Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > Microsoft Trainsimulator / Open Rails > Landskapsdesign - MSTS / Open Rails

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2006-03-25, 00:07   #61
Mazz
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 501
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av mikael512
Hej Mazz,

vill du riktigt grotta ner dig i kurvradier så rekommenderar jag Banverkets spårgeometrihandbok: http://ida.banverket.se/bvdokextern/...id=89&docid=78

Mvh Mikael
Tack Mikael, ja här fanns det mycke gött att grotta ner sig i... inte bara spår...
__________________
/Mazz

www.banbyggarna.se ... ... ... www.nbvj.se
Mazz besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-03-25, 19:14   #62
Hawk
Veteran
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Mölndal
Inlägg: 4 267
Standard



Hej
Nu är alla surtilar fixade.
Håller på med utsättning av stolpar.
Stora staden i södra änden av rutten, är helt ombyggd, men nya hus istället för dom "fula" kulisserna, som va i originalet.

Fortsättning följer...
Bifogade bilder
     
__________________

Hawk besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-03-25, 19:21   #63
Jonatan
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2003
Inlägg: 662
Standard

Snyggt! Man får ta och jobba vidare på B-loket nu då.

/Jonatan
__________________

Choo choo fox
Jonatan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-03-25, 20:30   #64
mattias_train
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Osbyholm(Hörby) ,Skåne , Sweden.
Inlägg: 203
Skicka ett meddelande via MSN till mattias_train
Standard

Snyggt Hawk!
Håller mer att det är mycket snyggare med riktiga hus än att ha kulisser.
__________________
Mattias Andersson
mattias_train besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-03-25, 20:58   #65
Olaf Lindström
Moderator
 
Reg.datum: Dec 2002
Ort: Jönköping
Inlägg: 2 867
Standard

Keep up the good work som man säger, jag dregglar mer för varje bild som visas! Hur ser fps'en ut på din dator i staden?(och vad har du för dator då förståss)
__________________
Mvh: Olaf Lindström, Moderator Svenska 3d-tåg,forumets regler
Olaf Lindström besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-03-25, 22:17   #66
Hawk
Veteran
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Mölndal
Inlägg: 4 267
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Olaf Lindström
Keep up the good work som man säger, jag dregglar mer för varje bild som visas! Hur ser fps'en ut på din dator i staden?(och vad har du för dator då förståss)
Hej
Inga som helst problem mä varken fps'en eller laddhack, de flyter som smör

Ja har en vanlig dator, inget märkvärdigt, amd64-3200/939/1024-PC3200/sata-disk
Bifogade bilder
 
__________________


Senast redigerad av Hawk den 2006-03-25 klockan 22:45.
Hawk besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-03-26, 11:11   #67
Erik.H
Tidigare mrdaddydj
 
Reg.datum: Oct 2003
Ort: Oslo, Norway
Inlägg: 1 068
Skicka ett meddelande via MSN till Erik.H Skicka ett meddelande via Skype™ till Erik.H
Question

Vad ska man säga. Helt otrolig rutt du har där!
Nu har jag en liten "Knepig" fråga till dig: Tror du man kan få in ett 17 vagnars nattåg vid plattformen?
__________________
Mvh
Erik.H
Erik.H besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-03-26, 11:27   #68
Sparkfot
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2005
Inlägg: 1 686
Standard

Stationen du visa senast påminner lite om pendeltågs stn Karlberg.
Mycket mycket fint.
Sparkfot besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-03-27, 23:46   #69
Hawk
Veteran
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Mölndal
Inlägg: 4 267
Standard


Hej

Hittade en bättre textur till banvaktstugan (sundsvall_vastra) av Olaf Lindström.
Frågar om tillstånd att använda din textur, ja kommer även att använda dina stationer.

Kanske snyggare än den gula ja hade innan.?
Har även sänkt huset 20%, för att de ska se mer Svenskt ut
Formel: hela huset +1,2, sedan bara höjden -0,8, då blir husen lite bredare och lägre, obs detta gäller bara orginal-shapefiler från rutten
Bifogade bilder
  
__________________


Senast redigerad av Hawk den 2006-03-27 klockan 23:52.
Hawk besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-04-05, 22:04   #70
Sparkfot
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2005
Inlägg: 1 686
Standard

Hur går det för dig med rutten nuförtiden då Höken?
Sparkfot besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-04-05, 22:13   #71
Hawk
Veteran
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Mölndal
Inlägg: 4 267
Lightbulb

Citat:
Ursprungligen postat av Sparkfot
Hur går det för dig med rutten nuförtiden då Höken?
Hej, jo då de går bra...
Har full koll på läget nu, inga mer surtiles....

Har byggt på rutten i ca 10 timmar/per dag, de tar sin tid, om de ska bli bra

Här några bilder.

Hoppas att kunna släppa rutten rätt snart, signalerna har Mazz lovat att fixa för mej, stort tack till Mazz i förväg.
Bifogade bilder
   
__________________

Hawk besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-04-06, 20:11   #72
Sparkfot
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2005
Inlägg: 1 686
Standard

Ser extremt bra och snyggt ut. Vem vet, kanske den finns i påskägget?
Sparkfot besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-04-06, 21:46   #73
magnus_y1
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2004
Ort: , Helsingborg , Sweden.
Inlägg: 335
Skicka ett meddelande via MSN till magnus_y1
Standard signalering

Ser mycket snyggt ut.

Nu hoppas jag bara på en bra signalering också så man slipper det tvärnitar man tvingas till ibland på andra banor. Därför kommer här lite tips.

Hur man räknar ut minsta avståndet för signaler och orienteringstavlor har jag tidgare skrivit om här
http://217.197.57.186/forum/showthre...ighlight=X2000

Men för att göra det lite enklare kommer här lite standardvärden.

Normal stoppsträcka för ett godståg som kör i 90 km/h eller ett persontåg som kör i 130 km/h är 800-1000m

En försignal står normalt på 800- 1000 m framför huvudsignalen. (använd gärna 1000m)

Signler och deras betydelse hittar ni här: http://www.jarnvag.net/banguide/signaler.asp

Orienteringstavlor.

Orienteringstavlor ger besked om kommande hastighetsnedsättningar, trafikplatser (stationer), huvudsignaler ( om försignalen var inbyggd i föregående huvudsignal) och vägskyddsanläggningar. Orienteringstavlorna står normalt 1000 meter före objektet de förvarnar för.
Vad som är orienteringstavlor finner ni enklast här: http://www.jarnvag.net/banguide/skyltar.asp

Vägförsignlaer sätts upp om vägsignalen inte syns från orienteringstavlan.

Orienteringstavlor för stationerna är en nödvändighet om man skall kunna köra utan trackmonitor, VHJ hade det skulle gärna se det här också.

ATC
Vet inte om ni planerar att ha baliser i spåret vid signaleran på huvudsträckan men om så är fallet. kommer här lite info om antalet.

Signal 2-4 baliser

Orienteringstavla 2-5 baliser

Hastighetstavla 2-3 baliser

Ha det bra

Magnus
magnus_y1 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-04-06, 22:22   #74
Hawk
Veteran
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Mölndal
Inlägg: 4 267
Wink

Citat:
Ursprungligen postat av magnus_y1
Ser mycket snyggt ut.

Nu hoppas jag bara på en bra signalering också så man slipper det tvärnitar man tvingas till ibland på andra banor. Därför kommer här lite tips.

Hur man räknar ut minsta avståndet för signaler och orienteringstavlor har jag tidgare skrivit om här
http://217.197.57.186/forum/showthre...ighlight=X2000

Men för att göra det lite enklare kommer här lite standardvärden.

Normal stoppsträcka för ett godståg som kör i 90 km/h eller ett persontåg som kör i 130 km/h är 800-1000m

En försignal står normalt på 800- 1000 m framför huvudsignalen. (använd gärna 1000m)

Signler och deras betydelse hittar ni här: http://www.jarnvag.net/banguide/signaler.asp

Orienteringstavlor.

Orienteringstavlor ger besked om kommande hastighetsnedsättningar, trafikplatser (stationer), huvudsignaler ( om försignalen var inbyggd i föregående huvudsignal) och vägskyddsanläggningar. Orienteringstavlorna står normalt 1000 meter före objektet de förvarnar för.
Vad som är orienteringstavlor finner ni enklast här: http://www.jarnvag.net/banguide/skyltar.asp

Vägförsignlaer sätts upp om vägsignalen inte syns från orienteringstavlan.

Orienteringstavlor för stationerna är en nödvändighet om man skall kunna köra utan trackmonitor, VHJ hade det skulle gärna se det här också.

ATC
Vet inte om ni planerar att ha baliser i spåret vid signaleran på huvudsträckan men om så är fallet. kommer här lite info om antalet.

Signal 2-4 baliser

Orienteringstavla 2-5 baliser

Hastighetstavla 2-3 baliser

Ha det bra

Magnus
Jaja, du ska se att de löser sej
Dom som inte vill köra på rutten, dom slipper
__________________

Hawk besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-04-06, 22:28   #75
magnus_y1
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2004
Ort: , Helsingborg , Sweden.
Inlägg: 335
Skicka ett meddelande via MSN till magnus_y1
Unhappy

Ehh, sorry så var det inte menat bara lite tips och synpunkter den som bygger bestämmer :-( Tyckte bara det kunde vara kul med en bra signlering då allt övrigt ser så bra ut. Hur du kan tolka detta som att jag inte vill köra på rutten har jag svårt att förstå. Men om du vill raderar jag allt från tråden. Din rutt du bestämmer, jag bara tipsar ingen tvingar dig att lyssna.

Magnus

Senast redigerad av magnus_y1 den 2006-04-06 klockan 22:50. Anledning: Behövde kompletera efter lite fundering
magnus_y1 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 13:16.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009