![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
Registrera | Members Area | FAQ | Medlemslista | Community-ware/Modell-shop | Sök | Dagens inlägg | Markera forum som lästa |
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 | |
Medlem
|
![]() Citat:
Vad det gäller växlar så var det ju det här som gäller i verkligheten: http://www.e-buzz.net/forum/showthread.php?t=11519 (tredje inlägget) Men som du skriver kan man inte vara helt verklighetstrogen utan måste kompromissa. Om jag fick bestämma skulle det nog se ut på följande sätt: Två gröna med en tillägstavla med en 7 på vid infarten till ett mötespår på linjen. sth 70 Två eller tre gröna utan tavla vid infart till en station som Pursche skriver. sth 40 Men det är du som bestämmer. /Magnus |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Hedersmedlem
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 502
|
![]()
Javisst tusan, det hade jag lyckats förtränga att det var andra radier som gällde för växlar, toppen att det finns kunnigt folk här...
![]() Då tycker jag att din summering känns som ett bra förslag, även om man lägger till en tilläggstavla som inte längre finns, men det får då vara en eftergift till MSTS begränsningar. Så, det är nog så det får bli. För att ha helt oinskränkt fart (i dessa farter iallafall) skulle man då behöva gå på 2,5-gradersväxlarna, som har 2500m i radie... Men, dom är rackarns stora å andra sidan och jag byter inte ut dessa som redan snyggt ligger på plats nu... ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Guest
Inlägg: n/a
|
![]()
Tack för att ni som bygger vidare på JBJ 2 lyssnar på alla förslag.
Men angående hastigheter så är iallafall min vision att JBJ skall ha en STH av max 140 på raksträckorna, och 90-120 på enkelspåren. Nu vet ju inte jag hur pass mycket av "original JBJ" som finns kvar och hur mycket som är uträtat. Det jag har förstått är att alla före detta "berg- och dalbanor" i princip är borttagna. Hur blir det med "bibanan" från Säringe till vad det nu hette ("Kallispell" heter det iaf på Marias Pass) ??? Där skulle man ju kanske kunna ha typ rälsbuss/lokaltågstrafik med en sth av 70 km/h. Om bibanan nu finns kvar i rutten vill säga. Annars återigen, det är ett fantastiskt jobb ni gör! ![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
Hedersmedlem
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 502
|
![]() Citat:
Jag återkommer med mer info senare om hastigheter, men vi verkar ha "svängt in" mot en ganska gemensam syn på målsättningarna vad gäller hastigheter och signaler, men sen blir det såklart dialekter av det när man sitter med arbetet framför sig. Bibanan finns abslout kvar och 70 på den kan mycket väl vara lämpligt. Jag tänker mig att en "regional-rälsbuss" på den banan kan vara passande, men såklart ska spåren ligga så att även person-loktåg är gångbart. Det finns även en sak till jag funderar på. Rutten har ju bitvis dubbelspår och bitvis enkelspår. Det kommer i sak att innebära att rutten inte kommer kunna utnyttja kapaciteten på dubbelspåren så värst mycke mer än om det varit enkelspår hela vägen. I verkligheten kan man ju genom finare planering utnyttja dubbelspåren mer optimalt, men eftersom ma har svårare att prioritera tågen i MSTS, så om man har för mycke tågrörelser så kommer det att korka igen vid enkelspåren. Så, kanske tillkommer det någon "betydande" bibana, för att bättre motivera dubbelspår till en viss punkt. (Lugn Hawk, inga långa nya banor på nya tiles, jag lovar... ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Hedersmedlem
Reg.datum: Sep 2002
Ort: Malmö , Sweden.
Inlägg: 77
|
![]()
när man ser att JBJ R2 är på tapeten igen. Misstänker att jag kommer att köra mycket på den om den kommer ut. Tack på förhand Hawk och Mazz!
Några reflextioner som kanske kan ge ideer: Landskap: En av mina favoritsträckor är Z-line enkelspåret från Mezökersztur till Somogyvar. En bra blandning mellan öppet landskap och skog med någon bergsskärning. Hastigheter/Signalsättning: Så många bra synpunkter i tråden redan. En sak som jag funderat på är att helt fräckt införa en signalkombination som inte finns i verkligheten, men som lätt låter sig göras, två gröna + en vit för 'kör 70'. Jag gillar starkt när man kan köra utan track monitor, det ger en mer verklighetstrogen känsla. Mvh Mikael |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
Hedersmedlem
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 502
|
![]() Citat:
Jag känner mig inte så jätte-sugen att införa en ny signal-bild inom samma signalskärm, egentligen, då jag skulle vilja att bara giltiga signalbilder visas då. Även om det är väldigt lätt att göra. Men, om man ändå går på din goda ide, men lägger till en extra-lampa. Orange, kanske? Utbyggnad, ungefär som 7-dvärgens röda lampa, men placerad i underkant av signalen. Som du säger, 2 gröna plus 1 orange (vit sa du...) betyder då "kör 70" annars är allt som vanligt. Synpunkter? I övrigt, lämnar snart ifrån mig Morvan för gott til Hawk, då blir det arbetsstart för min del på JBJ2... ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Medlem
|
![]()
Om du bara gör en tillräckligt tydlig 7;a på både försignalen och huvudsignalen tycker jag det borde räcka även om man kör utan monitor. Ser ogärna att man börjar införa nya signalbilder som inte finns i verkligheten. Tillägstavlan däremot lär ju ha funnits innan ATC så det blir mer verklighetstroget.
/Magnus |
![]() |
![]() |
![]() |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|