Svenska 3D-Tåg - Forum  

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > Microsoft Trainsimulator / Open Rails > MS Trainsimulator - Allmänt om MS Trainsimulator / Open Rails

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2006-06-21, 11:58   #1
Sparkfot
Medlem

Reg.datum: Sep 2005
Standard Send to bill medelande

När jag försöker starta en rutt så hänger sig bara spelet och jag får upp att det har uppstått ett problem med msts osv. Finns det något sätt att förhindra att få dessa send to bill medelande? Och vad beror dom på?
Sparkfot besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2006-06-21, 16:55   #2
Byggare Bob
Guest

Standard

Det bästa sättet för att undvika problem är att inte ha för många rutter, för många consists etc installerade på en gång.

Att ha en backup på GLOBAL-mappen från en "ren" MSTS-installation på en CD är också bra, då man enkelt kan återställa alla spårbitar etc till grunden.

Det som oftast spökar i MSTS är just freewarerutter som man av en eller annan anledning kanske plockat bort.

Att då och då göra en ominstallation av MSTS från grunden brukar vara bra (själv har jag väl gjort det nu en 20-30 gånger sedan 2002), det löser de flesta "Send to Bill"- meddelanden.

Dessa felmeddelanden har samma funktion som felmeddelanden i Windows, den enda skillnaden är att skickar man felrapporter för Windows så brukar det lösa sig med en uppdatering på Windows Update.

Det gör det inte i MSTS då dessa meddelanden inte har någon "funktion" längre (man kan klicka på "Don't Send").
Så mitt råd är:
Gå igenom alla mappar i MSTS, ta bort alla mappar där själva mappen ligger kvar men rutten är avinstallerad.
Kontrollera alla "TRAINSET" och "CONSISTS" för att se om några filer ligger kvar efter avinstallerade lok och vagnar.

Hjälper inte det, så bör en ren ominstallation av MSTS hjälpa.

Senast redigerad av Byggare Bob den 2006-06-21 klockan 16:58.
  Svara med citat
Gammal 2006-06-21, 20:25   #3
Sparkfot
Medlem

Standard

Det konstiga är att det bara är med vissa tågsätt på vissa rutter som den får för sig att hänga sig. Men tack för dina tips BOB,jag ska se över det.
Sen har jag en ny fråga: Vad är "Användarface" Eller "Användarinterface"? Det står i sammanhanget: Startar simulatorn och Användarinterface.
Sparkfot besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-06-21, 20:28   #4
Olaf Lindström
Moderator

Reg.datum: Dec 2002
Standard

Det du syftar på är troligtvis "GUI"(Graphic User Interface) och med det menas det grafiska skalet(menyer etc.) som gör att du förstår dig på spelet.

Utan att GUI skulle du få koda in saker som i dos exempelvis!
Gammal 2006-06-21, 21:32   #5
Sparkfot
Medlem

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Olaf Lindström
Det du syftar på är troligtvis "GUI"(Graphic User Interface) och med det menas det grafiska skalet(menyer etc.) som gör att du förstår dig på spelet.

Utan att GUI skulle du få koda in saker som i dos exempelvis!
Okej,men det är jue bara på vissa rutter det står att den läses/laddas in,Hur kan det komma sig?
Gammal 2006-06-22, 13:54   #6
Mazz
Hedersmedlem

Reg.datum: Sep 2001
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Sparkfot
När jag försöker starta en rutt så hänger sig bara spelet och jag får upp att det har uppstått ett problem med msts osv. Finns det något sätt att förhindra att få dessa send to bill medelande? Och vad beror dom på?
Skicka till Bill har ju oftast att göra med något add-on du installerat till din msts. I andra hand, kan det i princip vara nått i din dator, men det är sällsynt.

Kontentan av det är att va noggrann när du installerar nya grejjer. Installera inte 100 nya saker på en gång. Använd inte exe-filer för installation, utan kör dom helst på annan dator och lägg in grejjerna manuellt istället, så du vet vad som händer.

Sagt det förr, men ta reda på problemet i första hand, om du får Bill. Svaret finns så gott som alltid på nått du nyligen installerat. Min MSTS-installation är orörd sedan november 2004, utan problem. De gånger jag installerat om MSTS sedan 2001 är lätt räknade, bara att räkna efter hur många gånger jag byggt om aktuell msts-dator. Tror inte jag installerat MSTS mer än drygt 5 gånger på den burk jag kör MSTS på i huvudsak, sedan 2001.

När du lagt på en ny installation, installerat de tilläggspaket (Xtracks, ScaleRail etc), ta då en kopia av GLOBAL och spara på säkert ställe. Praktiskt att ha, om man vill backa bandet eller felsökningsaktiviteter.

Jag byter namn på en ny installations TRAINS-mapp, till typ TRAINS_ORG, så finns den på disken ifall man skulle behöva nått från originalconsists, mot förmodan. Nått lok kanska jag kopierar över, ifall nån add-on lok behöver en original-cab eller så. Sedan skapar man en ny TRAINS-struktur och installerar de fordon som man vet är solida och fungerar fint. Den tar du löpande backupp på, vartefter du lägger till fordon du vill ha permanent.

Nyckel-faktorn vad gäller Bill är att TESTA nya grejjer som du installerar. Vill det sig inte, släng skräpet.

Har du problem med en rutt, släng alla aktiviteter som finns i rutten, skapa nya med dina egna consists. Börjar det fungera då, så vet du var du ska söka för at hitta problemet, om du verkligen vil ha igång originalaktiviteter, t.ex.

www.banbyggarna.se ... ... ... www.nbvj.se
Mazz besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-06-22, 14:08   #7
Sparkfot
Medlem

Standard

Jag rensade bort lite rutter som jag aldrig använder igår och ska fortsätta kolla igenom msts materialet idag. Tack för alla svar.
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 12:44.