Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Trainz - Allmänt om Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2005-09-18, 13:31   #1
Glife
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 14
Standard

Tack för det. Det ger en liten indikation i alla fall.

Dock, är Modula City-rutten bara ett demo eller?
Glife besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2005-09-18, 18:07   #2
Deskgrunt
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 809
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Glife
Tack för det. Det ger en liten indikation i alla fall.

Dock, är Modula City-rutten bara ett demo eller?
Ja, vad jag förstår så är det bara en liten del av fullversionen som skall komma som payware.

Den har en helt automatisk session med två spårvagnar.
__________________
/MVH Patrik
Deskgrunt besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2005-09-19, 22:04   #3
Rojje
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Jan 2002
Ort: Stockholm
Inlägg: 732
Standard

En nackdel är leverantören som Auran valt i Tyskland, Blue Sky Interactive (ProTrainz). Deras medleverade rutt är inget precisionsjobb direkt. Märks att dom fått lyfta ur signalerna och kontaktledningarna när KlausM vägrade tillåta dom finnas med, varken på DLS eller TRS2006 (jag tror att det är därför BSI saker ser så enkla ut). Hans synpunkter på BSI var inte nådiga. Sessionerna som dom gjort är inte heller så himla bra. Se deras grundtanke längre ner, sälja addons så mycket det går. Tydligen håller deras addons till MSTS ingen högre kvalité

Tycker det är synd att vissa orginalrutter inte är 100%. En sådan sak som att inte använda smooth splines, straighten track osv. gör att vägar och spår flyter i luften och växlarna ser för j-vliga ut

I övrigt är jag ganska nöjd med TRS2006 förutom en sak till, när man skiftar mellan cabview (1) till external (2) så knäpper det till i högtalarna. Gjorde inte det på TRS2004. Sedan hörs inte tyfonen mer än 4-5 vagnar bort från loket, i verkligheten hörs den betydligt längre bort. T.ex fågelkvitter hörs högre inne hytten än vad tyfonen gör.

Trots det ovan tycker jag att ljudet är bättre. Ljudet från vagnarna är bra, containervagnar har ett "resonansljus", flakvagnar ett annat ljud (inbillar jag mig i.a.f). Ljudet när tåget kör över växlar m.m är också bättre

Modula City är en höjdare trots att den är en demo, riktigt snyggt gjord. Likaså är HP:s Marias Pass, IBer TrainZ Iberia Interior m.fl rutter snygga och OK sessioner

Grafiken flyter bättre och för första gången på länge kan jag använda OpenGL eller DirektX utan problem. Märker ingen större skillnad så här med detsamma.

CMP tar lite tid att lära sig, men är betydligt bättre än DownloadHelper vid nedladdning av fler saker från DLS.
Synd att min FirstClassTicket inte utnyttjas fullt ut. Börjar med hastighet runt 300 kbps för att droppa ner till 4 kbps, en viss skillnad.

Andra kan fylla på med mer synpunkter efterhand.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg ProTrainz.jpg (91.6 KB, 141 visningar)
__________________

M.v.h Rojje

Senast redigerad av Rojje den 2005-09-19 klockan 23:49.
Rojje besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2005-09-19, 23:35   #4
Deskgrunt
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 809
Standard

ProTrainz rutt reagerade jag också på, ser ut som den är gjord på UTC tiden. Aldrig i livet att jag skulle betala för en rutt av dem! Möjligen om de bidrar med nåt avancerat signalsystem eller liknande men det ser inte direkt lovande ut.

En annan rutt är Canadas med den stora bangården. Där sitter många signaler och skyltar mitt i spåret så tågen får köra igenom, ser amatörmässigt ut! Om man nu inte får plats med signalerna så vore det bättre att öka avståndet mellan spåren lite även om man frångår prototypen lite...
Prestandan på den bangården är dessutom helt värdelös för mig, men det är väl mitt system.
Textureringen på dessa rutter är också impla utan någon rotering osv.

IberTrainz är dock fint gjord! Känns nästan som svensk landsbygd om man bortser från fel signaler o luftledning mm.

Får hoppas att man får tid att göra en egen rutt nån gång.

Rojje har du lagt in någon optimering i options-filen? Jag la in de gamla som jag gjort för TRS2004 men vet inte om det blev bättre eller sämre.
__________________
/MVH Patrik

Senast redigerad av Deskgrunt den 2005-09-19 klockan 23:38.
Deskgrunt besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2005-09-19, 23:44   #5
Rojje
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Jan 2002
Ort: Stockholm
Inlägg: 732
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Deskgrunt
Rojje har du lagt in någon optimering i options-filen? Jag la in de gamla som jag gjort för TRS2004 men vet inte om det blev bättre eller sämre.
Inga större ändringar, testar med default först. Det enda jag lagt till är:

-intro=disable
-fastmenus


Kanske testa lite mer sedan med t.ex det nedan, om det behövs:

-loadingtime=2
-ResourceMemory=512
-KeepParticles=0
-KeepAllResources=0
-framestoaverage=10
-autopilotsignaldistance=500
-framerate=24


Värdena kanske jag måste ändra, men det ovan fungerade OK till TRS2004. Men just nu rinner TRS2006 på riktigt bra i nästan orginalskick, vill bara försöka se om OpenGL eller DirektX rullar bäst.
__________________

M.v.h Rojje

Senast redigerad av Rojje den 2005-09-19 klockan 23:47.
Rojje besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2005-09-20, 00:04   #6
Deskgrunt
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 809
Standard

Rojje: nåt liknande jag använt, OpenGL har jag dock inte testat, fått för mig att ATI funkat bättre i DirectX men det har kanske blivit ändring!

LLJ: när du ändå är här så måste jag fråga vad STW Drive används till? Är det ungefär samma som Muttons Autopilot?

Något jag sökt efter är Autopilot men med tillägget att man kan köra direkt till en industri/station utan att gå via vanliga AI'n.

De brittiska sessionerna har några väldigt välgjorda vagnar med animerade dörrar och sånt. Har dock inte hunnit köra nåt.
__________________
/MVH Patrik
Deskgrunt besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2005-09-20, 07:30   #7
LLJ
STW-member
 
Reg.datum: Nov 2002
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 1 131
Standard

Hej Patrik.

STW Drive är i princip samma sak som Muttons Autopilot (tror jag).
Används av iPortal ifall man har valt driver mode auto.
Man kan även använda den till vanliga AI. De stannar då vid stoppsignaler OCH fellagda växlar, istället för att lägga om växlarna.

/Lars
__________________
LLJ besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2005-09-19, 23:37   #8
Rojje
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Jan 2002
Ort: Stockholm
Inlägg: 732
Standard

En sak till, när man lägger till regeln (rule) Vehicle Physics till sin session så får man lite nya ljudeffekter och "kopplingseffeker". Om man får att loket slira börjar det gnissla, kopplar man till i för hög fart är kopplet traisgt och det går inte att använda dom två kopplen längre osv.

Kul? Ja lite, det ökar realismen en del i TRS2006

Ett tillägg, BSI har i alla fall lyckats med blinkade signaler. Alltid något
__________________

M.v.h Rojje

Senast redigerad av Rojje den 2005-09-19 klockan 23:53.
Rojje besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2005-09-19, 23:40   #9
LLJ
STW-member
 
Reg.datum: Nov 2002
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 1 131
Standard

Hej.

Håller med att Blue Sky's saker "suger".

Smalspårsrutten är dock väldigt trevlig, och köra det lilla garratt loket är bland det bästa så här långt med TRS2006.

Har inte hunnit testa de Brittiska sessionerna ännu, men de se lovande ut de med.

/Lars
__________________
LLJ besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 20:09.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009