![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
Registrera | Members Area | FAQ | Medlemslista | Community-ware/Modell-shop | Sök | Dagens inlägg | Markera forum som lästa |
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 |
Hedersmedlem
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 502
|
![]()
hej Mats!
![]() tack för ditt trevliga inlägg! Glädjer mig mycket att bilderna kan skänka inspritation, jag säger detsamma om dina byggen likaväl, kollade faktiskt på din modernisering av BHJ så sent som häromdan! Ja det stämmer, den bygger på St. Anton-rutten, helt enkelt för att jag tyckte den var den trevligaste rutten av originalbaorna. Terrängen från originalet är i huvudsak kvar, även om ett rejält trassel för nått år sen gjorde att Landbäcks-området fick flytta på sig till helt nya tiles, för att bli väck med bekymmret. Succesivt så har det mesta av spåren bliigt utbytta, det finns lite dubbelspårs-delar utmed linjen väster om Innarvet, men det är oxå det ända. Samtliga bangårdar är ombyggda och inga "symboliska bansnuttar" som sticker iväg finns kvar, med ett undantag, det finns faktiskt en förberedelse för sträckning mot Norge oxå. Det är ju ändå en malmbana... ![]() ![]() Jag lägger alltid (numera, ska tilläggas) terrängen först och därefter spåren... Jag tycker det blir mycket verkligare då att spåren ska slingra sig fram i en natur som redan finns... Svårare att hitta på terrängen på ett trovärdigt sätt om man gör tvärtom... I synnerhet när man gör skärningar som sen övergår till bankningar, så blir det trovärdigare om terrängen först är där. Helst skulle jag säga att jag jobbar i DEM-ad terräng, då den är mycket mer verklig än vad man lyckas med i MSTS egna editor. Sen var DEM-datat kommer ifrån kan ju spela desamma om man inte bygger verkligt.... ![]() LLJ va så pass färdigt tidigare at jag körde trafiksessioner på den, med tågmöten och härligheter på den enkelspåriga linjen mot Dandret, som fungerade utmärkt. Tyvärr gjorde jag misstaget under signalsättningen att göra en rebuild (förstod inte bättre då) och det blev inte alls bra. Men, istället för att backa tillbaka til en backup, så tog jag beslutet att lägga om LLJ för ScaleRail och i samband med det så försvann även alla dynamiska spår. Så, det är et arbete som pågår, att återställa banorna så dom är komplett körbara igen, nu med ScalkeRail. Härligt att slippa dynamiska spår, dessutom. Skulle jag starta LLJ idag från scratch, så skulle jag dels bygga i DEM-at nytt landskap, samt bygga precis som Totte gör, målmedvetet från ett ställe och framåt... då kan man ju faktiskt släppa en beta 1 - 2 - 3 - ... för den sträckning man har gjort klart hittills, då blir jätteprojekt roligare för alla och det kommer uppföljningar vartefetr. Ska bygga så, sen när jag kommit i balans med LLJ, jag lovar... ![]() Japp, bilder kommer, är svårt sugen nu när nya ScaleRail kommit, samt att jag tror att mina terrängmodeller blir modellen framåt. Dock är jag ju så tramsig, att jag leker 3D-byggare oxå och tänkte få ut nått där oxå... Håhåjaja, tur man inte har bråttom... ![]() Senast redigerad av Mazz den 2006-01-04 klockan 01:09. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Nybörjare
Reg.datum: Jul 2004
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 73
|
![]()
När tror du rutten blir klar helt.
Dessutom skulle jag gärna vilja se bilder från Innarvet, har inte sett bilder från innarvet förut. Senast redigerad av marcus_spelman den 2006-01-05 klockan 18:33. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
Hedersmedlem
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 502
|
![]() Citat:
Ha, förresten, jag kan ju svara på första frågan, när ruten blir helt klar... Aldrig är det lätta svaret då... ![]() Innarvet ja, har tyvärr inte några bra bilder därifrån just nu, då det är ett område som fortfarande inte är reparerat efter borttagning av alla dynamiska spår och dessutom byggdes det här området ganska tidigt i LLJ:s historia, så det va ganska mycke dyn-track där. Tänkte ta tillfället i akt att justera spårplanen vid Innarvet C lite granna, då jag tycker att perrongerna är för korta för att vara riktigt bra. Passar på och lägger upp en spårplan på Innarvet dock. Så här är de olika trafikflödena tänkta att gå: Pendeltågen Pendeltågsstallarna på LLJ finns vid Innarvet Norra, där dom spårmässigt ansluter till de perronger som har pendeltågstrafik. Innarvet södra har en enkel pendeltågsstation på sin norra sida och har den västraste perrongen vid Innarvet C. Pendeltågen på SJ-linjen har 3:e perrong från väster. Heltågen på LLJ De malmtåg, cemettåg och oljetågen från LLJ:s trafikområden har ju sin uthamn i Leleå. Tågen plockas ner till godsbangården vid Innarvet S, för att skickas vidare mot Leleå. Leleå har begränsad bangård i förhållande till trafik och Innarvet S tjänar som en slags buffert för den trafiken. Godstrafiken Naturligtvis även den via godsbangården Innarvet S och om godstågen ska vidare mot SJ-linjen tas dom upp till Innarvet C, där loket gör rundgång för vidare färd på SJ-linjen söderut. Godstrafiken håller till på östra sidan av Innarvet C. Lokstationer, uppställning etc Ett stort verkstads och uppställningsområde finns vid Innarvet N, där persontåg har sin uppställningsplats, samt lokstation och vagnverkstad. Vid Innarvet S finns även en lokverkstad, men här är det lite tyngre reparationer, samt malmtågslokens underhåll. För att klara trafikintensiteten så är mycket av korsningar planskilda. Mellan Innarvet C och N är det bangårdsområde med låg sth dock. Hela området är ganska packat med spår så jag kommer att bygga en hel del samlingsobjekt för det här området för att hålla totala antalet objekt inom gränserna. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Hedersmedlem
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sundsvall, Sweden.
Inlägg: 6 919
|
![]()
Du gör ett otroligt jobb Mazz! Det är nog inte många som förstår hur mycket jobb detta är...kanske inte ens jag????
Och ja, "Totte-metoden" är nog det bästa sättet att bygga stora rutter på. Bygga klart en del och släpp 1, nästa del och nästa o.s.v. Då ser man målet (delmålen) också och det är lättare att orka bygga... Lycka till med forsättningen!
__________________
Mvh Pirpen |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Medlem
|
![]()
Hej!
Ja jag håller med dej Pierre...Det är ett otroligt jobb han gör den gode Mazz.. Jag tycker att detta är ett av de vassaste byggena i MSTS. här finns ju allt som har med det svenska järnvägen att göra. Jag kan hålla med Mazz, det är inte lätt att säga när en rutt blr färdig. Det kommer ju nya grejor efterhand och då vill man utnyttja detta och detta gör ju att man inte vet när det kommer ett släpp. Det har ju inte varit små ombyggnader han gjort heller. En annan kanske bytar ut lite hus om det kommer några nya, men Mazz byter ju ut hela spår... Bara en sådan sak är ju ett jättejobb... Lycka till i fortsättningen... MVH Kenneth
__________________
MFF SM-Guld 2010?? Javisst blev det så ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
Medlem
Reg.datum: Aug 2003
Ort: Karlskrona, Sweden.
Inlägg: 192
|
![]() Citat:
Jag har genom åren förstått att du har avsevärt mycket bättre kunskaper än jag på MSTS; Det här med DEM:at landskap verkar intressant, skulle kunna tänka mig att testa - om det är en hyfsat simpel operation. Det känns ursegt att sitta och fiixa till höjdvariationer i RE, och den @@@ gör ju inte alltid som jag tänker ;-) Frågan är ju i första hand vad som krävs för att få till ett sådant landskap - förutom att ladda hem terrängfilerna. Programvara... Freeware/Shareware/Payware? Enkel eller komplicerad procedur? Ytrymmeskrävande? Ställer krav på datorkapacitét? Som du ser Mazz, så finns det en hop med frågetecken som behöver rätas ut, kanske du kan ge en knuff i rätt riktning?
__________________
Moving Steel on Land, On and Under Water, proud Photographer |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Nybörjare
Reg.datum: Jul 2004
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 73
|
![]()
Hur går det med banan nu Mazze.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
Hedersmedlem
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 502
|
![]() Citat:
![]() ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Månadens bild - Mars 2005
Reg.datum: Feb 2002
Ort: Leksand
Inlägg: 1 177
|
![]()
Tack för ett likaledes trevligt svar Mats!
![]() Jag har beslutat mig för att följa ditt råd om DEM-landskap. Har hittat ett som verkar passa mina behov och är just nu i full gång att planera min bana. När jag kommit lite längre och det finns något att visa så återkommer jag i en egen tråd under Trainz - Landskapsforum. Keep up the good work, och kom ihåg; bilder. Bilder, BILDER !!! ![]() mvh .... Mats
__________________
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
Hedersmedlem
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 502
|
![]() Citat:
![]() Bättre kunskaper... nja, de vete tusan... ![]() Ja, det är verkligen segt att mecka manuellt med höjdvariationer i RE. Man får jobba ganska mycket med lutningsinställningarna och använda flacka lutningar, där så går... Å sen jämna ut det hela... sen på'n igen... Nä, mycket trevligare vore med ett annat verktyg. De 2 möjligheterna jag känner till är följande: DEMEX, finns här: http://www.digital-rails.com/dr_tools.html För att konvertera DEM-filer till MSTS-terräng. Jag har själv inte skaffat det än, kostar 25$, men kommer vara mitt nästa inköp om jag skulle dra igång en ny rutt i MSTS. Som jag sa tidigare, så spelar det mig mindre roll vartifrån terrängen kommer, eftersom jag helst bygger påhittade rutter, där jag själv kan bestämma vad rutten ska innehålla och se ut. Ska man bygga en verklig rutt, så är det här naturligtvis en perfekt lösning, om man får fatt på DEM-filen, vilket jag har för mig man kan få för de sydligare delarna av Sverige. Nästa alternativ är TsTool2. Innehåller även en del andra funktioner, bl.a kan man editera placeringar av grejer i 2d-vy istället för RE. Låter jättebra, men har inte riktigt blivit ett verktyg jag jobbar med, trots det. Kostar även det i samma trakt, minns dock inte vart jag köpte det på nätet, editerar inlägget när jag hittat det. I TsTools kan man även forma terrängen genom at rita upp höjdkurvorna. Jag har ett svagt minne av att Inlandsbanans terräng är byggd på det sättet. Ingen av dessa två varianter har jag testat, men är säkert inte knepigt nån av dom. Inget speciellt utrymme behövs för dessa programvaror, dom är små båda två, ej heller andra krav än de som RE ställer, dvs vettigt med RAM, åtminstånde 512MB, helst 1024MB. Om du bestämmer dig för att testa, så kan vi hålla kontakten, är själv nyfiken på resultat och utfall av dessa. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
Medlem
|
![]() Citat:
Jodå det finns för södra Sverige ochså, det gäller bara att hitta rätt bitar vilket inte kan vara det lättaste... Jag har testat detta på min pensionär till dator och det funkade även på denna, så kraven behöver inte vara så jättehöga när man kör med DME... Här på denna län ken finns vidare hjälp att få: http://www.dgadv.com/dgtv/ Finns även lite program med mera man kan ladda ner. MVH Kenneth
__________________
MFF SM-Guld 2010?? Javisst blev det så ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Nybörjare
Reg.datum: Jul 2004
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 73
|
![]()
Gratulera Mazz, Det är den femtionde sidan på din tråd,
Jag är väldigt imponerad på hur länge du har byggt LLJ och jag tror flera medlemmar vill gratulera dig. En fråga, Pinans plats har du väl döpt om från Pians station. En grej som jag inte fattar är när du säger att rutten bygger på St Anton-Innsbruk rutten. Det låter kanske lite fånigt med den här frågan men jag vet faktist inte. Senast redigerad av marcus_spelman den 2006-01-10 klockan 17:36. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
Hedersmedlem
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 502
|
![]() Citat:
![]() Ja, jösses... 50 sidor, hå hå ja ja... Nåja, hoppas jag spridigt inspiritation till andra under resans gång, det har iallafall varit förhoppningen, samt att man ser att det rullar vidare framåt... (ehhh, bakåt nåra gånger, men de glömmer vi, tror jag... ![]() Ja, det stämmer med Pians plats, det är Pinans plats. Går säkert att väva in en story hur det namnet kom til i den fiktiva verkligheten... Nåja, mina namn i LLJ kommer från en "försvenskning" av originalnamnen, således är: Innarvet = Innsbruck Landbäck = Landeck Petervik = Pier... n ånting.. Antberg = St Anton etc... Andra namn på nya delar, har jag helt enkelt tagit kartboken och slagit upp den i Norrland och plockat delar av ortsnamn och satt ihop dom till nya. Arjesele har sina namnrötter således från Arjeplog och Lycksele. Leleå associerar naturligtvis till Luleå, vilket ju passar med uthamn för malm, precis som i verklighetens malmbana... Som Pierre mycke riktigt nämner, det är inte mycke kvar av originalrutten. - Alla spår är utbytta eller möjligtvis endast förflyttade. - alla marktexturer är utbytta - Byggnader står vissa kvar, några har fått nya shapar, en del är helt borttagna och ersatta i ny miljö. Originallängden av St: Anton rutten kan man se på sidan 48. Den ljusblåa sträckningen fram till SJ-banan är originalrutten, så jag skulle nog säga att längden är totalt drygt 3 gånger längre. På mitten är den dock dragen i annan sträckning, till förmån för lite längre körsträcka. ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Nybörjare
Reg.datum: Jul 2004
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 73
|
![]()
Skulle vilja ha en bild Mazz på ett TKAB tåg på din rutt, inget måste.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Hedersmedlem
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sundsvall, Sweden.
Inlägg: 6 919
|
![]()
Tror jag kan räta ut en del...
Mazz kopierade och döpte om St Anton-Innsbruk rutten, när han började bygga. Nu är det dock inte mycket kvar av den, då han lagt om nästan alla spår, bytt ut marktexturer och förlängt rutten (den är nästan dubbelt så stor nu!).
__________________
Mvh Pirpen |
![]() |
![]() |
![]() |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|