Svenska 3D-Tåg - Forum  

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > Övrigt > Arkiverade forum > Virtuella Tågbolag

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2003-11-08, 16:26   #16
Pursche
Medlem

Reg.datum: Aug 2001
Skicka ett meddelande via MSN till Pursche
Standard

Senare ikväll så kommer det upp kontrakt på hemsidan. Där visas hur jag har räknat ut summorna för t ex UBOPGES två tåg, det innebär alltså att även inkomsterna på ekonomin nu fungerar. Länken är
http://www.svttl.se/kontrakt.htm
På fliken Mall finns det kommentarer om man är intresserade av att lära sig hur allt räknas ut.

På länken
http://www.svttl.se/testkontrakt.htm
är det meningen att man skall kunna lägga in sina egna siffror och programmet räknar ut summan men jag får det inte att fungera på min egna dator så vissa av er kommer att se ett excelark, andra kommer inte att se någonting alls. Jag jobbar på problemet...

Det som alltså fattas på hemsidan är länkarna, som ni får här ovan istället, men jag uppdaterar som sagt senare ikväll.

/Pursche
SVTTL
www.svttl.se
Pursche besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2003-11-09, 11:04   #17
vl
Medlem

Reg.datum: Feb 2002
Standard

Kul med ekonomi på SVTTL. Hur gör man för att gå med i SVTTL med ett virituellt bolag?

/Viktor

http://w1.500.telia.com/~u50016604/
vl besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2003-11-09, 11:27   #18
Pursche
Medlem

Standard

Det kan vi ordna. Du mailar mig, adressen klickar du på första sidan på hemsidan. Efter några mail så finns du med och ditt virtuella bolag har då också en emailadress som är xxx@svttl.se där xxx är ditt bolags namn.
Steget därefter är att köpa/leasa material för att köra någon sorts trafik på rutten. Du kan även kör från T ex KMJ till LLJ med genomfartståg genom SWE, min rutt alltså. Men då så är ekonomin baserad endast på min rutt.
Om någon annan ruttägare vill ha en egen ekonomi så har jag mallar i Excel för detta.

Jag finns också på msn messenger om man söker på hans.pursche@post.netlink.se .

/Pursche
SVTTL
www.svttl.se
Gammal 2003-11-09, 13:45   #19
Olaf Lindström
Moderator

Reg.datum: Dec 2002
Standard

Hej!

Om man ville ha ett Ub som växellok.
Måste man köpa vagnar eller kan man växla "någon annans"(t.ex UBOPGE!)
vagnar.

Eller ska man ha kontrakt med UBOPGE då?[:I]

Olaf Lindström, Olis
Olaf Lindström besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2003-11-09, 14:53   #20
Pursche
Medlem

Standard

Neuss Hafen är väl det ställe som lämpar sig bäst för växling. Nog kan du få tillstånd att sköta all växling i hamnen. Vi ordnar så att du köper/leasar ett UB-lok. Det finns behov för 70 000 ton avgående och ankommande gods per vecka. Det innebär alltså 10 tåg á 1000 ton varje dag i veckan i vardera riktningen. Ubopge kör 7 dagar * 600 ton och tomma tillbaks...

Detta innebär att du då får ta en rimlig växlingskostnad, en summa per växlad vagn eller en timkostnad. Men det innebär också att du just nu 'bara' har ett tåg att växla. Detta kommer dock att ändras då SVTTL snart kommer att köra Cementtåg. Sedan så är det upp till andra att också köra gods till och från hamnen. Varför inte till och från KMJ, LLJ, NEJ eller Svenska JBJ?

Det är bara att tala om ifall vi skall skriva ett litet kontrakt. [8D]

Tyvärr tyvärr tyvärr så är priserna tydligen borta på STW's hemsida där jag brukar se priserna på ett ungefär men ett Ub-lok är inte dyrt. Ma-loket kostade 2,4 miljoner. Låt oss säga..... 500 000 för ett 'bättre begagnat' Ub lok och ... 600 000 för Ue med radioväxling om du skulle köpa den. Ett Ub skulle då kosta ca 10.000:- i veckan på 52 veckors avbetalning alternativt så leasar du den för ca 4900:- i veckan.

Det är mycket siffror men som ni vet så ordnar Excel alla siffror så du inte behöver bry dig så mycket. Skall vi slå till?

/Pursche
SVTTL
www.svttl.se
Gammal 2003-11-09, 15:39   #21
Olaf Lindström
Moderator

Standard

Ok, vi kan skriva konrakt! =)

Maila mig här så bestämmer vi mer:
olaf.lindstrom@edu.savsjo.se

Olaf Lindström, Olis
Gammal 2003-11-09, 16:04   #22
Trigger
Senior Member

Skicka ett meddelande via ICQ till Trigger
Standard

Suveränt arbete du lagt ner din tid på Pursche. Jag gillar det verkligen!! Men jag fattade bara lite i början sen började jag inbilla mig att jag inte förstod . Men jag kan lika bra fråga dig då.

Om vill trafikera låt oss säga KMJ. Jag vill ha 1begagnat MA lok och låt oss säga 10timmervagnar. Jag vill alltså köra timmer. Vad kommer detta då kostade mig. Och vad är milkostnaden och räntan på detta? Finns säkert fler utgifter. Skriv gärna då vad dom blir också . Är sugen på att köra timmertåg på någon bana .

Mvh:Trigger

http://medlem.spray.se/farjestad5
Trigger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2003-11-09, 17:14   #23
Pursche
Medlem

Standard

Vi gör en liten uträkning. På KMJ vet jag inga kostnader alls eftersom jag bara håller på med Wupper-expressen. Men vi kan i alla fall jämföra. Du vill köra ett tåg bestående av:

1 Ma-lok kostnad 48000:- eller 23000:- beroende på om du vill köpa eller leasa tåget.
20 timmervagnar som kostar 20000:- respektive 8000:- beroende på om du vill köpa eller leasa dessa vagnar.

En fråga är var jag får siffrorna ifrån? De finns eventuellt på hemsidan www.svttl.se . Klicka på 'ekonomin' och fliken 'fordonsdata' längst ned. Där ser ni siffror på det material som rullar idag på SWE (förkortningen på Svenska Wupper Expressen.)
- Grundpriset ser ni i det vitt fält och har ni pengar så köper ni direkt.
- Hyrpriset eller leasing som det egentligen heter ser ni i gröna fältet. Detta betalar ni varje vecka till ägaren. Ägaren kan vara en person eller virtuella banken i de flesta fall. När ni inte vill köra längre så lämnar ni tillbaks materialet.
- Köpepriset med lån ser ni längst till höger. Denna summa betalar ni i 52 veckor och sedan är materialet ert.

Hyrpriset och amorteringen ändras varje vecka beroende på utvecklingen i verkligheten när det gäller börs, dollar, ränta och dieselpriser. Det innebär att materialet efter 52 veckor har kostat ett helt annat pris än grundpriset.

Ett Ma-lok och 20 timmervagnar kostar alltså:

Grundpris 3,4 miljoner kronor
Hyra 33000 i veckan
Lånköp 68000 i veckan i 52 veckor.

Detta är vad vi minst bör tjäna ihop på en vecka.

Nu gör vi ett testkontrakt på dessa siffror. Gå in på http://www.svttl.se/testkontrakt.htm
och öppna den i ett annat fönster brevid detta så förklarar jag vad excel har gjort:

Kontrakt:
Längst upp så står det lite information om tåget vi pratar om, hur länge kontraktet gäller, hur många dagar tåget rullar osv osv. De vita fälten skall fyllas i

Utgifter:
Först så kontrollerar vi hur mycket det kostar för tåget att färdas på SWE. Alla avgifter förutom föraravgiften är tagna från verkligheten och så här mycket kostar det att köra tåg på banverkets spår. Jag matar in data för godståg i de vita fälten och får ut en summa på utgifterna, Summa utgifter. Jag får också ut inkomsten för ruttägaren, i detta fall SVTTL och slutligen så ser vi vad föraren får (de blå fälten).
Tåget kostar alltså 180 457 kr i veckan att köra.

Inkomster:
Här skall vi nu laborera så att inkomsterna blir större än utgifterna.
- Vi behöver lite vikter på tågen och dessa ser jag i Conbuilder när jag gör tåget så det är bara att mata in. Jag har tagit sifforna ur minnet i just detta fall men det är inte långt ifrån verkligheten

jag måste sedan skriva in hur mycket jag vill ha betalat av kunden för att köra detta tåg. Jag laborerar med mellan 1 och 2 kronor per tonkilometer. Är tåget kort och lätt så kanske jag måste ta ut 2 kr. Detta tåg väger mycket så jag tog ut 1 kr och vips så ser ni i 'summa inkomst' vad vi tjänar på detta tåg.

Staten:
Naturligtvis så vill statsministen också ha förtjänst på det vi gör. Av vinsten så tar dom 33% i skatt och Trigger får ut efter alla uträkningar 147 550 kr i veckan.

Notera några saker:
1. Om ett tåg går med förlust (tomtåg t ex) så betalas det ingen skatt till staten utan du får en återbäring istället. Detta kallas för förlustavdrag.
2. Veckovinsten för detta tåg skall även räcka till returtåget som normalt går tomt tillbaks när det gäller timmertåg.
3. Denna uträkning gäller för sträckan SWE till gränsen mot KMJ.

Frågor?

/Pursche
SVTTL
www.svttl.se
Gammal 2003-11-09, 17:50   #24
Olaf Lindström
Moderator

Standard

Försökte göra ett kontrakt efter det som syns i exeplet men fattar ej exakt då jag ju tänker på växling!

Skulle du kunna göra en sådan åt mig med?[8]
OM du hinner alltså![8)]

Olaf Lindström, Olis
Gammal 2003-11-09, 18:17   #25
Pursche
Medlem

Standard

Absolut. jag föreslår att du får växlingsavgiften och en timpenning för arbetet. Den förs in som förarlön och vi kommer överrens om en summa. Vad sägs?

/Pursche
SVTTL
www.svttl.se
Gammal 2003-11-09, 18:22   #26
Olaf Lindström
Moderator

Standard

OK!

Länka kontrakt när du ä klar![8D]
Försökte göra det själv men det sket sig!

Olaf Lindström, Olis
Gammal 2003-11-09, 18:38   #27
Trigger
Senior Member

Standard

A gärna till mig också fattade inte så mycket. Försökte med det gick ej!

Gammal 2003-11-09, 18:52   #28
Olaf Lindström
Moderator

Standard

Citat:
quote:Tidigare skrev Trigger

A gärna till mig också fattade inte så mycket. Försökte med det gick ej!

Men trigger, du har ju redan ett klart kontrakt!

Kolla under originalet som inte är anpassat ännu!

Olaf Lindström, Olis
Gammal 2003-11-09, 19:05   #29
Trigger
Senior Member

Standard

Haha tänk om man hade haft hjärnan med sig när man skrev

Gammal 2003-11-09, 19:09   #30
Trigger
Senior Member

Standard

Så jag har 147 550kr över varje vecka eller? Måste jag göra egna aktiviteter eller det sköter ni så tågmötena blir rätt? Vad kostar ett begagnat Rc4:a lok istället för MA?

Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Nya SVTTL är här! vl Virtuella Tågbolag 114 2005-05-21 14:42
Ekonomin på SVTTL del 2 Pursche Virtuella Tågbolag 54 2004-05-29 17:49
Diskusion: Pengarna på SVTTL. Pursche Virtuella Tågbolag 16 2004-04-13 18:44
Nya Tider på SVTTL. Pursche Virtuella Tågbolag 4 2004-03-23 17:43
SVTTL söker betatestare.... Pursche Virtuella Tågbolag 5 2004-03-20 22:56

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 18:18.