|
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
Registrera | Members Area | FAQ | Medlemslista | Community-ware/Modell-shop | Sök | Dagens inlägg | Markera forum som lästa |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
2005-01-06, 14:32 | #16 |
Senior Member
|
Haha, detta är komiskt. Nu åberopar "Putt" Associationsrätt och Aktiebolagslagen (1975:1385). I aktiebolagslagen framgår det att andra bolagsformer än Aktiebolag inte får kallas Aktiebolag. Nu är det så att Swedish Train AB inte är ett bolag, bara ett påhitt. Alltså faller det utanför Aktiebolagslagen.
Vidare; AB står för aktiebolag, men passageraroperatörer torde vara publika aktiebolag. Publika aktiebolag skall alltid anges med "AB (Publ)", för dessa gäller 500 TKR som lägsta aktiekapital. Vidare skall ett aktiebolag alltid ha en bolagsordning, bolagsstämma etc etc för att kunna klassas som aktiebolag, detta har inget virtuellt bolag idag. Ett bolag, exempelvis en enskild firma, behöver inte skriva ut någon förkortning alls i slutet. Exempelvis heter min firma "Firma Andreas Rosén - www.nbc.nu". Likväl är en enskild firma lika juridiskt ansvarig som ett aktiebolag gentemot tredje part. På detta vis är ALLA namn lika olagliga om man ska följa ditt resonemang. Jag vill vidmakthålla att Swedish Train AB inte bryter mot några reella lagar eftersom: - Vi inte har något verkligt vinsintresse, inga omsättning alls faktiskt - Vi inte försöker lura någon - Vi är helt fiktiva - Liknande virtuella bolag finns världen över, även virtuella flygbolag, rederier och bussbolag är vanligt Slutligen vill jag fråga Putte var i Aktiebolagslagen det står att det är brottsligt att göra som vi har gjort. Ett tips är att leta i AB 19:1 [8D] Vänliga hälsningar Andreas Rosén Verkställande Direktör Swedish Train AB SWEDISH TRAIN - CONNECTING SWEDEN www.swedishtrain.tk |
2005-01-06, 20:05 | #17 |
Member
|
Så varför heter du då aktiebolag om det inte är det?
Jag anser mig inte finna att detta är ett lotsas bolag på eran sida, Vilket i detta fallet iaf borde stå klart och tydligt, Eftersom man kan boka en resa m.m Så kan många missuppfatta det, Tänk om någon tänkt sig resa tille n vän och hittar er sida och tror dig boka en riktig stol i tåget? Fattar du inte att du åker dit på en rackarns gång, Och som sagt... Om du nu säger att det inte är ett AB, Varför då kalla sig AB? Det kallas tom för bedrägeri. Jag äger själv ett virtuellt flygbolag och där gör vi iaf klart och tydligt att det handlar om ett virtuellt flygbolag och inget annat.. Vi kallar oss inte heller AB. MVH/Putte |
2005-01-06, 20:16 | #18 |
Senior Member
|
Dom som försöker boka resa får ingen biljett
Bedrägeri? Förut var det ju brott mot Aktiebolagslagen... hänvisa till lagrum så ska jag prata med min föreläsare (tillika jurist) i juridikkursen jag läser om vad han tycker! SWEDISH TRAIN - CONNECTING SWEDEN Börja din virtuella resa här -> www.swedishtrain.tk |
2005-01-06, 20:23 | #19 |
Medlem
|
Men varför äns tjafsa om det!?
Är det så svårt att skriva dit att ni är ett Virtuellt bolag? Om det nu är det, så skulle det vara intresant att få höra varför... Mvh. Daniel Odlander, UBOPGE. Turn on your headlights If you don't like what you see - Turn them off! |
2005-01-06, 21:22 | #20 | |
Medlem
Reg.datum: Feb 2003
|
Citat:
/Mohammad, Scandinavian International Dagens lunch består utav inlagd bäverpung med råttmos... |
|
2005-01-06, 23:01 | #21 |
Senior Member
|
Jag vet inte hur eller varför diskussionen uppstod. Men eftersom den berörde STAB skrev jag ett svar. [)]
SWEDISH TRAIN - CONNECTING SWEDEN Börja din virtuella resa här -> www.swedishtrain.tk |
2005-01-07, 00:14 | #22 | |
Medlem
|
Citat:
Mvh. Daniel Odlander, UBOPGE. Turn on your headlights If you don't like what you see - Turn them off! |
|
2005-01-07, 00:43 | #23 |
Senior Member
|
Tryck på "Om STAB" så ser du det. Dessutom länkar vi till Svenska Virtuella Tågtrafikledningen.
Jag förstår inte den här diskussionen [8] Vi ägnar oss inte åt bedrägeri (lurar av någon några pengar). Och angående firmanamnet så måste man beakta Associationsrättens regler vilket jag inte tycker vi bryter mot. Även om vi tog bort "AB" så kan vi bli misstolkade för att vara en enskild firma, en förening etc Och är man inte insatt i tågtrafik finns det inget som garanterar att man förstår begreppet "Virtuellt tågbolag". Agda 87 år kan ju tro att virtuellt syftar på att bokningen kan ske online. Fortfarande har ingen kunnat peka på åberopat lagrum! Skulle jag hålla på med pajkastning skulle jag hävda förtal. Men det gör jag inte eftersom inte heller får "hota" med att anmäla någon. Som sagt förstår jag inte diskussionen. Vad beror den på? Avundssjuka? Okunnighet? Barnslighet? SWEDISH TRAIN - CONNECTING SWEDEN Börja din virtuella resa här -> www.swedishtrain.tk |
2005-01-07, 00:59 | #24 |
Medlem
|
Hm, det kallar jag otydligt faktiskt.
Hur många tror ni ärligt talat (skit i grupptryck, ta era egna tankar och var ärliga) bryr sig om att kolla där om man ska boka biljett till t.ex. Uppsala för att hälsa på någon släkting. Jag tror inte att det första man letar efter är "Om oss" eller liknande. Jag tror själv att det första man letar efter är tidtabell och priser och hur man bokar. Det borde nog också vara väldigt enkelt att bara skriva dit någonstans tydligt på förstasidan denna mening: "Observera att vi endast är ett virtuellt företag och inte finns i verkligheten". Skriv också dit en liknande mening under bokningen, så borde inte folk bli lurade att de får åka på riktigt. Mvh. Daniel Odlander, UBOPGE. Turn on your headlights If you don't like what you see - Turn them off! |
2005-01-07, 01:39 | #25 |
Senior Member
|
Haha, inte jag som ett tag hade Boeings logga som mitt VIRTUELLA företags logga. Nog om det...
Dom som bokar borde upptäcka att vi varken frågar efter adress (dit biljetten ska skickas) eller kontonummer (som skall debiteras). Jag tror ärligt talat, utan att falla för grupptryck, att inte någon tror att vi är ett riktigt bolag. Alla våra bilder på tågen är animerade. Vi har .tk som adress. Vi frågar inte efter betalning. Vi är helt okända... Hittills har ingen klagat och ingen utanför forumet har "bokat" biljetter med oss. Och gjorde dom det skulle dom med största säkerhet förstå att vi inte finns. Men visst inser vi vårt stora brott... vi tar nu konskekvenserna och agerar därefter. /Andreas Rosén VD, fast bara på låssas Swedish Train, dock inte AB SWEDISH TRAIN - CONNECTING SWEDEN Börja din virtuella resa här -> www.swedishtrain.tk |
2005-01-07, 03:42 | #26 | |
Guest
|
Citat:
|
|
2005-01-07, 11:45 | #27 |
Medlem
|
... Eller så gher man sjävaste f-n i att använda de två sista bokstäverna "AB"... Är de så himla viktiga!?
Edit: Måste också säga att det är bra att Andreas tog bort sina "AB", då slipper vi bråka om det. Mvh. Daniel Odlander, UBOPGE. Turn on your headlights If you don't like what you see - Turn them off! |
2005-01-07, 12:15 | #28 |
Medlem
Reg.datum: Jul 2002
|
Tycker förståss att det verkar vara enklast att inte skriva ut någonstans utom på SVTTL var man kör, eller använda fiktiva stationer på hemsidor m.m.
[Johan] |
2005-01-07, 14:15 | #29 |
Senior Member
|
Jag tycker, precis som Byggare Bob, att det är synd att vi inte får leka längre. Som sagt förstår jag inte varför det blev som det blev. Vad jag vet har ingen "missuppfattat" något ännu. Och att "staten skulle komma och ta oss" saknar helt grund.
Det verkar tyvärr som om det klagas bara för klagandets skull. Putte vet inte vad bedrägeri är. Han vet inte vad Aktiebolagslagen säger. Han tror att vem som helst kan köpa andelar av ett aktiebolag. Och uppenbarligen vet han inte vad förtal är. Sen blev det en annan debatt, det började inte bara klagas på AB utan även på STAB:s, ehh förlåt ST:s hemsida. Som följd stänger nu STAB hemsidan. Lite synd med tanke på all tid som lagts på den. För egen del tycker jag inte att det här alls är lika roligt längre. SVTTL erbjuder, med all rätt, inte den överblick man skulle vilja ha. Om SVTTL skulle skriva ut tidtabeller etc skulle det bli mycket extrajobb för vl SWEDISH TRAIN - CONNECTING SWEDEN Börja din virtuella resa här -> www.swedishtrain.tk |
2005-01-07, 14:20 | #30 | |
Senior Member
|
Citat:
Vad är skillnaden? Folk kan fortfarande tro att "Swedish Train" och "UBOPGE" är riktiga FÖRETAG! Hur ofta skriver man inte bara "Volvo" när man menar Volvo Group AB... eller så kan vi mycket väl vara enskilda firmor, enkla firmor, föreningar etc... [V] SWEDISH TRAIN - CONNECTING SWEDEN Börja din virtuella resa här -> www.swedishtrain.tk |
|
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|
Liknande ämnen | ||||
Ämne | Startat av | Forum | Svar | Senaste inlägg |
Fler spår än två? | Rojje | 3D-design - Trainz | 9 | 2003-12-04 13:45 |
Fler som upplever problem med Prymikoms hemsida? | Olaf Lindström | Off-topic | 3 | 2003-06-20 22:37 |
Fler bilder från Stockholm! | Dson | Off-topic | 0 | 2003-04-21 13:42 |
Fler bilder från Borlänge!! | Dson | Off-topic | 3 | 2003-04-18 20:27 |
spår? [var hittar man fler typer av spår?] | avgd | Landskapsdesign - MSTS / Open Rails | 2 | 2003-04-18 19:46 |