|
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
Registrera | Members Area | FAQ | Medlemslista | Community-ware/Modell-shop | Sök | Dagens inlägg | Markera forum som lästa |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
2003-06-06, 21:05 | #16 | |
Moderator
Reg.datum: Dec 2002
|
Citat:
--------------- Hälsningar: Som fylle 14 den 2/6! =) |
|
2003-06-06, 21:23 | #17 |
Senior Member
Reg.datum: Jul 2002
|
Inte för att jag vill ta och lägga mig i,men när du ändå talar om gammalt skrot, menar du också då Londons Routemasterbussar. Dessa är ju från 60-talet och går fortfarande!
Attberopå sparandet av gamla tåg, spårvagnar odyl så är väl syftet, vare sig det handlar om museijärnväg,museispårväg eller veterantrafik med äldre fordon: ATT VISA HUR DET GICK TILL FÖRR! Det är väl inte så många yngre idag som vet hur det var att åka ångtåg eller spårvagn på 30 - 50 talet? Om gamla tåg i linje idag finns flera orsaker.Ta spårvagnen som ett exempel: En spårvagn kan hålla minst 30-40 år, så man skrotar ju inte gärna en spårvagn som är ca 10-20 år gammal. Om vagnen dessutom är populär är det klart man behåller den några år till även om den skulle skrotas. En annan orsak är att trafikbolaget kanske inte har pengar att köpa nytt material. Men dessa är alltså mina egna åsikter. Björn N |
2003-06-06, 22:19 | #18 |
Avregistrerad
Reg.datum: Mar 2003
|
, tog dock bort bilden för att den e för storjupp det e jag på bild
mvh Rodi |
2003-06-06, 22:31 | #19 |
Medlem
|
Jag föredrar dom äldre sakerna pga.att jag tycker att det ligger en viss Charm över dom.
Sen så är dom ju nästan överlägsna i det mesta se t.ex. på spårvagnarna en hederlig gammal A24 kronglar nästan aldrig medans dom nya A32 gör sönder tit som tät. När A24 var ny så hade man problem i ca 2 år med dom men se nu det är nu 40 år sen dom kom och dom går fortfarande fast morderniserade till A30.Men A32 var nya för ca 5 år sedan och barn sjukdomarna finns fortfarande kvar. lika dant är det i Tunelbanan alla Cx vagnar går sällan sönder medans ca 60% av alla C20 är trasiga pga dator haverier eller liknande.[V] varför datorisera allt fö det är ju datorerna som är den svaga länklen i tåg samhälerna. Nä Bort med datorerna och in med kontaktorerna tycker jag. |
2003-06-06, 23:06 | #20 |
Medlem
|
Eller så har ingen här fattat att det bara är tågdiggare som är emot framtiden. Fråga 10 000 vanliga personer i Stockholm om vilken tunnelbanevagn de tycker är bäst, så ska Ni se att Vagn 2000 är överlägsen.
Sen är det nog inte så konstigt om man tänker efter att äldre saker fungerar bra idag, har de haft 40 år på sig bör dem fungera bra också! Med vänlig hälsning Pson |
2003-06-06, 23:10 | #21 | ||
Senior Member
Reg.datum: Aug 2001
|
Citat:
Mvh Mikael R / http://marck.fateback.com |
||
2003-06-07, 00:02 | #22 |
Medlem
|
Ja ja Pson jag säger inte att det är nåt fel på C20 bara att man inte borde ha valt ett datoriserat styr system man kunde ju ha gjort som på A30 och sat in choper styrning till kontaktorerna i stälet.
man hade då fått sama typ av vagn fast med säkrare drift samt att man skule slippa alla tvära inbromsningar som datorn orsakar när den t.ex. flippar ur. C20 dator styr ju eftet funktionen tvär bromsa först och säg sedan till föraren att han körde en km/h för fort. medans Cx vagnarnas signal system som inte är direkt koplat till nån dator kör varianten säg till föraren först och agera sedan efter en liten fördröjning och släp sedan bromsen är sth är upnåd för den aktuela sträkan. C20 bromsar ju tills föran läger spaken i noll läget. |
2003-06-07, 05:07 | #23 | ||
Senior Member
Reg.datum: Feb 2002
|
Citat:
länder att få öst & afrika att inse det... Citat:
Medan det nya går sönder hela tiden Fast alla är ju så j*vla bortskämda idag så det måste ju vara AirCondition, tysta vagnar, snabba tåg, mm... Fast jag tycker fortfarande mycket bättre om C20, sorry --- MvH Cj <> Fredrik: Du kan ge mig hur många anmärkningar du vill, men du kan aldrig ta ifrån mig min värdighet Edit: 1: ny -> nya *rätt ska vara rätt* 2: Skrev andra saker... |
||
2003-06-07, 22:28 | #24 |
Medlem
|
Jag skulle vilja svara såhär: Jag gikllar det du kallar skrot fast det inte är det...
Dock menar jkag inbte att man skall köra runt med det iställewt för det nya, men man kan väl bevara det och köra med det i alla fall... framför allt så kan man ju få gilla det oavsett ålder? Eller gnäller du på folök som gillar klassiskt för att dom tycker att musiken inte skall utvecklas (eller vad det nu skall kallas när man övergår till en dator som gör en dålig simulering kallad musik)? Det är som folk som säger att bara för att man är emot Spårvägifering av Saltsjöbanan så vill man ha kvar de gamla vagnarna för alltid... Patetiskt! Jonas M. Bobjörk La det swinge la det rock'n'roll, la det svinge tills jag mister fjärrkontroll! http://www.bobjork.se/download/msts/ |
2003-06-07, 22:57 | #25 |
Medlem
|
Saker och ting höll bättre förr. Då räknade man ungefär på en hållfasthet.. och eftersom man inte var säker på om det skulle hålla så gjorde man ett påslag på 400% för att gardera sej!
Idag räknar man väldigt exakt på saker.. och gör sedan ett påslag på ca 25%. Det skulle aldrig gå idag att bygga saker som man gjorde förr. Det skulle helt enkelt bli för dyrt! /Mats Tinnerholm Borlänge |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|
Liknande ämnen | ||||
Ämne | Startat av | Forum | Svar | Senaste inlägg |
Å, Ä & Ö. Konstiga tecken ibland. Varför? | Bengan | Trainz - Allmänt om Trainz | 4 | 2004-12-18 12:06 |
Varför gillar du tåg? | vfp420b | Off-topic | 11 | 2004-05-11 18:21 |
Varför funkar den inte | vfp420b | Trainz - Allmänt om Trainz | 1 | 2004-02-29 22:26 |