Svenska 3D-Tåg - Forum  

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > Microsoft Trainsimulator / Open Rails > Landskapsdesign - MSTS / Open Rails

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2003-04-19, 00:49   #376
Mazz
Hedersmedlem

Reg.datum: Sep 2001
Standard

Tack, vr98olli!

Angående tidsåtgång... Jag vill inte vara någon pessimist eller så...

Men, ett annat sätt att räkna på är hur mycket färdig rutt har jag hunnit med över nån slags tidsenhet? Jag började 6 januari för ett år sedan, och vi har 18:e april nu... Alltså, ungefär 15 och en halv månad. Jag hade allvarliga bekymmer, som jag nog skulle vilja påstå har kostat mig kanske 3 och en halv månad, för att vara praktisk. Alltså kan man säga 1 års projekttid.

Rutten är c:a 33 mil, varav 10 mil är från originalrutten. Alltså 23 nya mil. Och drygt hälften av dom är inte klara. C:a hälften av tiden har gått åt till originalrutten, så då är vi ungefär framme vid 10 nya mil på 6 månader. 6 månader kan vi säga är c:a 180 dagar. Jag har kanske i snitt jobbat var 3:e dag på rutten med i snitt 6 timmar varje gång. Det blir 60 dagar x 6 tim = 360 timmar.

10 mil fördelat på 360 timmar, det blir ungefär futtiga 274 meter linjesträckning inklusive stationer per timme... [:0][:0][:0]

Ett annat sätt att räkna på, men dock tänkvärt... Det kan finnas annat i livet än bara RE som man behöver kanske lägga in i sin balans när man funderar på hur lång tid det kan ta att göra en rutt. Naturligtvis så är en spårtät rutt betydligt mer arbetskrävande än en enklare linje.
Och, andra kanske kan ha bättre möjlighet att avsätta tid än vad jag har haft.

/Mats A

LLJ forum: http://forum.wendel.nu/viewforum.php?f=14
Mazz besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2003-04-19, 05:16   #377
Pson
Medlem

Skicka ett meddelande via ICQ till Pson Skicka ett meddelande via MSN till Pson
Standard

Jag kan bara föreställa mig känslan av att glida ut ur Landbäck med ett InterCity tåg, när det är full aktivitet där! [:0]

Detta är ju nästan bättre än verkligheten! [8D]
Fortsätt i den stilen, kungen!

Med vänlig hälsning Pson

Pson besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2003-04-21, 22:50   #378
Nicke_123
Senior Member

Reg.datum: Oct 2002
Skicka ett meddelande via ICQ till Nicke_123 Skicka ett meddelande via MSN till Nicke_123
Standard

Hallo Mazz!

Otroligt snygga bilder från en fantastiskt snygg bana/rutt [:0] frågan är om det kan bli så mycke bättre!!

Har en fråga också vart hittar man spåren som du andvänder eller har du gjort dom själv?? Du har säkert fått frågan fler gånger men då har ja missat den tyvärr [:I]

M.V.H Nicke!
Nicke_123 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2003-04-21, 22:55   #379
Mazz
Hedersmedlem

Standard

Tack Nicke!

Ingen fara med den frågan inte! Det är "rustytrack" som jag har använt mig av, finns på trainsim.com. Dock har jag jobbat vidare med den, för att den ska stämma bättre överens med marktexturerna plus att jag ville ha en mjukare över5gång från spårtextur till marktextur också.

Rälerna är helt original rustytrack, men jag kommer att justera den också. Bra kan bli bättre...

/Mats A

Gammal 2003-04-21, 23:15   #380
Nicke_123
Senior Member

Reg.datum: Oct 2002
Skicka ett meddelande via ICQ till Nicke_123 Skicka ett meddelande via MSN till Nicke_123
Standard

Okey Tack för ett snabbt svar jag hadde tänkt att prova att bygga lite lätt i RE nu när det finns så bra info på svenska tack vare alla bra guider som finns på MSTS akuten så ett stort Tack till alla er som har gjort dom!!

Citat:
quote:Originally posted by Mazz
Bra kan bli bättre...
Det har du rätt i...
Lycka till me fortsättningen!!

M.V.H Nicke!
Nicke_123 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2003-04-24, 20:58   #381
Avslutat konto
Medlem

Reg.datum: Feb 2003
Skicka ett meddelande via MSN till Avslutat konto
Standard

Hvor kan man laste ned denne rutten ?

Jørn Rondestvedt
Avslutat konto besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2003-04-24, 21:06   #382
niofem
Guest

Standard

Citat:
quote:Originally posted by jørn

Hvor kan man laste ned denne rutten ?

Jørn Rondestvedt
Ännu går LLJ inte att ladda ner, men Mazz har vad jag har förstått kommit väldigt långt med sträckningen. Något releasedatum är dock inte satt. Personligen tycker jag dock att det är mycket starkt av Mazz att över huvud taget lägga ner så här pass mycket tid och energi på en gratisrutt! Den snyggaste hittills...

/ Lukas Nilson

www.s-klass.cjb.net
  Svara med citat
Gammal 2003-04-24, 21:41   #383
Mazz
Hedersmedlem

Standard

Tack Lukas!

Jo, arbetet har faktiskt passerat en viktig milstolpe...

Sista normalspårsbiten för releasen är lagd på plats häromdagen så nu ska smalspårsdelen läggas på plats. Har jobbat en del med landskapet också, nästan hela sträckningen mellan Landbäck och Kvicksele blev klart i förrgår. I går sysslade jag med signalsättning (lugn, det är en testversion, bara...) för att prova Landbäck.. Bortsett från att det var fånigt skojigt, så tror jag att det faller på plats. Ville kolla lite innan, ifall man skulle behöva göra någon spårjustering för signalernas skull.

Infarten norrifrån till Landbäck... Som synes så har jag mycket miljö kvar att göra här. Det ska till både bostadsområden och tiil vänster även det stora industriområdet. Men, lite mätt på stadsplanering, så fick det bli lite landskapsarbete istället.. Nån måste ju göra det oxå... [}]

/Mats A

Gammal 2003-05-03, 17:29   #384
Zzarr
Senior Member

Reg.datum: Nov 2001
Standard

Ser jätte bra ut Mazz!

Vill bara hör hur det går för dig?
Zzarr besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2003-05-05, 19:23   #385
Mazz
Hedersmedlem

Standard

Jodå, det går bra!

Mycket landskapsbygge, men även en del testande med signalsättning för att få det att flyta på som jag vill.

Alla normalspåren för releasen är på plats, möjligtvis blir det någon justering i industriområdena för att passa byggnaderna.

/Mats A

Gammal 2003-05-14, 16:28   #386
Json
Medlem

Reg.datum: Jul 2002
Standard

Ser bra ut, hur går det[?][][][]

Ganska länge sedan vi fick se nya bilder (inget klagomål)

//Json
Je voudrais louer des jumelles
Json besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2003-05-14, 20:30   #387
Mazz
Hedersmedlem

Standard

Jooo.... Det går iof bra...

Kanske har inte verksamheten varit jätteaktiv senste veckorna, må jag erkänna.. [:I]

Och nu har ju MSTS2 kommit upp på plan också, så jag funderar lite hur jag ska göra.. LUGN!!! Klart är att LLJ ska ut, men i den nya verklighet vi nu lever i med en 2:a som kommer i slutet av året, så kan vägen dit se lite olika ut...

Jag har gort en poll där ni har möjlighet att tycka till också, här:

http://forum.wendel.nu/viewtopic.php...e156dd35c71c62

Det är heller ingen tvekan om att LLJ ska ut i MSTS2, det kan jag definitivt säga. Jag har ju byggt den väldigt mycket för att ge intressant körning och trafikslag och det kommer ju naturligtvis vara helt gångbart även i 2:an...
Om det sedan är en version som är överförd från nuvarande rutt eller om den kommer att byggas helt från scratch vet jag inte än, det får tiden utvisa när vi vet lite mer om vad 2:an har att erbjuda vad gäller konvertering från 1:an.

/Mats A

Gammal 2003-05-14, 21:53   #388
Pierre
Hedersmedlem

Reg.datum: Aug 2001
Standard

Hej Mazz!

Tycker det blivit hysteri över MSTS 2. Verkar som alla tror det ska släppas imorron!? Visst, jag vill också ha 2:an, men jag tar det lugnt och fortsätter bygga tills jag har 2:an i min hand.

Vi vet inte heller så mycket om vad 2:an kommer innehålla eller om den blir helt/delvis kompatibel med 1:an. Microsoft är ju skitdåliga på information. Det mesta man läst om är folks gissningar och jag vill ha fakta!

Jag hoppas du fortsätter byggandet av din fina rutt (hela rutten!) och att du i värsta fall får spara in på landskapsbygge. Släpp en version så snart du har lust för det, även om den inte är klar till 100%. Fortsätt sedan att bygga på den, jag tror inte alla kommer köpa 2:an direkt när den kommer. Har för mig att det var svårt när 1:an kom, för det fanns för få ex. av den i början.

Sen har man ju läst om flera olika release datum för 2:an. Det jag lärt mig om release datum är att dom nästan aldrig hålls. "Alla" spel blir försenade!

http://pirpen.cjb.net/
Pierre besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2003-05-19, 12:34   #389
kaka
Junior Member

Reg.datum: May 2003
Skicka ett meddelande via MSN till kaka
Standard

Tja MAZZ! finns denna rutt som nedladdningsbar fil, månne?

i såfall, TELL ME!!!!!

Tack på förhand fr KAKA som bor i Rissne
kaka besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2003-05-19, 13:51   #390
Olaf Lindström
Moderator

Reg.datum: Dec 2002
Standard

Citat:
quote:Originally posted by kaka

Tja MAZZ! finns denna rutt som nedladdningsbar fil, månne?

i såfall, TELL ME!!!!!

Tack på förhand fr KAKA som bor i Rissne
Den finns ej ute ännu så men har du testat KMJ?[]
Mycket bra gjord svensk bana!

PS. Förlåt att jag pratar om KMJ i din tråd Mazz... DS.

---------------
Hälsningar:

VD, Olaf Lindström
VGC-IC Koncernen
Olaf Lindström besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 19:29.