Inte för att jag vet hur det är på tåg, men det borde vara nått liknade som det är på våra bussar.
Sitter en skylt vid förarplats om antalet stående och sittande samt maxvikten som bussen får ta.
För mig som förare är det helt omöjligt att bedöma hur många det är i bussen när det är fullsatt och hur mycket varje person väger om jag nu inte har en våg med mig eller låter alla trafikanter gå av och kliva på igen och räkna dom en och en. Vilket ni säkert förstår.
Därför har jag som princip att aldrig lasta fullt, ända fram till framdörren och vindrutan. Inga trafikanter i jämnhöjd eller framför min högra axel även om jag kan få plats med 5-6 st till som packar ihop sig vid framdörren. Tyvärr, så gnäller folk och envisas med att det finns plats ända fram till vindrutan och att dom inte gärna vill lyssna på vad jag som förare säger. Redan när jag har folk fram till axeln, så kör jag i regel med för många trafikanter och när dom vill stå framför min högra axel. Så försvinner min möjlighet att använda högerspegeln och tjafs uppstår. 9 av 10 gånger så blir det i med handbroms och bara vänta att dom som har klivit på och inte lysnnat på mig har klivit av igen. Kan låta elekt av mig, men om olyckan skulle vara framme. Så är det jag som för stå tills svars och inte SL för att dom inte sätter in fler turer vissa tider.
Lätt för mig från förarplatsen att avgöra detta, men det måste vara svårt för en lokförare, om han nu inte springer och undersöker tåget vid varje station. Men man tycker ju att tågmästaren borde kunna säga ifrån, men tyvärr lyssnar inte folk.
Bengan
|