Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > Allmänt > Nyheter

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2006-04-05, 12:35   #1
MatsH
Månadens bild - Mars 2005
 
Reg.datum: Feb 2002
Ort: Leksand
Inlägg: 1 177
Standard

Nu har det kommit lite mer information om vad SP1 kommer att åtgärda.
Bland annat så verkar det lösa följande problem:

* Buffertar som inte stoppar tågen

* Stöd i CMP för fler "utländska" tecken. Förhoppningsvis innebär det att texturer med å,ä,ö kommer att kunna användas i fortsättningen.

Dessutom har antalet tillåtna "tags" utökats vilket borde betyda att man slipper alla felmeddelanden på objekt gjorda för TRS2004.

Allt detta och mer enligt Aurans senaste newsletter (http://www.auran.com/TRS2006/index.php och läs SP1 Update - First look)

mvh .... Mats
__________________
MatsH besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2006-05-05, 14:41   #2
useruser
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 9
Standard

Synd bara de inte verkar bry sig om att fixa den obefintliga/råkorkade förar-AIn...

För mig som mest av allt vill kunna sÄtta igång en komplex samling tåg som sjÄlva håller tidtabell, hittar till sina destinationer... finns det inget program som håller... (prova sjÄlv låta TRS köra ett dussin tåg "unsupervised" en timme eller så, så får du se: krockade tåg, urspårade tåg, ihopkopplade tåg (=raderade schedules)... it's a mess. )
useruser besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-05-05, 15:35   #3
Rc1166
Niträknare & STW-member
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Segeltorp, , Sweden.
Inlägg: 1 428
Standard

Har du testat Hawes Junction. Kolla hur det är gjort och pröva själv. Vi hade den igång timmar i sträck i Ängelholm utan problem.
__________________
Kenny
Rc1166 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-05-05, 18:28   #4
useruser
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 9
Standard

Tack för ditt inlägg.

Jag är osäker på om vi tänker på samma bana/scenario, men TRS2004 hade en bana som demoade en hel massa funktioner (exempelvis "generatortunnlarna" där nya tåg kan släppas in på rälsen och gamla tas bort).

Kommer inte ihåg banans namn, men det var en engelsk bana med Scotsman plus moderna höghastighets passagerar tåg. Anyone?

Den verkade fungera klockrent utan problem och ingav mig också stort hopp.

Tyvärr visade sig att för att få det att fungera så bra var banan styrd in i minsta detalj, med ytterst noggranna förarinstruktioner och banmarkörer. Med andra ord, bankonstruktören kompenserade manuellt för förar-AIns brister och lät helt enkelt inte AIn fatta några som helst beslut.

Dels är den lösningen alldeles för komplicerad, dels fungerar den bara om man vill skapa en hårt styrd simulation, där alla tågen följer förutbestämda mönster.

Jag har provat långa långa timmar, och utan superdetaljerade förarschema fungerar det helt enkelt inte. Oavsett hur "idiot proof" du gör bansträckningen kommer tågen braka samman. Trust me...

Vad jag vill ha är förare (eller en central scheduler-AI) som i varje ögonblick väljer ett "smart" val åt tågen, så inte denna enorma komplexitet/detaljrikedom behövs.

Fördelen med TRS är ju dess enkelhet. Det är enkelt att dra räls, sätta på signaler och skapa en bana. Då ska det bara vara att lyfta på några tågsätt, berätta vilka stationer de ska köra mellan, och klicka "Start".

Och att det fortfarande timmar senare ska fungera. Under tiden kan det vara fascinerande att se (realistiska) trafikstockningar och förseningar, men definitivt inte sjukt orealistiska manövrar från förarna (som när de av "otålighet" kör mot rött, kör mot enkelriktat, eller kör groteska omvägar hellre än står stilla ett slag).

Så av flera skäl är detaljstyrning ingen väg att lösa problemet på.

Som det är nu är däremot AIn under all kritik för alla de som vill göra mer med sina banor än bara köra själv... det är skoj - om man kan lita på sina medtrafikanter (=andra tågförare)...
useruser besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-05-06, 23:34   #5
Rc1166
Niträknare & STW-member
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Segeltorp, , Sweden.
Inlägg: 1 428
Standard

Har du testat Hawes Junction i TRS2006? Ta lite tid och kolla hur det är gjort. Rita gärna upp en tidtabell med papper och penna och testa på din egen bana.
Att bara släppa iväg tåg med ett drive kommando fungerar inte, det borde vara sälvklart för alla. Det du kallar "en hårt styrd simulation, där alla tågen följer förutbestämda mönster" kallar vi andra för tågplan och tidtabell och är en nödvändighet för trafik på allt utom ett industrspår trafikerat av ett lok.
__________________
Kenny
Rc1166 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-05-07, 13:33   #6
useruser
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 9
Standard

Nej, jag har inte testat Hawes Junction.

När jag funderade på att köpa TRS2006 frågade jag (på Aurans forum) först om routingen/AIn etc hade förbättrats på något sätt. Eftersom jag fick ett nekande svar köpte jag aldrig 2006an.

Jag har en fråga till dig som verkar veta allt om tågplaner och tidtabeller: vad gör du när någonting oförutsett inträffar? Eller specifikt, hur hanterar TRS2006 detta?

Jag är inte intresserad av att lägga ner ett otal timmar för att detaljstyra något som jag anser att datorprogrammet skall (om man väljer det) styra åt mig.

Om vi inte kan enas om att datorförarnas "intelligens" är under all kritik har vi nog inte mycket att prata om, är jag rädd. Med andra ord, tycker du att det ska finnas någon AI i spelet överhuvudtaget? Eller räcker det för dig att AI-tågen stannar för rött, kör för grönt, och växlar sig mot sin destination? För isåfall har vi helt olika förväntningsnivåer på vad en modern PC-dator kan åstadkomma.

Självklart ska en produkt som TRS kunna stödja att man "bara släpp[er] iväg tåg med ett drive kommando". (Om det ska vara lika komplicerat som i verkligheten vill jag ha lika hög lön som i verkligheten.) Jag har förresten inga problem med att dessa funktioner ligger i en separat scheduler-modul: bara de finns någonstans överhuvudtaget.

Som spel betraktat är TRS nästan en hit, om de bara ansträngde sig minimalt mycket: exempelvis genom att undanröja möjligheten till att tåg kör mot rött och kopplar ihop sig (vilket i 2004 leder till att ena tågets körlista raderas!)

Annars kan man ju inte sätta in ett nytt tåg utan att först behöva gå igenom hela banan och dess schema. Jag citerar mig själv:
Citat:
För mig som mest av allt vill kunna sÄtta igång en komplex samling tåg som sjÄlva håller tidtabell, hittar till sina destinationer... finns det inget program som håller...
Här är en bra diskussionstråd från Aurans egna forum för att förklara vad jag behöver få fixat innan jag kan intressera mig för Trainz igen: http://forums.auran.com/TRS2004/foru...readid=108433#

Istället för att bara antyda att problemen är lösta om man bara gör rätt från början skulle jag uppskatta om du (eller någon annan) berättade lite om hur Auran nu gjort för att lösa alla driverproblem i TRS2006 med HJ-banan. Vilka funktioner som finns i 2006an men inte i 2004an används? Jag hoppas du respekterar att jag inte köper inte spelet bara för att konstatera att 2006an lika lite som TRS2004 stödjer AI-förare.

Tack.

Till moderatorn: Möjligen ska vi flytta denna diskussion ur Nyhetstråden?

Senast redigerad av useruser den 2006-05-07 klockan 14:22.
useruser besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:29.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009