Svenska 3D-Tåg - Forum  

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > Övrigt > Off-topic

Stängt ämne

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2002-10-09, 12:41   #31
Phrippz
Member

Reg.datum: Dec 2001
Skicka ett meddelande via ICQ till Phrippz
Standard

Jag använder Kazaa och oDC++ för att ladda ner musik/filmer/program och spel. Med de priser som råder tex: 180-200:- i butik för en ny CD, så vill jag prova varan innan jag köper den. Visserligen kan man få nya skivor för ca: 150:- på nätet men om man gämför det med en helt ny DVD-film, en film som har 1 miljard i inspelningsbudget och lagras på ett dyrare medium (DVD-skiva)som också den kostar kring 200:-
så börjar man undra. Det kan knappast kosta 1 miljard att spela in en CD? Visserligen får filmbolagen biografintäkter men ändå. Och,hur mycket av pengarna går egentligen till artisten? Och hur mycket betyder egentligen själva artisten idag? Skivbolagen har gått från att promota skickliga artister till att föröka tjäna så mycket pengar som möjligt. En person skriver låten, en producerar och så tar skivbolaget in nån som passar låten för att sjunga den. Denna person behöver inte alls ha förmågan att sjunga utan kan sjunga hur falskt som helst, detta kan korigeras med dagens studioteknik. Är det någon mer än jag som undrar varför ingen myndighet granskar skivbolagen? Det luktar kartellbildning lång väg om jag får säga min mening.

Om en CD kostade 120-140:- skulle jag kunna köpa en skiva som jag tycker är "ganska bra", eller hadde 2 bra spår, men med dagens priser köper jag bara skivor som är väldigt bra och där alla spår håller jämn klass. Det finns många skickliga artister men dom slits skoningslöst sönder av skivbolagen i deras profithunger. Jag har INGET som helst medlidande med skivbolagen, de får pengar från avgifter på alla inspelningsbara medium såsom kassetter, cd-skivor, och snart också på alla DVD-skivor och Hårddiskar för att kompensera för piratkopieringen. Hur mycket av dom pengarna tror ni går till artisterna?

Samma sak med filmer och datorprogram/spel, jag vill prova varan innan jag köper den, detta brukar vara praxis i andra branscher så jag ser inte varför man inte skulle få göra det i Film och Databranschen. Jag laddar ner ett spel, spelar några timmar, gillar jag det fortfarande så köper jag det, tröttnar jag på det efter några få timmar slänger jag det. Samma sak med filmer och musik, jag spenderar många timmar i veckan avnjutandes dessa konstformer. Jag har en stor skiv- och filmsamling, jag har en Stereo och en hemmabio av anständig klass. Jag köper det jag provat och gillat, ibland hinner skivbolagen före och spelar sin senaste hit sönder och samman på reklamradio tills man inte vill ta med tång i den låt man förut gillade. Jag har nästan slutat helt med att lyssna på radio, det finns några bra stationer, men man får vara försiktig även med dom, inte lyssna för mycket.

Jag tycker att det är helt befängt att folk ska tvingas köpa en vara osedd, man får ju provlyssna på skivor i skivafären varför inte hemma? skulle någon av er köpa bil utan att få provköra den?
självklart tycker jag att "piratkopiering" är fel, men vart går gränsen mellan att "prova" och att "piratkopiera"? det är omöjligt att säga. Och vem ska ge efter först? Piratkopierarna tycker att skivbolagen sänka priserna för att stävja piratkopieringen. Skivbolagen vill stävja piratkopieringen för att möjliggöra eventuella prissänkningar. Men ärligt talat, hur många av er tror att skivbolagen verkligen skulle sänka sina priser om piratkopieringen försvann?

forts>>

Phrippz besöker inte forumet just nu  
Gammal 2002-10-09, 12:41   #32
Phrippz
Member

Skicka ett meddelande via ICQ till Phrippz
Standard

Det är en svår moralfråga, många unga har svårt att få råd att köpa CD-skivor, sålunda laddar dom ner musik, men detta kan också borga för ett ökat musikintresse som kommer skivbolagagen till gagns när dessa ungdommar växer upp och börjar tjäna pengar. Vad som är rätt och fel är olika för varje människa, det är som sagt en svår fråga.

/Filip

Phrippz besöker inte forumet just nu  
Gammal 2002-10-09, 18:29   #33
niofem
Guest

Standard

Citat:
quote:
Jag använder Kazaa och oDC++ för att ladda ner musik/filmer/program och spel. Med de priser som råder tex: 180-200:- i butik för en ny CD, så vill jag prova varan innan jag köper den. Visserligen kan man få nya skivor för ca: 150:- på nätet men om man gämför det med en helt ny DVD-film, en film som har 1 miljard i inspelningsbudget och lagras på ett dyrare medium (DVD-skiva)som också den kostar kring 200:-
så börjar man undra. Det kan knappast kosta 1 miljard att spela in en CD?

Personligen tror jag att kostnaderna motiveras med att de filmer som kostar 1 miljard att utveckla oftast säljer bra. Därför kan de ta ut ett lägre pris. Men för skivbolag kan det bli en dyr historia att försöka sänka priserna på cd-skivor av relativt okända artister, eftersom risken där är stor att den inte kommer att sälja tillräckligt bra.

Med vänliga hälsningar
Lukas Nilson

www.s-klass.cjb.net

Gammal 2002-10-09, 23:02   #34
Mtr
Senior Member

Standard

Citat:
quote:

Håller med,det som irreterade mig mest va att jag hittade sidor där man kunde köpa skivorna som mitt band släppt piratkopierade.vi får ändå så lite pengar och vi är inget stort band.våra skivor kostar 149 och uppåt i affärerna men vi får inte mycke mer pengar för de och detta är tack vare dessa jävla skivbolag som ska krama ut så mycke pengar ur en som möjligt.sen kan man fråga sig om en skådespelsinsats är värd flera miljoner!? själv tycker jag inte de.därför känns det mer rätt att piratkopiera en film än en skiva av något mindre band.

stefan

Mtr besöker inte forumet just nu  
Stängt ämne

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Bilder på min rutt LBJ (obs, många bilder!) Deskgrunt Landskapsdesign - Trainz 53 2005-07-13 14:31
Hur använder ni forumet? Fredrik Off-topic 13 2004-01-16 22:55
Hur många har Lunarstorm? Dson Off-topic 6 2002-11-24 11:10
För många lok jenny11 MS Trainsimulator - Allmänt om MS Trainsimulator / Open Rails 11 2002-11-22 16:56
Hur många har Kazaa Richard Off-topic 8 2002-11-22 16:28

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 13:10.