Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > Microsoft Trainsimulator / Open Rails > Landskapsdesign - MSTS / Open Rails

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2006-06-30, 11:46   #1
Mazz
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 502
Standard

Javisst tusan, det hade jag lyckats förtränga att det var andra radier som gällde för växlar, toppen att det finns kunnigt folk här...

Då tycker jag att din summering känns som ett bra förslag, även om man lägger till en tilläggstavla som inte längre finns, men det får då vara en eftergift till MSTS begränsningar. Så, det är nog så det får bli.

För att ha helt oinskränkt fart (i dessa farter iallafall) skulle man då behöva gå på 2,5-gradersväxlarna, som har 2500m i radie... Men, dom är rackarns stora å andra sidan och jag byter inte ut dessa som redan snyggt ligger på plats nu...
__________________
/Mazz

www.banbyggarna.se ... ... ... www.nbvj.se
Mazz besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2006-06-30, 15:12   #2
Byggare Bob
Guest
 
Inlägg: n/a
Standard

Tack för att ni som bygger vidare på JBJ 2 lyssnar på alla förslag.

Men angående hastigheter så är iallafall min vision att JBJ skall ha en STH av max 140 på raksträckorna, och 90-120 på enkelspåren.

Nu vet ju inte jag hur pass mycket av "original JBJ" som finns kvar och hur mycket som är uträtat.

Det jag har förstått är att alla före detta "berg- och dalbanor" i princip är borttagna.

Hur blir det med "bibanan" från Säringe till vad det nu hette ("Kallispell" heter det iaf på Marias Pass) ???
Där skulle man ju kanske kunna ha typ rälsbuss/lokaltågstrafik med en sth av 70 km/h. Om bibanan nu finns kvar i rutten vill säga.
Annars återigen, det är ett fantastiskt jobb ni gör!
  Svara med citat
Gammal 2006-06-30, 15:54   #3
Mazz
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 502
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Byggare Bob
Tack för att ni som bygger vidare på JBJ 2 lyssnar på alla förslag.

Men angående hastigheter så är iallafall min vision att JBJ skall ha en STH av max 140 på raksträckorna, och 90-120 på enkelspåren.

Nu vet ju inte jag hur pass mycket av "original JBJ" som finns kvar och hur mycket som är uträtat.

Det jag har förstått är att alla före detta "berg- och dalbanor" i princip är borttagna.

Hur blir det med "bibanan" från Säringe till vad det nu hette ("Kallispell" heter det iaf på Marias Pass) ???
Där skulle man ju kanske kunna ha typ rälsbuss/lokaltågstrafik med en sth av 70 km/h. Om bibanan nu finns kvar i rutten vill säga.
Annars återigen, det är ett fantastiskt jobb ni gör!
Jag å min sida tackar alla som ventilerar sina förslag och ideer, det är både trevligt och inspirerande! Väldigt roligt att bygga när man har haft ett givande resonemang så som detta varit.

Jag återkommer med mer info senare om hastigheter, men vi verkar ha "svängt in" mot en ganska gemensam syn på målsättningarna vad gäller hastigheter och signaler, men sen blir det såklart dialekter av det när man sitter med arbetet framför sig.

Bibanan finns abslout kvar och 70 på den kan mycket väl vara lämpligt. Jag tänker mig att en "regional-rälsbuss" på den banan kan vara passande, men såklart ska spåren ligga så att även person-loktåg är gångbart.

Det finns även en sak till jag funderar på. Rutten har ju bitvis dubbelspår och bitvis enkelspår. Det kommer i sak att innebära att rutten inte kommer kunna utnyttja kapaciteten på dubbelspåren så värst mycke mer än om det varit enkelspår hela vägen. I verkligheten kan man ju genom finare planering utnyttja dubbelspåren mer optimalt, men eftersom ma har svårare att prioritera tågen i MSTS, så om man har för mycke tågrörelser så kommer det att korka igen vid enkelspåren. Så, kanske tillkommer det någon "betydande" bibana, för att bättre motivera dubbelspår till en viss punkt. (Lugn Hawk, inga långa nya banor på nya tiles, jag lovar... ) det skulle ge att man får möjlighet till lite mer intressant omgivande AI-trafik, tänker jag... Egentligen gillar jag inte spår som bara sticker iväg och avslutas efter nästa böj, men i det här fallet är det lite motiverat. Alla spår som "försvinner ut i stora världen" kommer förses med "kvastar" ala KMJ3, för att man ska kunna "föda" nya AI-tåg på ett kontrollerat sätt. Synpunkter?
__________________
/Mazz

www.banbyggarna.se ... ... ... www.nbvj.se
Mazz besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-06-30, 21:49   #4
mikael512
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Sep 2002
Ort: Malmö , Sweden.
Inlägg: 77
Standard Nu blev man riktigt glad...

när man ser att JBJ R2 är på tapeten igen. Misstänker att jag kommer att köra mycket på den om den kommer ut. Tack på förhand Hawk och Mazz!

Några reflextioner som kanske kan ge ideer:

Landskap: En av mina favoritsträckor är Z-line enkelspåret från Mezökersztur till Somogyvar. En bra blandning mellan öppet landskap och skog med någon bergsskärning.

Hastigheter/Signalsättning: Så många bra synpunkter i tråden redan. En sak som jag funderat på är att helt fräckt införa en signalkombination som inte finns i verkligheten, men som lätt låter sig göras, två gröna + en vit för 'kör 70'. Jag gillar starkt när man kan köra utan track monitor, det ger en mer verklighetstrogen känsla.

Mvh Mikael
mikael512 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-07-11, 17:44   #5
Mazz
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 502
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av mikael512
när man ser att JBJ R2 är på tapeten igen. Misstänker att jag kommer att köra mycket på den om den kommer ut. Tack på förhand Hawk och Mazz!

Några reflextioner som kanske kan ge ideer:

Landskap: En av mina favoritsträckor är Z-line enkelspåret från Mezökersztur till Somogyvar. En bra blandning mellan öppet landskap och skog med någon bergsskärning.

Hastigheter/Signalsättning: Så många bra synpunkter i tråden redan. En sak som jag funderat på är att helt fräckt införa en signalkombination som inte finns i verkligheten, men som lätt låter sig göras, två gröna + en vit för 'kör 70'. Jag gillar starkt när man kan köra utan track monitor, det ger en mer verklighetstrogen känsla.

Mvh Mikael
Jag har funderat lite på din ide Mikael om en egen signalkombination och har kommit fram till följande egna fundering då, synpunkter mottages gärna...

Jag känner mig inte så jätte-sugen att införa en ny signal-bild inom samma signalskärm, egentligen, då jag skulle vilja att bara giltiga signalbilder visas då. Även om det är väldigt lätt att göra.

Men, om man ändå går på din goda ide, men lägger till en extra-lampa. Orange, kanske? Utbyggnad, ungefär som 7-dvärgens röda lampa, men placerad i underkant av signalen. Som du säger, 2 gröna plus 1 orange (vit sa du...) betyder då "kör 70" annars är allt som vanligt.

Synpunkter?

I övrigt, lämnar snart ifrån mig Morvan för gott til Hawk, då blir det arbetsstart för min del på JBJ2...
__________________
/Mazz

www.banbyggarna.se ... ... ... www.nbvj.se
Mazz besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-07-11, 17:58   #6
magnus_y1
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2004
Ort: , Helsingborg , Sweden.
Inlägg: 335
Skicka ett meddelande via MSN till magnus_y1
Standard

Om du bara gör en tillräckligt tydlig 7;a på både försignalen och huvudsignalen tycker jag det borde räcka även om man kör utan monitor. Ser ogärna att man börjar införa nya signalbilder som inte finns i verkligheten. Tillägstavlan däremot lär ju ha funnits innan ATC så det blir mer verklighetstroget.

/Magnus
magnus_y1 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-07-11, 18:24   #7
Mazz
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 502
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av magnus_y1
Om du bara gör en tillräckligt tydlig 7;a på både försignalen och huvudsignalen tycker jag det borde räcka även om man kör utan monitor. Ser ogärna att man börjar införa nya signalbilder som inte finns i verkligheten. Tillägstavlan däremot lär ju ha funnits innan ATC så det blir mer verklighetstroget.

/Magnus
Japp, egentligen håller jag med dig, nya "egensnickrade" signalbilder är otrevligt.

Det enda problemet med tilläggstavlan, är ju just synbarheten. JBJ2-rutten har en signal-fix, som gör att man ser signalerna på låååååångt avstånd och det är riktigt riktigt trevligt. Men, tilläggstavlan är ett bekymmer med synbarhet i motsvarande grad.

Kanske går det dock att ordna med LOD, så man gör tavlan större ju längre bort den är... Gjorde ju så med lutningsvisarna, men det va för mycke text på dom för att det skulle funka bra. Här är det ju bara en 7-a och alltid rak, så det ska nog gå bra att göra på det sättet i det här fallet faktiskt... Gör man tillräckligt många LOD-nivåer, så ser man inte storleksförvrängningen vartefter man närmar sig.

Oki, det är nog så att det är huvudspåret då som tidigare sagt, bättre att hålla sig till en signalbild/tavla som är utgången, än en som inte alls finns. Skyller på värmen att jag seglade iväg lite...
__________________
/Mazz

www.banbyggarna.se ... ... ... www.nbvj.se
Mazz besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 14:03.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009