![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
Registrera | Members Area | FAQ | Medlemslista | Community-ware/Modell-shop | Sök | Dagens inlägg | Markera forum som lästa |
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 |
Medlem
Reg.datum: Mar 2005
|
![]()
Hej Fredrik (och alla andra)!
Jag uppskattar ditt inlägg och dina förklaringar till bakgrunden av graffitipolicyn. Jag visste ju inte mycket om bakgrunden och din förklaring gör det mycket enklare att nu förstå de ibland ganska hätska utfall jag stött på i tidigare inlägg och bilder. Jag är som sagt ingen vän av skadegörelse överhuvudtaget, självklart vill jag heller inte skada ett forum som jag värdesätter högt. Det jag reagerade mest på var den allmänt fördömande tonen i inläggen. Kanske skulle det vara bra med vissa klarläggande om bakgrunden till olika ståndpunkter för nya forumsmedlemmar som rimligtvis inte kan vara tankeläsare. Har naturligtvis läst igenom reglerna för forumet någon gång men kan inte på rak arm påminna mig att just detta fenomen belysts, men jag kan ju ha fel där. Sen respekterar jag ju givetvis också att en skapare som kämpat med en fin modell, självklart inte vill att någon annan skall sabba den i ett senare skede. Det känns mycket bra att nu veta lite mer om bakgrunden och naturligtvis tänker jag inte medverka till fördärva till andra. Som sagt, det känns bra att ha fått en god förklaring så man slipper undra över var och varför vissa gränser dragits. Även om man kanske inte riktigt tror att sanningen alltid bara har en sida... Om det nu ändå skulle bli lite kludd någonstans på min bana för realismens skull, så kommer det i alla fall inte att bli på de fina svenska fordonen och objekten som jag värdesätter mycket högt i det fina skick som de är och som jag är tacksam för att ha tillgång till. Men klottrarna kan ju slå till en natt när man minst anar det, så det blir kanske med en viss oro man startar spelet i fortsättningen... Ha det bra alla! Håkan |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Hedersmedlem
Reg.datum: Jan 2005
|
![]()
Diskussionen om klotter är intressant och troligen är det samma orsak till att vi aldrig får se "häftiga" krockar i en tågsimulator. Företagen vill helt enkelt inte ha sitt namn förknippat med sånt.
För många år sen pysslade jag med att göra banor till racingspel, tror det var gamla NFS2... Var samma sak då, man fick ge bilarna andra namn eftersom Ferrari mfl inte ville ha sitt namn i samband med lagbrottslig och förstörande verksamhet. Sen kan man ju undra vad Ferraris används till annars? ![]() Fast på min egna bana kör jag hellre med lite slitna tåg än skinande blanka. Tycker det blir betydligt mera verkligt och helt blanka enfärgade tåg ser enbart onaturligt ut. Gäller denna princip enbart klotter eller ogillas det även om man skitar ner ett tåg och det har lite grundfärg här o där osv? Just klottret kan man ju hålla till byggnader o murbitar runt om banan tex...
![]() |
#3 | |
Moderator
Reg.datum: Dec 2002
|
![]() Citat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Admin & STW-member
Reg.datum: Aug 2001
|
![]()
Vad var och en gör på sin egen kammare är inte vår sak.
Det vi inte vill se i form av bilder på forumet är nedklottrade modeller. Vad det gäller väderbitna modeller är det fritt fram så länge man följer de ev. regler som finns vid ommålning. Det finns ju i filarkivet ett antal ommålade T44or till MSTS som är väderbitna. ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Medlem
|
![]()
Jag tyckte mest det var intressant med en liten debatt eftersom jag inte riktigt förstod orsaken till det ganska höga tonläget tidigare.
För egen del gillar jag inte klotter, men saknar lite mer väderbitna och välanvända tåg. I verkligheten ser man ju ganska sällan tågsätt som verkar att vara precis nylevererade, även om det också är trevligt på sitt sätt. Två versioner hade inte varit helt fel... Bland det häftigaste jag sett i realismväg var en bana gjord i MSTS och som presenterades i den avdelningen för ett litet tag sedan. Även landskapet var lite disigt och ruggigt och de skärmdumparna hade gjort sig fint som posters på vilken vägg som helst, så fina var de. Det var då jag undrade om jag satsat rätt som satsat på TRS i stället för MSTS... Mvh, Håkan |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Hedersmedlem
Reg.datum: Sep 2001
|
![]()
Håller med dig Håkan, väderbitna lok o vagnar ger den där lite granna extra kryddan åt realism. Kanske därför som jag själv föredrar fototexturer på fordonen, eftersom man då får "patinan" lite gratis. En målad yta är svår att efterskapa så som verkligheten är, eftersom verklighetens färg nästan oavsett vad det är, är aldrig så solid i färg som en dator-målad yta blir. Verklighetens t.ex röda färg innehåller mängder med variationer av den röda färgen, som är svårt att enkelt återskapa.
Men, målade fordon går ju finfint o lägga på lite patina på oxå... |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Medlem
|
![]()
Ja, Mazz jag kan bara hålla med.
Jag har inte hunnit så mycket längre än till att försöka fixa lite landskap och rutter, men nästa steg blir nog att försöka lära sig lite om att få till lite patina o. dyl. på det rullande materialet. Mvh, Håkan |
![]() |
![]() |
![]() |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|