jag på med linjen Skövde-Karlsborg. Som ett test för att se hur man bygger en sådan linje. Jag tycker att det går rätt lätt. Men att det krävs mycket tid. Jag använder dom blå kartorna och bangårdsritningar från 1960. Lite trixande men det går.

Har i dagsläget gjort Skövde-Fagersanna samt Skövde-Ulfsåker (mot Törreboda).

Så har jag en fråga, om någon nu vill hjälpa mig.
Hur får jag tag i linjerna på Lolland i Danmark?
Det fanns en sida där man kunde hämta den plus EDK, men sidan fungerar ej längre.

mvh
Kjell Ericsson
Lokförare på SJAB

mvh
FFF
flensburger besöker inte forumet just nu  
Gammal 2003-04-18, 10:55   #2
avslutat_konto
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Björklinge, , Sweden.
Inlägg: 358
Standard

Hej Kjell !!

jag tror väl knappats att någon blir upprörd av vad du säger , alla har vi olika åsikter om vad som ska göras eller inte och alla har vi rätt att tycka till.

Ditt projekt låter väldigt intressant och det skulle vara kul att se lite bilder ifrån det

Sidan du efterlyser är känd för att vara svår att komma åt så där är det bara att prova och prova och prova, Alternativt så kan man maila till han som har sidan så hittar han säkert en lösning på det, eller ställ frågan i våra danska kollegors forum

Glad påsk och lycka till med ditt projekt

Tomas/repman
The Vehicles shop
www.banbyggarna.com
avslutat_konto besöker inte forumet just nu  
Gammal 2003-04-18, 11:51   #3
Olaf Lindström
Moderator
 
Reg.datum: Dec 2002
Ort: Jönköping
Inlägg: 2 867
Standard

Citat:
quote:Originally posted by repairman

Hej Kjell !!

jag tror väl knappats att någon blir upprörd av vad du säger , alla har vi olika åsikter om vad som ska göras eller inte och alla har vi rätt att tycka till.

Ditt projekt låter väldigt intressant och det skulle vara kul att se lite bilder ifrån det

Sidan du efterlyser är känd för att vara svår att komma åt så där är det bara att prova och prova och prova, Alternativt så kan man maila till han som har sidan så hittar han säkert en lösning på det, eller ställ frågan i våra danska kollegors forum

Glad påsk och lycka till med ditt projekt

Tomas/repman
The Vehicles shop
www.banbyggarna.com
È ru på gött humör idag eller!?
Helt fullt av ""!

---------------
Hälsningar:

VD, Olaf Lindström
VGC-IC Koncernen
Olaf Lindström besöker inte forumet just nu  
Gammal 2003-04-18, 12:06   #4
Mazz
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 501
Standard

Japp... Håller på och bygger ett rep i 3D nu och ser ut en lämplig plats på banan att knyta fast dig...

Närå, jag tar inte åt mig alls, var och en är salig i sin tro... Jag vill dock ge mitt perspektiv på det hela, varför jag egentligen tycker det är roligare att göra en fiktiv rutt...

Om man börjar i den endan att fundera över vad man behöver för att göra en verklighetsbaserad rutt, så hamnar man i den vetskapen att majoriteten av jobbet blir att samla underlag... I allafall om man har den kravnivån som jag har om man ska kunna kalla en rutt för verklighetsbaserad. Då ska växellägen, växeltyper, kurvradier, spårlängder osv vara med så liten avvikelse som möjligt. De byggnader som är signifikanta utmed banan ska vara med och du bör dessutom inhämta tillstånd från de företag som blir berörda. Så, det blir åtskilliga dokumentationssafari utmed banan för att skaffa texturunderlag och spårlägesunderlag. Från den här utgångspunkten kan man naturligtvis sedan dra ner på ambitionsnivån så man kommer till en hanterbar arbetsmängd, men ju mer man drar ner, ju längre kommer man ifrån att det är en verklighetsbaserad rutt.

Man har ett annat problem också vad gäller verklighetsbaserade stora samhällen. Det finns ju den gamla kända storleksbegränsningen med antal objekt i varje tile. (ja, eller vad begränsningen egentligen är, iinte riktigt utrett, men i praktiken omvandlat till nån slags maxgräns av objekt) Den begränsningen gör att du i praktiken om du vill ha riktig signalering och tillräckligt med statiska objekt hamnar nånstans vid ett max på 20 - 25 spår i bredd. Jag vet många bangårdar i verkligheten som har betydligt fler än så. Och, optimalt placerar man bangården så den utnyttjar fler tiles för att lägga de intensiva delarna på, men om man bygger verklighetsbaserat så kan du inte flytta bangården 1 km bara för att hamna bättre till i tilen. Då får kanske en tile bära alla objekt som hör till bangården o samhället och då är 20 spår i bredd ingen option.

Jag bestrider inte nöjet att ha en verklighetsbaserad rutt på något sätt, men för min egen del ställer jag mig tveksam om det mervärde det ger att den är verklighetsbaserad är värt det merarbete som det innebär. Dessutom finns det ett för mig viktigt mervärde i att bygga en fiktiv rutt... jag bestämmer själv vad det är för typ av transporter och fordon som ska trafikera banan. Det kan jag välja och designa utifrån att det ska vara underhållande, tillgängliga fordon, lägger spår så begränsningar i sim inte hämmar för mycket osv. Och ingen kan påstå att det inte stämmer med verkligheten, eftersom jag själv är envåldig kung i den här fiktiva världen...

Så, jag tycker att en verklighetysbaserad rutt inte är nått att satsa på då? Näe, det sa jag inte... Jag känner mig ganska säker på att det kommer att komma verkliga svenska rutter till MSTS också.. Kanske kommer jag själv att vara involverad, vi får se...

Fantasidesignade fordon? Tja, dom kan man utnyttja om man vill... Eftersom verkligheten bjuder på ganska många varianter så känns det ju inte fel att sin bana har ett eget designprogram... Man kan ju låta andra göra ommålningarna... Men, vill man göra det själv, så är ju inte det fel heller, det är ju en hobby det här och hur man utövar den är helt och hållet upp till var och en.

Avslutningsvis så vill jag ge en eloge till våra danska bröder för det arbete de har gjort, det är mycket imponerande.

/Mats A

LLJ forum: http://forum.wendel.nu/viewforum.php?f=14
Mazz besöker inte forumet just nu  
Gammal 2003-04-18, 12:24   #5
Pson
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Linköping, , Sweden.
Inlägg: 2 663
Skicka ett meddelande via ICQ till Pson Skicka ett meddelande via MSN till Pson
Standard

Jag gör i alla fall realistiska ommålningar, sug på den du! [8D]

Med vänlig hälsning Pson


X 2000 - Kungen av sveriges järnvägar.
Pson besöker inte forumet just nu  
Gammal 2003-04-18, 12:56   #6
Olaf Lindström
Moderator
 
Reg.datum: Dec 2002
Ort: Jönköping
Inlägg: 2 867
Standard

Jag har en hemlis här på datorn som jag pular lite med men den är på relativt tidigt stadium då jag måste sammla mera material om Nässjö station

Skulle någon som har lust möjlighet vilja leta upp göra en spårplan över Nässjö station!?[]

Andra byggnader som finns efter linjen får också kommas fakta om.

Brinnellskolan´s station skulle kanske någon kunna bidra bilder på?
Eller har Sibbmark byggt denna?(såg en liknande i LLJ som sibmark byggt!)

Jag var och mätte stationsdelar förra veckan och bygger upp den bit för bit![8D](jävlig* FPS krävande station asså!)

Nä nu ska vi sluta att prata "OT"![B)]

---------------
Hälsningar:

VD, Olaf Lindström
VGC-IC Koncernen
Olaf Lindström besöker inte forumet just nu  
Gammal 2003-04-18, 13:02   #7
Olaf Lindström
Moderator
 
Reg.datum: Dec 2002
Ort: Jönköping
Inlägg: 2 867
Standard

Rutten jag pratar om är Nässjö Oskarshamn Jänväg.(dock så är min version slut i ORMARYD för tillfället!)

---------------
Hälsningar:

VD, Olaf Lindström
VGC-IC Koncernen
Olaf Lindström besöker inte forumet just nu  
Gammal 2003-04-18, 17:50   #8
Pelle E
Member
 
Reg.datum: Dec 2002
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 96
Standard

Hej Kjell, jag planerar också en riktig rutt när jag kan så pass mkt om RE och andra diverse verktyg som jag köpt eller laddat hem, att jag kan gå vidare. Ännu så länge håller jag bara på med diverse tester att använda TsTools2 tillsammans med RE för att skapa terrängen. Jag gör också försök med blå, eller gula kartan, samt där det finns orienteringskartor i mindre skala som är de bästa vad gäller nogrannheten på kurvradier etc. Jag ska ge mig på att göra Sthlm C till Norrköping C, (både Nyköpingsbanan och över Katrineholm) vilket lär väl ta så lång tid av mitt liv att jag riskerar att aldrig bli färdig, utbränd etc. , men försöka duger.

Hur samlar du in material för att få din rutt så verklighetstrogen som möjlig, och hur mkt av verkligheten tar du med?

Det krävs ju inte bara spårbygge, det krävs ju en massa 3D bygge med, och det kan ju ta hur lång tid som helst. Jag tänkte använda både video och digitalkamera när jag är ute och rekognoserar, men för videoupptagningen efter linjen borde det ju vara lämpligt att följa med ett tåg. Filma från sista vagnen går ju bra, men ännu bättre följa med i loket, men det får man väl aldrig tillstånd för...

Har du använt video från loket när du dokumenterat din rutt?

Går det att få tag på bangårdsritningar över stationer från t.ex Banverket? Det skulle ju vara bra att ha för t.ex större stationer som är svåra eller omöjliga att överblicka helt och hållet från marknivå.

Lantmäteriverkets fotoöversikter från luften är inte heller dom särskilt tydliga på hög höjd vad gäller spårplaner på större stationer. Har kollat t.ex Sthlm C, som iofs mest är under tak, men spåren i dagen är nästan omöjliga att se på ett sånt foto och LMV:s kartor, blåa, gröna eller gula kartan, är ju inte heller de särskilt detaljerade vad gäller spårplaner på stationerna.

Linjen Sthlm-Järna (Grödingebanan) har jag rätt bra underlag på nu, vilket räcker ett tag när jag planerar att börja med den sträckan först. Har fotat en del större objekt, samt samlat in material på internet, skaffat kartor, det är vad som är gjort hittills....

Som sagt, med risk att bli bunden till detta projekt för all evighet, så skulle det vara intressant att höra hur mkt du tar med av det som finns i verkligheten. Bygger du i TSM eller GMAX dina 3D modeller? Hur många spårmeter lägger du på t.ex en timme?

Lycka till med rutten!

/ P E
Pelle E besöker inte forumet just nu  
Gammal 2003-04-18, 18:12   #9
Olaf Lindström
Moderator
 
Reg.datum: Dec 2002
Ort: Jönköping
Inlägg: 2 867
Standard

Vad är "blå kartan" för något?[]
Var får ni tag på orienteringskartor[?][|)]

Jag bygger själv inte alla objkt i 3d men några![8D][]

---------------
Hälsningar:

VD, Olaf Lindström
VGC-IC Koncernen
Olaf Lindström besöker inte forumet just nu  
Gammal 2003-04-18, 18:22   #10
Jocke
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2001
Inlägg: 385
Standard

Citat:
quote:Originally posted by vr98olli

Vad är "blå kartan" för något?[]
Var får ni tag på orienteringskartor[?][|)]
Jag bygger själv inte alla objkt i 3d men några![8D][]
---------------
Hälsningar:
VD, Olaf Lindström
VGC-IC Koncernen
Blå Kartan är väl det som Lantmäteriet numera kallar "Vägkartan".

Orienteringskartor får du tag på genom orienteringsklubbarna. Titta in på http://www.orientering.se/ så hittar du både klubbregister och kartresgister. (Ollis tittar lämpligen på kartregistret över Småland: http://147.14.243.23/kartor/smaland.htm )

Själv har man en del orienteringskartor, men det kanske beror på att man är orienterare...

/Jocke

C16 2919, 1987-2001

http://www.saltsjobanan.tk
Jocke besöker inte forumet just nu  
Gammal 2003-04-18, 21:32   #11
Olaf Lindström
Moderator
 
Reg.datum: Dec 2002
Ort: Jönköping
Inlägg: 2 867
Standard

Tack för hjälpen Jocke!

---------------
Hälsningar:

VD, Olaf Lindström
VGC-IC Koncernen
Olaf Lindström besöker inte forumet just nu  
Gammal 2003-04-19, 12:56   #12
bobjörk
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2001
Ort: Nacka, , Sweden.
Inlägg: 902
Skicka ett meddelande via ICQ till bobjörk Skicka ett meddelande via MSN till bobjörk Skicka ett meddelande via Yahoo till bobjörk
Standard

Själv pysslar jag med en fiktiv rutt därför at det är ett bra sätt att lära sig RE:s begränsningar och möjligheter(?). Och så har jag ju fitkiva målningart, för att det är det bolagte som skall köra på rutten :-). Och lugn... en verklighetsbaserad rutt kommer säkerligen... det är inget man bygger på ett ögonblick....

Jonas M. Bobjörk

Missa inte Tanto 25/4!
Planet Pogo releaseparty!
http://www.bobjork.nu/download/msts/
bobjörk besöker inte forumet just nu  
Gammal 2003-04-21, 10:50   #13
flensburger
Member
 
Reg.datum: Apr 2002
Ort: Herrljunga, , Sweden.
Inlägg: 31
Standard

Jag använder dom blå kartorna. Fotografier på banan. Bangårdsritningar som man kan få från Landsarkivet.

Videofilm har jag bar på Göteborg-Kungsbacka (som enkelspårig), samt Göteborg-Alingsås.

Anledningen till att började göra Skövde-Karlsborg var att jag forskade i Banvaktstugor och ville se hur dessa var placerade på banan. Att få denna bana rätt till 100% går nog inte så stationshus och andra bygnader stämmer inte. Men man får i alla fall en "riktig känsla".

Skall försöka lägga ut några bilder senare.

Jag gör bara linjen och använder endast färdiga hus som finns att hämta lite varstans.

Mvh
Kjell

mvh
FFF
flensburger besöker inte forumet just nu  
Gammal 2003-04-22, 09:38   #14
Erich
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2002
Ort: Usa
Inlägg: 237
Skicka ett meddelande via ICQ till Erich Skicka ett meddelande via AIM till Erich Skicka ett meddelande via MSN till Erich Skicka ett meddelande via Yahoo till Erich Skicka ett meddelande via Skype™ till Erich
Standard

Hej Flensburg

Du kan hente EDK og Lollandsbanen på henholdsvis http://www.ts-ef.dk og http://www.ts-ef.com

Hälsninger til alla
Erich F.
Routebuilder
erich.falensteen@mail.tele.dk
Erich besöker inte forumet just nu  
Gammal 2003-04-23, 01:27   #15
sibbmark
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2002
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 158
Standard

Citat:
quote:Originally posted by vr98olli
Brinnellskolan´s station skulle kanske någon kunna bidra bilder på?
Eller har Sibbmark byggt denna?(såg en liknande i LLJ som sibmark byggt!)
Ledsen att jag inte svarat innan. Har varit i Gävle en vecka.
Jag har inte byggt den, än... Men vem vet vad jag får lust att göra imorgon. (Nej, se det inte som ett löfte...)

/Bosse
sibbmark besöker inte forumet just nu  
Stängt ämne

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
ang. rälsen er borte i route ed. Steinar Landskapsdesign - MSTS / Open Rails 0 2003-03-22 11:37
"Risk för sol" Hawk Off-topic 7 2002-07-05 20:40
Hur får man rälsen att gå ihop? Pson Landskapsdesign - MSTS / Open Rails 1 2002-05-18 22:50



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 17:43.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009