Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > Microsoft Trainsimulator / Open Rails > MS Trainsimulator - Allmänt om MS Trainsimulator / Open Rails

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2005-05-06, 17:19   #1
pedeo
Member
 
Reg.datum: May 2004
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 56
Unhappy Tidtabellsproblem vid passing points?

Man kan bara respektera alla byggare i msts som ligger i trots simulatorns alla grova defekter! Själv tänkte jag återuppta msts efter ett halvårs vila och skapa lite nya aktiviteter. För att utvecklas tänkte jag lära mig lite om passing points, så jag la in en på en befintlig sträcka, vilket var ett stort misstag. Nu kan AE inte längre beräkna tidtabellen...

Någon som känner igen det? Finns det en lösning? Slutar tidtabellen att fungera bara för att man lägger in en passing point?

Och funktionen "join route here" finns överhuvudtaget inte i min version. Jag saknar guider nu när msts-akuten inte finns mer. Något tips? (Jag talar även främmande språk.)

Om svar inte finns ska jag skaffa mig en annan hobby. Det blir till att plocka fram den gamla jojon igen i så fall...
pedeo besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2005-05-07, 17:30   #2
mikael512
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Sep 2002
Ort: Malmö , Sweden.
Inlägg: 77
Standard

Hej,

jo jag har samma erfarenhet som du. Så fort man har lagt in en passing path så kan AE inte räkna ut tidtabellen längre. Ett tips kan vara att lägga pathen utan passing paths först, låta AE räkna ut tiderna, och därefter lägga in de passing paths man önskar. Själv gillar jag inte att ha sekunder i tidtabellen så jag brukar alltid mata in tiderna manuellt.

Själv brukar jag använda passing paths vid tågmöten på enkelspårssträckor. Jag lägger båda tågens huvudpath på huvudtågvägen och sen passing paths till sidotågvägen. Då blir det lite roligt eftersom man inte vet vilket spår man kommer att komma in på vid möte.

För att AE inte ska krascha så är det nästan ett krav att en passing path återvänder till huvudpathen av sig själv. Måste man få den att återvända genom 'take other exit' i passing pathen så kraschar det nästan alltid.

För övrigt finns det en brist i själva simulatorn och det är att om man stannar vid en plattform när man befinner sig på en passing path så fattar inte simulatorn att man står vid plattformen eftersom man inte står vid den plattform som ligger på huvudpathen.

'Join route here' finns det inget som heter i min version heller. AE ska själv fatta när passing path är tillbaka på huvudpathen genom att markera punkte på samma sätt som begynnelsepunkten. Om denna markering inte kommer så är man ute på hal is.

Ovanstående är helt baserat på egna erfarenheter.

/ Mikael
mikael512 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2005-05-07, 21:15   #3
Dson
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2002
Ort: Morgongåva, Uppland, Sweden
Inlägg: 2 767
Skicka ett meddelande via MSN till Dson
Standard

Join router here, jag tror nog att Pedeo inte syftar på när man är tillbaka ¨på Huvudpathen...

Jag tror nog att han syftar på det, när man högerklickar på ett spårs början...
Då ska det där heta "Join route here" och inte "Place start point", och om det inte finns så verkar någonting vara litet underligt... Iofs behövs inte den så mycket, eftersom man ju kan placera en startpunkt precis i närheten av spårslutet...
__________________
På internet kommunicerar vi med tecken. Om du stavar och skriver som en idiot kommer du också att bli behandlad som en.
Dson besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2005-05-09, 17:37   #4
pedeo
Member
 
Reg.datum: May 2004
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 56
Wink Problemet gav bra bieffekt!

Jag löste problemet genom att göra om "huvudpathen" från början och helt ge upp tanken på "passing paths" och "join route here".

För att verkligen testa allt släckte jag även värdena i registereditorn. Jag mindes att jag för länge sedan hade problem med att i AE se tågen när man "provkör" sin aktivitet. Genom att släcka värdena i registereditorn så löste sig det problemet. Det var en lösning jag fann på ett tyskt forum.

Det löste förvisso inte problemen med passing paths och join route here, däremot snabbade det upp den alltid lika tröga beräkna tidtabells-funktionen i AE och den räknade ut tidtabellen på några sekunder.

En tanke är att simulatorn mår bra av lite underhåll emellanåt. Som min gode lärare Dson sa när jag var nybörjare med msts: man måste stryka den medhårs ibland...
pedeo besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2005-05-09, 18:53   #5
Dson
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2002
Ort: Morgongåva, Uppland, Sweden
Inlägg: 2 767
Skicka ett meddelande via MSN till Dson
Standard

Måste bara fråga, hur släcker jag värderna för AE i Registereditorn?

Och jo, AE må vra grinig av sig ibland.
Men när man väl tämjt den någorlunda så är det en ruggigt trevlig vän...
__________________
På internet kommunicerar vi med tecken. Om du stavar och skriver som en idiot kommer du också att bli behandlad som en.
Dson besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2005-05-09, 20:48   #6
pedeo
Member
 
Reg.datum: May 2004
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 56
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Dson
Måste bara fråga, hur släcker jag värderna för AE i Registereditorn?
Man går till registereditorn via:

Startmenyn > "Kör" > Skriv in: regedit > Välj rätt mapp > välj de värden som rör den funktion du vill "släcka" i detta exempel de med "timetable" > högerklicka på värdena och välj "delete". Värdet återställs sedan när man startar om datorn och simulatorn är mycket snabbare!

Jag har börjat fundera på om inte registereditorn är lösningen för många program där man ofta får rådet att ominstallera. Att nollställa/släcka värdet har löst mycket hittills för mig.
pedeo besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2005-05-09, 21:47   #7
Pson
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Linköping, , Sweden.
Inlägg: 2 663
Skicka ett meddelande via ICQ till Pson Skicka ett meddelande via MSN till Pson
Standard

Kan någon lite mer utförligt förklara vad en "passing point" är?
__________________
Med vänliga Hälsningar Pson

Pson besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2005-05-09, 22:06   #8
Mazz
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 500
Standard

En passing point är när man har lagt ut en alternativ tågväg, för t.ex möte på en enkelspårig linje. Även omkörning av t.ex godståg fungerar.

En förutsättning finns dock... (som alltid...) De växlar som är involverade i den alternativa pathen MÅSTE vara automatiska, annars funkar det inte. Så, hej o hå, bara hoppas rutten är väldokumenterad, annars får man gå ut i RE o kolla.

Dock har jag haft manuella växlar i pathen och det har fungerat. Bara start resp stoppväxlarna är automatiska går det bra.
__________________
/Mazz

www.banbyggarna.se ... ... ... www.nbvj.se
Mazz besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2005-05-09, 22:08   #9
Dson
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2002
Ort: Morgongåva, Uppland, Sweden
Inlägg: 2 767
Skicka ett meddelande via MSN till Dson
Standard

Jodå, Pson...
Kul att du vill lära dig, förresten!

Passing path, det är en liten avstickare från huvudtågvägen.
Ett exempel där en passing path kan användas, det är på ett enkelspår och du är osäker på var ditt tåg kommer möta AI tåget.
Då kan du låta huvudpathen gå på huvudspår, men sedan kan du lägga en passing path in på sidotågspåret, för att vid ett ev. möte så hamnar tågen på två olika spår.
Dock funkar inte detta särskillt bra, tyvärr och man hamnar på samma spår ändå. Varför AE gör såhär, det vet jag inte men det finns säkerligen någon underlig förklaring. Men AE är ju ganska underlig av sig i det stora hela ändå, så...

Hoppas du förstod ungefär vad jag menade.
__________________
På internet kommunicerar vi med tecken. Om du stavar och skriver som en idiot kommer du också att bli behandlad som en.
Dson besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2005-05-09, 22:53   #10
Pson
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Linköping, , Sweden.
Inlägg: 2 663
Skicka ett meddelande via ICQ till Pson Skicka ett meddelande via MSN till Pson
Standard

Så det innebär att om jag vill köra om exempelvis ett långsammare godståg ute på linjen med mitt persontåg, lägger jag in en passing point på den sträckan där jag vill att omkörningen skall ske? Känner simulatorn i sådana fall av när jag börjar närma mig det framförvarande tåget och växlar in mig på den nya tågvägen tills jag passerat? Eller hur fungerar det?

När jag gjort scenarion i mina aktiviteter där man skall köra om ett annat tåg, har jag alltid gjort olika paths för dessa, så att jag kan köra om. Dessvärre brukar signalsystemet ibland bråka med mig, det verkar nämligen som att man måste ha minst 1 signalsträckas marginal innan man släpps ut före AI-tåget?

Detta är ju en ganska jobbig situation, vill jag ha lite andra tåg på en vanlig station i en aktivitet, varav ett tåg skall åka efter mig och jag vill ha dessa med strömavtagare och strålkastarna påslagna måste jag göra dessa till AI-tåg. Säger jag då till att det tåget ska uppenbara sig innan jag startar aktiviteten får jag likt förbannat åka efter AI-tåget.

Det skulle ju vara mycket roligare att göra aktiviteter bara man visste att det kunde fungera som man vill!
__________________
Med vänliga Hälsningar Pson

Pson besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2005-05-09, 23:05   #11
Olaf Lindström
Moderator
 
Reg.datum: Dec 2002
Ort: Jönköping
Inlägg: 2 867
Red face

Citat:
Ursprungligen postat av Pson
Så det innebär att om jag vill köra om exempelvis ett långsammare godståg ute på linjen med mitt persontåg, lägger jag in en passing point på den sträckan där jag vill att omkörningen skall ske? Känner simulatorn i sådana fall av när jag börjar närma mig det framförvarande tåget och växlar in mig på den nya tågvägen tills jag passerat? Eller hur fungerar det?

När jag gjort scenarion i mina aktiviteter där man skall köra om ett annat tåg, har jag alltid gjort olika paths för dessa, så att jag kan köra om. Dessvärre brukar signalsystemet ibland bråka med mig, det verkar nämligen som att man måste ha minst 1 signalsträckas marginal innan man släpps ut före AI-tåget?

Detta är ju en ganska jobbig situation, vill jag ha lite andra tåg på en vanlig station i en aktivitet, varav ett tåg skall åka efter mig och jag vill ha dessa med strömavtagare och strålkastarna påslagna måste jag göra dessa till AI-tåg. Säger jag då till att det tåget ska uppenbara sig innan jag startar aktiviteten får jag likt förbannat åka efter AI-tåget.

Det skulle ju vara mycket roligare att göra aktiviteter bara man visste att det kunde fungera som man vill!
Var glad att du överhuvudtaget kan göra aktiviteter! När jag startar upp Activity Editor så får jag send/don't send stup i kvarten på KMJ3.1 och Z-line(+ andra banor)!

Har gett upp hoppet på att göra några aktiviteter vilket är synd då jag gjorde en lång körning med T21 på KMJ som gick åt fanders p.g.a detta! Vet någon vad man kan göra för att inte få send/dont't send hela tiden så blir jag glad!
__________________
Mvh: Olaf Lindström, Moderator Svenska 3d-tåg,forumets regler
Olaf Lindström besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2005-05-13, 22:37   #12
pedeo
Member
 
Reg.datum: May 2004
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 56
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av vr98olli
Vet någon vad man kan göra för att inte få send/dont't send hela tiden så blir jag glad!
Alltså, jag har i och för sig aldrig fått send/don't send, så jag vet inte vad det står för. När dyker det upp?

Kan man lösa det genom registereditorn som den här tråden börjar med?

Bara en tanke...
pedeo besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 12:36.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009