![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
Registrera | Members Area | FAQ | Medlemslista | Community-ware/Modell-shop | Sök | Dagens inlägg | Markera forum som lästa |
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 |
Moderator
Reg.datum: Dec 2002
Ort: Jönköping
Inlägg: 2 867
|
![]()
Sådan film finns ännu inte på svenska, inte ens på engelska?
Det är msts-akutens guider du bör följa och göra så gott man kan. Testa sig fram gör att man oftast kan upptäcka nya funktioner etc... |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Medlem
Reg.datum: Feb 2004
Ort: Örebro,Örebro Län / Närke, Sweden.
Inlägg: 190
|
![]()
Synd att den inte fanns!
Jag är en kille som har svårt med svenska eftersom den är inte min första språk.. SÅ jag tycker den bör fanns. Varför?! Joo, den är bra för person som svårt förstår på svenska eller vill ha stöd så det blev lättare om film fanns. /Jonny |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Hedersmedlem
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sundsvall, Sweden.
Inlägg: 6 919
|
![]()
vr98olli: Du glömde backup, som man bör göra en varje byggdag. Varför? Jo, om rutten kraschar (och det kan dom!), så kan man lägga in backupen och slipper börja om med rutten från början...
Annars en mycket bra genomgång för att komma igång att bygga! themepark: Visst vore det bra med film-guider! Men dom tar större plats och jag tror att text eller tal också skulle behövas för att man ska förstå vad som händer på filmen. Guiderna på MSTS akuten har bra bilder och det hjälper en del. Sen som vanligt, så får man prova sig fram väldigt mycket!
__________________
Mvh Pirpen |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Hedersmedlem
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 502
|
![]()
Bra tråd Olaf och passar finfint till GDSJ!
![]() Ang. backupp, jag försvarar Olaf lite med att det står på MSTS-akuten angående backup, men passar på och addera lite och lägga med en bild, se nedan. Absolut backup varje dag ELLER när ni gjort väsentligt mycke i rutten. Dvs, när det skulle göra ont om ni tappade det arbete ni gjort sedan förra backuppen. Studera gärna hur jag gör med mina backupper, här illustrerat med GDSJ. Notera att det finns dagar där det är fler backupper, senast igår. Ge mappen ett namn som gör att du själv förstår vad det är för innehåll... Jag har följande i mappens namn: - ruttnamn - datum för backuppen - index, ifall jag gör fler backupper på en dag - beskrivande text. Beskrivande text så du själv förstår vad det handlar om. mycket värdefullt om man behöver gå tillbaka. Man kan vara fiffig och bara backuppa de filer som har ändrats... Jag är inte fiffig på det, jag går på säkerhet, orkar inte tänka... Hela rasket blir kopierat. Vill man spara plats avnån anledning, kan man senare ta bort TEXTURES-mappen, som nornmalt sätt är den största mappen och det fylls normalt sett bara på, dvs din senaste fungerar även til en äldre version av rutten. Med tiden kan man ju även gallra bland sina backupper. Med tiden kanske jag tar bort backupper där det är närliggande datum, eller viktiga milstolpar som styr. Backuppen där milstolpen är klar, sparas då kanske. Jag har även sparat mapparna GLOBAL, ROUTES, CONSISTS och TRAINSET, vilket gör at om man sätter upp en ny burk, är det bara att "droppa in" dessa mappar istället för originalen, så pang bom så är man igång med sin gamla vanliga hemtrevliga konfiguration. Har man dialekter på temat, t.ex amerikanska fordon eller nått, sparar man dessa mappar på motsvarande sätt, ger dom bara et förklarande tilläggsnamn. Några ord angående forest. Forest är en suverän grej att ta till, när man vill ha stora kuperade områden täkta med grönsaker. Men, tänk på följande, forest har en synbarhet på 2000m, så minsta ogräs rakt fram i scenen ska processas på det avståndet. Så, använd dessa med viss försiktighet, särskilt om dom bygger på högupplöst textur. För skog etc så förordar jag typ backdrops eller motsvarande, då dessa går att styra synbarhetsgränser på, samt kan vara försedda med LOD. Även sammansatta objekt är ju då bra ur samma synpunkt, en ogräs-matta kan man ju göra som ett objekt. Tillgången på liknande objekt kanske inte är så god än så länge, men det kommer säkert... Ett ogräs-objekt behöver ju inte ha mycke längre synbarhet än typ 4-500m... Enstaka träd, om dom inte är jättestora, behöver ju inte heller synas på 2km... |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Medlem
Reg.datum: Feb 2004
Ort: Örebro,Örebro Län / Närke, Sweden.
Inlägg: 190
|
![]()
Jag är nybörja och försök göra egen rutt
Jag klicka på Edit och sen på Generate Flagged Tiles men det ta lång tid?! =/ Är det så? eller? |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Moderator
Reg.datum: Dec 2002
Ort: Jönköping
Inlägg: 2 867
|
![]()
Tålamod krävs om du har gjort många tiles(tänk på att dessa är 2*2km stora så det blir en 20km lång rutt om du sätter 10 i bredd eller så...)
Det går olika snabbt beroende på datorn, man ser längst ner till vänster(har jag för mig) vilken tile den arbetar med att skapa. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Medlem
Reg.datum: Feb 2004
Ort: Örebro,Örebro Län / Närke, Sweden.
Inlägg: 190
|
![]()
Jag har gjort precis som Mstsakut men den krasch hela efter jag skulle jobba i blå rutor.. Vad har jag gjort fel?
|
![]() |
![]() |
![]() |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|