Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Trainz - Allmänt om Trainz

 
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2004-12-01, 20:12   #11
marcusjm
Member
 
Reg.datum: Jul 2004
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 60
Standard

Citat:
quote:Tidigare skrev Balder

Jo man tackar jag hakar järna på
fast jag har inte riktigt fåt kläm på hur U-maker funkar min Engelska är... inte den bästa [V]
Ingen fara, det här ett svenskt projekt i första hand (fast vi jobbar enligt ESO:s generella principer).

En sammanfattning av reglerna.

Kontaktpunkterna skall alltid vara 360 meter från kanten. Undantaget Bengts idé med diagonala kartor. Kontaktkanterna skall alltid ha 0m som höjd. Däremelllan kan du ha hur mycket berg, dalar, kullar som helst. Iofs. Borde man inte ha en variant med en viss höjd också för att kunna göra banor i flera höjdnivåer?

Max 10 rutor. Det är heller inget absolut måste men det gör det lättare att bygga banor med unikt utseende. Tycker 3-4 rutor är lagom för raka banor iallafall.

Huvudsakligen svenskt innehåll om det går. DLS material är inget krav men önskvärt, skriv gärna en lista på var man hittar objekten om de inte finns på DLS. Dieselstallet är ett typexempel på objekt som inte är svenskt men passar väl på en SE karta.

MatsH är väldigt duktig på att bygga svensk terräng, använd gärna hans karta som mall när du designar (absolut inget krav).

Vi följer Tomas växelbenämningsstandard som han beskrev i den här tråden. Det är ju inte så svårt att göra heller.

Att bygga banor är en kreativ process, förhoppningen är väl att få så många varianter och typer som vi bara orkar skapa.

Några grundtyper finner du här:

N-S : Nord Syd bana, går att koppla ihop med t.ex en kurvbana eller.
E-W : Öst till väst bana, en horisontell bana (MatsH:s grundmodul är en sådan)
E-S, S-E, S-N, N-W osv är hörnbanor för att möjliggöra cirkelbanor eller bara byta riktning.

Sedan i kombination med dessa.
Industrikarta, t.ex Torv, Stål, Papper, Timmer, Gods etc. Använd LARS om du vill.
Bangård, Station (mindre, stor, terminus).
Lokstallsområde.

Osv osv. Allt efter tycke och smak.

Nu skall jag göra en sk. Portalkarta (endast 1 ruta). Tänker göra den som dubbelspår med ett spår ut(eftersom alla kartor hittils är 1 spår). Jag dra ström också, om det ser konstigt ut så är det bara att korrigera. Jag gör CDP på allt.

Maila om ni behöver något.



Appropå ESO:s moduler. Ett bra sätt att komma igång är helt enkelt att ladda ner hans moduler och använda som mall, det är helt OK att göra så. Det är därför han skapade det hela.

Sök på KUID : 103748
Då får du upp alla moduler på en gång.
marcusjm besöker inte forumet just nu   Svara med citat
 

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
SWEMOD standard förslag LLJ Trainz - Allmänt om Trainz 3 2005-01-10 18:59
Formel-1 tråden: Italiens Grand Prix 2003. Pson Off-topic 11 2003-09-15 04:01
Rutter och tåg tråden! Pson MS Trainsimulator - Allmänt om MS Trainsimulator / Open Rails 7 2002-09-28 21:41
Tips Tråden ghostwalker Off-topic 0 2002-05-17 20:43



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 05:07.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009