Svenska 3D-Tåg - Forum  

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > Allmänt > Allmänt om tågsimulatorer

Visa resultat för omröstning: Vilken tågsimulator föredrar du?
Microsoft Train Simulator 97 46.19%
Trainz (spelar ingen roll vilken version) 111 52.86%
Kuju Railsimulator 0 0%
Jag väntar på MSTS-2 2 0.95%
Antal röster: 210. Du får inte rösta i den här omröstningen

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2005-12-26, 23:21   #1
Håmacon
Medlem

Reg.datum: Mar 2005
Cool

Eftersom jag gärna vill vara säker på att jag valt "bästa" simulatorn till nästa ruttbygge, tycker jag det är intressant med de olika synpunkterna i denna tråd. Själv kan jag inte ge egna omdömen eftersom jag bara provat TRS.

På andra ställen har jag läst att MSTS skulle ha bättre texturer. Jag har kollat in MSTS-rutter på forumet, men inte sett nån skillnad. Däremot tycker jag att TRS har blandat alla texturer huller om buller på ett onödigt sätt.

På ett ställe såg jag en luftledning till MSTS. Det var det värsta jag sett!
På min Märklinbana fick men också böja trådarna...

Jag har också läst att det är för mycket modelljärnvägskänsla i TRS.
Ja, i DCC-mode kanske, men i CAB-mode och med Rail Driver tycker jag att jag har en mycket fin körkänsla. Jag har många och långa stigningar på 30 promille i rutten och att dra igång 1000 ton där från basen tar i alla fall 15-20 minuter...

Ett råd har varit att köra med båda simmarna för att få en egen uppfattning. Ett helt OK råd, om det inte vore för att jag har så mycket annat på hårddisken som kräver utrymme och att det dessutom känns konstigt att splittra sig för mycket.

Jag tror nu att jag lärt mig ganska skapligt att kompromissa i byggandet mellan hög detaljrikedom och att få en rutt med laddhack. Jag avskyr när det hackar och banan är i nuläget helt fri från hacktendenser.

Är det någon skillnad mellan simulatorerna vad det gäller just benägenheten för laddhack?

Jag är helnöjd med mitt 2006, så när som på ljudet, men jag har inget emot att bli överbevisad om att jag har fel, så ge mig gärna ett riktigt bra argument för att byta till MSTS!
(Om det nu finns något ...)

Håkan

Senast redigerad av Håmacon den 2005-12-27 klockan 09:35.
Håmacon besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2005-12-28, 12:39   #2
Pursche
Medlem

Reg.datum: Aug 2001
Skicka ett meddelande via MSN till Pursche
Standard

Jag har hela tiden hävdat att MSTS är bättre men med Trainz 2006 har jag ändrat mig. Visst är 2006 lite buggig men jag vet att man jobbar på problemet. Det enda som fortfarande är bättre (och mycket bättre) på MSTS är signalernas uppbyggnad. Men det kan kanske bero på att jag inte lärt mig alla knepen i Trainz än.
Gammal 2005-12-28, 21:24   #3
Olaf Lindström
Moderator

Reg.datum: Dec 2002
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Håmacon
Eftersom jag gärna vill vara säker på att jag valt "bästa" simulatorn till nästa ruttbygge, tycker jag det är intressant med de olika synpunkterna i denna tråd. Själv kan jag inte ge egna omdömen eftersom jag bara provat TRS.

På andra ställen har jag läst att MSTS skulle ha bättre texturer. Jag har kollat in MSTS-rutter på forumet, men inte sett nån skillnad. Däremot tycker jag att TRS har blandat alla texturer huller om buller på ett onödigt sätt.

På ett ställe såg jag en luftledning till MSTS. Det var det värsta jag sett!
På min Märklinbana fick men också böja trådarna...

Jag har också läst att det är för mycket modelljärnvägskänsla i TRS.
Ja, i DCC-mode kanske, men i CAB-mode och med Rail Driver tycker jag att jag har en mycket fin körkänsla. Jag har många och långa stigningar på 30 promille i rutten och att dra igång 1000 ton där från basen tar i alla fall 15-20 minuter...

Ett råd har varit att köra med båda simmarna för att få en egen uppfattning. Ett helt OK råd, om det inte vore för att jag har så mycket annat på hårddisken som kräver utrymme och att det dessutom känns konstigt att splittra sig för mycket.

Jag tror nu att jag lärt mig ganska skapligt att kompromissa i byggandet mellan hög detaljrikedom och att få en rutt med laddhack. Jag avskyr när det hackar och banan är i nuläget helt fri från hacktendenser.

Är det någon skillnad mellan simulatorerna vad det gäller just benägenheten för laddhack?

Jag är helnöjd med mitt 2006, så när som på ljudet, men jag har inget emot att bli överbevisad om att jag har fel, så ge mig gärna ett riktigt bra argument för att byta till MSTS!
(Om det nu finns något ...)

Håkan
Det är nog en smaksak, jag tycker det är målade färger i trs vilket jag inte upplever så mycket av i msts sen är det väl helt enkelt så att smaken är som baken(både privat och delad)...
Gammal 2006-02-09, 16:48   #4
Pson
Medlem

Reg.datum: Sep 2001
Skicka ett meddelande via ICQ till Pson Skicka ett meddelande via MSN till Pson
Standard

Trainz har alltid varit en leksakssimulator för mig (och det var väl även meningen från början?). Version efter version släpps, servicepacks hit och dit plus att den grafiska utvecklingen verkar ha stått still sedan första början. MSTS har sina mörka sidor (och det är en hel del) men se, den är fortfarande populär bland användarna och verkar av omröstningen att döma fortfarande ha ett järngrepp kring "tågsimulatorvärlden".

Pson besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-02-09, 20:25   #5
Fredrik
Admin & STW-member

Standard

När du säger leksak så märks det att du verkligen inte tagit dig tid och titta vad det erbjuder både när det gäller att bygga banor och när det gäller att köra.
Gammal 2006-02-09, 21:06   #6
Huffus
Medlem

Reg.datum: Apr 2005
Standard

Skulle tro att MSTS är "mer" en simulator än Trainz.
Har visserligen inte provat Trainz, och man ska ju inte döma någon ohörd.
Huffus besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-02-09, 21:17   #7
Pson
Medlem

Reg.datum: Sep 2001
Skicka ett meddelande via ICQ till Pson Skicka ett meddelande via MSN till Pson
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Fredrik
När du säger leksak så märks det att du verkligen inte tagit dig tid och titta vad det erbjuder både när det gäller att bygga banor och när det gäller att köra.
- Kanske skulle ha yttryckt mig med ordet leksakskänsla istället.

Pson besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-02-09, 21:33   #8
Fredrik
Admin & STW-member

Standard

Hur många minuter har du kört med TRS2004/TRS2006 med Svenska Tåg-skivorna?

5 min? 20? 1 timme? Tycker du själv att du klarar av att ge en rättvis bild när du inte tagit dig tid att se och testa funktioner?

För att ta några exempel som skulle vara oerhört bra att ha i andra simulatorer

-Tomas kontaktledningsstolpar. Sätt ut kontaktledning och sen med ett klick kunna ändra hur mycket rost det ska vara på stolparna. Texturen ändras automatiskt. Hur mycket tid sparar inte en sådan funktion för ruttbyggare.
Samma funktion går att använda på signaler, hastighetsskyltar, rälstextur

-Enkel multiplayer. Starta en bana och skicka ett tåg till din kompis som kör på samma bana

-Helautomatiserat växlingsvall. Växlar på rangerbangården lägg automatiskt och du kan rangera godsvagnarna precis som i verkligheten

-Animerade industrier som gör att du kan skapa godsflöden/passagerarflöden

Det var fyra funktioner som jag antar du aldrig ens sett än mindre testat i verkligheten.

Det finns ju mer än bara körning. De smarta script som Tomas och LLJ (Lars) gjort skulle jag gärna se i andra simulatorer för funktionerna är oerhört kraftfulla.
Gammal 2006-08-16, 10:48   #9
Håmacon
Medlem

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Fredrik

-Helautomatiserat växlingsvall. Växlar på rangerbangården lägg automatiskt och du kan rangera godsvagnarna precis som i verkligheten
Det här har jag missat alldeles! Var hittar man det?

Håkan
Gammal 2006-04-03, 15:14   #10
Totte
Hedersmedlem

Reg.datum: Mar 2002
Cool

Citat:
Ursprungligen postat av Pson
- Kanske skulle ha yttryckt mig med ordet leksakskänsla istället.
"Leksakskänsla"!? Det är nog mer som hobbysak. Det är skillnad med leksak och hobby.
Jag har byggt Trollhättanrutt i tre år. Den kommer att vara toppenbra rutt.
Totte besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-04-04, 09:32   #11
Håmacon
Medlem

Standard

Efter att ha läst en del av inläggen i denna tråd blir man nästan full i skratt.

Det finns skribenter som skriver ungefär: "Jag har visserligen aldrig provat Trainz men jag tror inte det är särskilt bra... och kommer bara en massa uppdateringar och Servicepacks hela tiden..." etc.etc.

Att det kommer SP:s och uppdateringar beror väl på en önskan att hela tiden optimera produkten. En avancerad produkt tar naturligvis sin tid att få fulländad. En produkt utan uppdateringar tyder väl på stagnation och ointresse och förebådar väl snarare att produkten är på väg bort...

Jag tycker själv att det har varit svårt att välja. Jag har valt Trainz och jag känner att mitt val är helt riktigt. Det innebär inte att jag känner något behov av att klanka ner på någon annan produkt genom att till exempel skriva ett korkat inlägg som lyder: "Jag har visserligen aldrig provat SMTS men tror inte att det är något vidare..."

Håkan
Gammal 2006-05-05, 14:43   #12
useruser
Medlem

Reg.datum: Apr 2005
Standard

Jag gillar modelljv-känslan hos Trainz.

Om de bara hade släppt en modul för att programmera AI-förarna...
useruser besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-05-07, 11:01   #13
Arre
Tidigare Arvid Nilsson

Reg.datum: Jan 2005
Skicka ett meddelande via MSN till Arre
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av useruser
Jag gillar modelljv-känslan hos Trainz.

Om de bara hade släppt en modul för att programmera AI-förarna...
Det går ju i trs2006
Gammal 2007-01-08, 19:18   #14
Schulz
Medlem

Reg.datum: Jan 2006
Skicka ett meddelande via MSN till Schulz
Standard

Jag har båda spelen och det är ingen tvekan vilket som är bäst.....Rösten går till MSTS!

Fler tillägg som t.ex. alla de tyska Pro Train-sträckorna och ännu mer internationellt. Dessutom kan man ju ladda ner massa routes på nätet.

Grafiken och ljudet samt känslan är obeskrivlig!

Fina landskap som ser realistiska ut.

Trainz däremot är ju bara en bana utan riktigt landskap då den är inom en rektangel (på kartan). Tycker inte jag om!

Dessutom ingen riktig styrkänsla.

Fast iofs har jag inte utforskat spelet riktigt än. Men det verkar iaf sämre än MSTS.
Gammal 2007-01-08, 19:34   #15
Henrik L
Tidigare Metal_henke

Reg.datum: Feb 2006
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Schulz
Dessutom ingen riktig styrkänsla.
Ingen riktig styrkänsla?!
Då har du ju inte testa en Raildriver till Trainz? Det blir styrkänsla med en sån, det kan säkert fler hålla med om

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är
Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 15:21.