Svenska 3D-Tåg - Forum  

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > Microsoft Trainsimulator / Open Rails > 3D-design/Ommålningar - MSTS / Open Rails

Stängt ämne

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2003-08-17, 09:50   #1
brydberg
Junior Member

Reg.datum: Nov 2002
Standard Äkta F-lok

Det finns behov för ett äkta Svenskt ånglok. Här är mitt första försök med F1200 som just blivit körbart. Jag har för avsikt att även bygga gamla sovvagnar för att få ihop ett expresståg till Trelleborg.
brydberg besöker inte forumet just nu  
Gammal 2003-08-17, 12:00   #2
Dson
Medlem

Reg.datum: Jul 2002
Skicka ett meddelande via MSN till Dson
Standard

Åhhhhhh! Du Brydberg, du är ju också bäst!
F1200*gråter av glädje!!!**snyft* Gud, trodde inte min ögon först, F 1200!!!!!! *saknar ord*

MVH Dson i Sandviken.

Dson besöker inte forumet just nu  
Gammal 2003-08-17, 17:06   #3
Jonatan
Medlem

Reg.datum: Feb 2003
Standard

Gode gud i himmelen! Jag tror jag har dött och är i himmelriket![][^]

Brydberg, du är THE MAN!!!

/Jonatan

Ånglok är bäst!
Jonatan besöker inte forumet just nu  
Gammal 2003-08-17, 17:19   #4
Srj28
Senior Member

Standard

JAAAA
Äntligen!
Ett äkta svenskt ånglok, och litt F dessutom[:0][:0]
Jag gråter av lycka

Björn N
Srj28 besöker inte forumet just nu  
Gammal 2003-08-17, 18:49   #5
Kalle Lj
Senior Member

Standard

JAA!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!, detta har jag längtat efter!
Tack så mycket brydberg!!!!

KAlle

ps. när har du tänkt att släppa det? ds.
Kalle Lj besöker inte forumet just nu  
Gammal 2003-08-17, 23:45   #6
Json
Medlem

Standard

Ursnyggt[][][][][][][][][][](SÅ*****SNYGGT)!!!

/Json

Json, lackerare på BOPGE

PS.Om du vill kan jag skicka lite ritningar till dig på passvagnar!DS
Json besöker inte forumet just nu  
Gammal 2003-08-18, 10:18   #7
Erich
Medlem

Reg.datum: Oct 2002
Skicka ett meddelande via ICQ till Erich Skicka ett meddelande via AIM till Erich Skicka ett meddelande via MSN till Erich Skicka ett meddelande via Yahoo till Erich Skicka ett meddelande via Skype™ till Erich
Standard

Hej Brydberg

Flot arbejde, men er det muligt at du kan vise et billedet taget lidt mere fra siden af loket ? Som du viser billedet nu har dit lok meget stor lighed med den Danske E-maskine. Prototypen til den Danske E-maskine er bygget i Sverige.

Hälsninger til alla
Erich F.
Routebuilder
erich.falensteen@mail.tele.dk
Erich besöker inte forumet just nu  
Gammal 2003-08-19, 08:05   #8
Pierre
Hedersmedlem

Reg.datum: Aug 2001
Standard

Underbart!!!!!
Första, riktiga svenska ångloket. Visst var/är Hawk´s ommålningar fina, men inget slår äkta vara.....

http://pirpen.cjb.net/
Pierre besöker inte forumet just nu  
Gammal 2003-08-26, 22:04   #9
Dson
Medlem

Skicka ett meddelande via MSN till Dson
Standard

Hur går det Brydberg? F 1200 ser ju jättebra ut! Skulle vara kul med fler bilder....

MVH Dson i Sandviken.

Dson besöker inte forumet just nu  
Gammal 2003-08-28, 17:42   #10
Mazz
Hedersmedlem

Reg.datum: Sep 2001
Standard

Trevligt, trevligt, Brydberg!!! [][][]

Svenskt ånglok, mumma....

Är du i behov av bilder på 1200:an? Jag har ett drygt hundratal detaljbilder på loket, som kanske kan vara till hjälp vid bygget... Säg till om du vill ha.

Angående de danska loken... 1937 så såldes ju alla 11 loken till Danmark, varav senare 1200:an kom tillbaka till svenska spår senare i modern tid... Men, byggde danskarna sedan en ny version av loket? Hur många då och vilka skillnader? Nyfiken...

/Mats A

LLJ forum: http://forum.wendel.nu/viewforum.php?f=14
Mazz besöker inte forumet just nu  
Gammal 2003-09-01, 22:20   #11
sibbmark
Medlem

Reg.datum: Aug 2002
Standard

Citat:
quote:Tidigare skrev Mazz
Angående de danska loken... 1937 så såldes ju alla 11 loken till Danmark, varav senare 1200:an kom tillbaka till svenska spår senare i modern tid... Men, byggde danskarna sedan en ny version av loket? Hur många då och vilka skillnader? Nyfiken...
Jodå, det byggdes danska versioner av F-loket också... 25 stycken om jag inte har räknat fel. Dom byggdes mellan 1942 och 1950 och fick i Danmark littera E precis som de svenska loken fick där. Jag kan inte säga något om skillnader mellan de svenska och de danska loken, men någonstans i mitt bakhuvud har jag för mig att man bytte plats på eldarens och förarens platser, men det kan vara helt åt skogen fel.

Jag har letat efter en bra bild på ett danskt E-lok, men har bara lyckats få bilder på det när det är i storleksordningen 75 personer ivägen... Jag får bidra med en dålig bild istället. Bilden föerställer DSB E 991 (tillverkad av Frichs 1947 och alltså ett av de "heldanska" loken) vid Østerport station den 19:e juni 1997 när de danska järnvägarna firade sitt 150-årsjubileum. Trevligt att åka efter loket var det hur som helst. Loket tillhör nu DSB Museumstog och drar då och då utflyktståg. Ett systerlok finns att beskåda på Jernbanemuseet i Odense (nummer 994). Som ytterligare kuriosa kan nämnas att 991 var med och drog drottning Ingrids kista till begravningen i Roskilde år 2000 och nummer 994 drog kistan med hennes make kung Fredrik IX till Roskilde 1972. Ett synnerligen stilfult sätt att transportera sina avlidna kungligheter.

/Bosse

<center></center>
sibbmark besöker inte forumet just nu  
Gammal 2003-09-01, 22:36   #12
Rc1166
Niträknare & STW-member

Reg.datum: Aug 2001
Standard

Citat:
quote:
Jodå, det byggdes danska versioner av F-loket också... 25 stycken om jag inte har räknat fel. Dom byggdes mellan 1942 och 1950 och fick i Danmark littera E precis som de svenska loken fick där. Jag kan inte säga något om skillnader mellan de svenska och de danska loken, men någonstans i mitt bakhuvud har jag för mig att man bytte plats på eldarens och förarens platser, men det kan vara helt åt skogen fel.

Nej det är inte alls fel. Förarplatsen flyttades till höger sida för att föraren lättare skulle se signalerna som sitter på höger sida i Danmark. Sen skiljer det lite på hyttak och hyttfönster men här saknar jag som du bra bilder att jämföra.
Ett litet tips: På Sibbmarks bild syns tydligt en blank stång strax över gångbordet. Den förbinder slidstyrningen med förarens omkastarskruv och finns bara på förarsidan av loket.

Kenny

Rc1166 besöker inte forumet just nu  
Gammal 2003-09-02, 01:49   #13
Mazz
Hedersmedlem

Reg.datum: Sep 2001
Standard

Citat:
quote:Tidigare skrev tufftuff

Mazz... Om F... (Och danska motsvarigheten..) Ja du vet säkert Väntar fortfarande, du har väl inte dumpat mig nu när jag har fått konkurrans på F-loket..?? [8D]
Hehe...

Närå!

/Mats A

LLJ forum: http://forum.wendel.nu/viewforum.php?f=14
Mazz besöker inte forumet just nu  
Gammal 2003-09-03, 17:17   #14
rs_DK
Medlem

Reg.datum: Sep 2003
Skicka ett meddelande via ICQ till rs_DK
Standard

//Rasmus Skov
Denmark
rs_DK besöker inte forumet just nu  
Gammal 2003-09-03, 23:59   #15
Jonatan
Medlem

Reg.datum: Feb 2003
Standard

Men oj oj oj! Vilken snygging![][^] Även om hon är en Danska.

/Jonatan

Ånglok är bäst!
Jonatan besöker inte forumet just nu  
Stängt ämne

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:29.