![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
Registrera | Members Area | FAQ | Medlemslista | Community-ware/Modell-shop | Sök | Dagens inlägg | Markera forum som lästa |
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 |
Hedersmedlem
Reg.datum: Jan 2002
|
![]()
Ett generellt OT inlägg angående spårspring:
Det många inte tänker på när det gäller tåg är att det tar tid att få stopp på skrotet och att hastigheten är hög. Detta i kombination med att i nio fall av tio är siktsträckan för oss förare kortare än bromssträckan = när vi ser hindret är det oftast försent. Hur många av er knallar omkring mitt på en motorväg eller 90/110 km/h landsväg och tycker att det är OK? Angående bromsträckor, när en lastbil får underkänt hos bilprovningen för att ha för dåliga bromsar så har den ändå minst fyra gånger bättre broms än ett tåg som har bra broms, och då ska man inte glömma att friktionen är lägre på järnvägen. Den dam jag körde på och som var ute och knalla på spåret, hon kunde säkert också tidtabellen, men vad hjälpte det när jag var sen. Nu hade hon tur som överlevde, men det har inte alla. Tills sist, gå inte i spåret och gena inte. Ett tåg som går i 140 km/h hinner 39 m/s, ett tåg i 200 km/h hinner 55.5 m/s. ![]() Roger |
![]() |
![]() |
![]() |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|
![]() |
||||
Ämne | Startat av | Forum | Svar | Senaste inlägg |
Hur många meter bor ni från Järnvägen? | sjonas | Off-topic | 28 | 2003-08-19 14:13 |
Om transsibiriska järnvägen på TV ikväll..... | Pierre | Off-topic | 3 | 2002-12-23 18:13 |