Svenska 3D-Tåg - Forum  

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > 3D-design - Trainz

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2006-11-08, 09:41   #331
Sparkfot
Medlem

Reg.datum: Sep 2005
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Rc1166
Jag har följt denna tråd och även varit med att hjälpa David under hans tid i Sverige och även senare.
Jag kan inte fatta hur ni både kräver att han ska göra C20 mer lik förebilden samtidigt som ni önskar att få fuskknappar för dörröppning.
Låt nu David göra vagnen till den standard som han vill och sedan ge några av oss tid att göra en bana att köra på.
Det är aldrig fel att fråga/önska en sak?.
Jag frågade endast om det var möjligt att göra sk fuskknappar för att öppna/stänga dörrarna, Det är inget krav utan bara en simpel önskning.
Om det inte var mitt föregående inlägg du syfta på så kan du bortse från detta inlägg.
Vi alla vet att David lägger ner sjukt mycket jobb på den fina modell och det är vi alla tacksamma för innerst inne.
Detta är den hittils finaste modellen som gjorts iår till trs!
Sparkfot besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-11-10, 02:23   #332
Rc1166
Niträknare & STW-member

Reg.datum: Aug 2001
Standard

Jag tror att ditt svar gläder David. Sen är det flera som skrivit om att bygga tunnelbana i TRS. Kan de av er som menar allvar höra av er. Det är ett "projekt" på gång men det tar nog ett år att få färdigt.
Gammal 2006-11-10, 09:05   #333
Slash2
Medlem

Reg.datum: Jan 2006
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Rc1166
Jag tror att ditt svar gläder David. Sen är det flera som skrivit om att bygga tunnelbana i TRS. Kan de av er som menar allvar höra av er. Det är ett "projekt" på gång men det tar nog ett år att få färdigt.
jag hade tänkt att bygga tunnelbanan, men det krävs en massa material, förarhyttsilmer och sånt. jag går i nian och måste prioritera skolan för betygens skull, så jag har inte haft tid att skaffa fram material än så länge.
Slash2 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-11-11, 16:03   #334
Rc1166
Niträknare & STW-member

Reg.datum: Aug 2001
Standard

Vi är några i alla åldrar som hoppas kunna göra något. Jag tror att vi skulle behöva några duktiga byggare till. Om nu någon undrar om när vi blir färdiga så är min gissning att det kommer att ta minst ett halvt år
Gammal 2006-11-12, 09:50   #335
SVoyager
Medlem

Reg.datum: Mar 2006
Standard

(om sparkfots fråga. Suggestioner är alltid välkomna! att öppna dörrarna med tangentbord knapp är inte en stort prioritet tyvärr.)

Nånting som är i högre prioritet är:

www.svoyager.com/files/Knappar.mpg (11mb)

jag är inte klart men det är en preview! obs att en stort del av knappar har ny texturer. nyckeln är inte klart också.

Det ser enkel men det var inte. Tog mycket tid och, dem gula knappar som "lights up" när man trycker på dem var en lite challenge.

Det finns ingen funktion på dem för jag först gör det 3d arbete (v0.8) sen ska dem fungera (v0.9 och v1.0).

SV
SVoyager besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-11-12, 18:04   #336
Robert
Medlem

Reg.datum: May 2005
Standard

Snyggt!
Hur går du omkring i hytten sådär?
Robert besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-11-12, 22:32   #337
Sparkfot
Medlem

Standard

Svoyager: Tack för svar, men kan man hoppas på att det kommer finnas med när hela modellen anses vara färdig enligt dig?
Det ser f.ö mycket bra ut på din demostrations video av knapparna.

Senast redigerad av Sparkfot den 2006-11-12 klockan 22:35.
Gammal 2006-11-19, 19:17   #338
Sparkfot
Medlem

Standard

Svoyager: Om man ställer in Destination,linje.tur,kod på tumhjulet i båda hytterna går det då att göra så det sparas tills man aktiverar den andra hytten?.
Exempel: Dest: 103(Glb), Kod: E, Linje: 19, tur: 131(man måste ha en 1,2,3) före tur numret för att radion ska fungera, jag rullar fram detta i ena hytten och så har jag rullat fram följande i sluthytten:
Dest: 181, Kod: G, Linje: 19, Tur: 134 så när jag aktiverar hytten nästa gång så vill jag att Gullmarsplan ska komma upp som destination på tåget.
Är detta möjligt? Om du inte förstår så säg till!
Gammal 2006-11-19, 22:55   #339
SVoyager
Medlem

Thumbs up

Hmm, intressant fråga.

Helt möjligt jag. Ska inte göra det just nu för jag måsta först göra en ricktigare tågstart/aktivering med nyckeln men när den ska vara klart ska jag göra det ja. Tack för suggestionen!

SV
Gammal 2006-11-20, 15:10   #340
Sparkfot
Medlem

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av SVoyager
Hmm, intressant fråga.

Helt möjligt jag. Ska inte göra det just nu för jag måsta först göra en ricktigare tågstart/aktivering med nyckeln men när den ska vara klart ska jag göra det ja. Tack för suggestionen!

SV
Härligt, Kämpa på för när du väl är klar har du gjort årets mästerverk enligt mig iaf tilll trs!
Gammal 2006-11-24, 16:59   #341
Sparkfot
Medlem

Standard

Svoyager: How does it go with the activate key?
Gammal 2006-11-24, 22:11   #342
SVoyager
Medlem

Standard

Nästan ingenting tyvärr. Jag har installerat vista för att prova den och finns några bugs fortfarande som gör det omöjligt att arbeta på tåget. drivrutiner för min video kort har lite problem.

Men jag vill bara göra det 3d arbete på v0.8 så ska nyckeln inte ha någon funktion. Jag också väntar på min vän för att han behöver tid att skapa mer texturer.

Med jul som kommer snart, ska jag inte ha mycket tid på c20. Jag tror att jag kan släppa v0.8 i jul.

SV
Gammal 2006-11-24, 23:04   #343
Henrik L
Tidigare Metal_henke

Reg.datum: Feb 2006
Standard

Citat:
Nästan ingenting tyvärr. Jag har installerat vista för att prova den och finns några bugs fortfarande som gör det omöjligt att arbeta på tåget. drivrutiner för min video kort har lite problem.

Men jag vill bara göra det 3d arbete på v0.8 så ska nyckeln inte ha någon funktion. Jag också väntar på min vän för att han behöver tid att skapa mer texturer.

Med jul som kommer snart, ska jag inte ha mycket tid på c20. Jag tror att jag kan släppa v0.8 i jul.

SV
Vad Bra SVoyager En "Trainzpresent" till Jul
Gammal 2006-11-25, 23:02   #344
Sparkfot
Medlem

Standard

Citat:

SV
Låter som att v.08 kan bli en julklapp?.
Säg bara till om det någonting du behöver,bilder,fakta,osv så kan jag bidra med det jag hittar och vet.
Gammal 2006-12-10, 11:05   #345
SVoyager
Medlem

Thumbs up

hejsan! Lite nånting nytt! Det var länge sen till det sista medellande.

Förlåt för att inte ha svarat tidigare, hade mycket att göra utanför c20 arbete (min ricktig liv) så jag hade inte mycket tid men det är säkert att ni ska ha en nytt version till jul, jag lovar heh.

Så, under dem senaste dagarna har jag arbetat på "windshield" del av tåget. Det var nånting som jag ville göra för en lång tid så här är resultatet! Förstås finns mer att göra med det men det är mycket bättre än förut. Om jag har tid, kanske ska ni ha en lite bonus. (*hint*, ser dem gröna "handles" på glaset? Kanske kan jag animera nånting som händer med dem två "handles" . )

Bilderna:
http://www.svoyager.com/files/newwindshield1.jpg
http://www.svoyager.com/files/oldwindshield1.jpg
Ni kan jämföra mellan det gamla och nya glas. Titta också på dem blå "points" finns mycket mindre "polygons" på det nyaste version utan att ha mindre kvalitet (kanske lite mindre men ni ska inte ser det utan att mycket zooma in). Så det också betyder att det är lättare för din data.

http://www.svoyager.com/files/newwindshield2.jpg
http://www.svoyager.com/files/oldwindshield2.jpg

På utsidan, här vi kan ser att glaset är kanske en cm backåt i tåget. Som ni kan ser på det ricktig bild, glaset i det ricktig tåg är lite "inne" tåget men i det gamla version är glaset inte inne i tåget. Behöver att justera den men det svårt arbete är klart (the hard part is done).

Jag har raderat dem 3 glas och bygt dem igen med kanske 1000 mindre "polygons" för samma kvalitet och utan många visuell bugs some fanns. Titta på dem 2 bilder. Ni kan lätt ser det problem som fanns med dem 3 glas. Titta på dem svart "areas".

http://www.svoyager.com/files/newwindshield3.jpg
http://www.svoyager.com/files/oldwindshield3.jpg

mvh!
SV
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 19:17.