Svenska 3D-Tåg - Forum  

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Landskapsdesign - Trainz

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2013-11-09, 16:14   #31
Nils Blid
Medlem

Reg.datum: Dec 2009
Standard

Efter drygt ett års time-out från DVVJ har nu banbyggandet återupptagits. Under tiden har jag hunnit med att lägga ut två banor i Forum. Idag lämnar vi Dalslands slättlandskap och inleder resan mot höjderna och de många promillen.

Avstampet sker i Åsensbruk. Här väntar Vovven47:s S 1 jämte tre LAn-vagnar (litt E) lastade med rivningsskrot från arbeten i pappersbruket. När tågsättet lämnat samhället och dragit in i skogen väntar en lutningsskylt med den föga uppmuntrade texten "18 promille, 1350 meter". Backen känns - men det är inget emot vad som komma skall.

Efter backen upp och något neråt väntar Dalslands stora turistattraktion; Håverud med tre broar (väg, järnväg och vatten) över en fors i en trång klyfta - förr i tiden betraktat som ett av världens sju underverk.

Att bygga Håverud har varit min dröm och stora utmaning allt sedan jag gjorde bekantskap med Trainz 2004. Att återskapa i Trainz är en omöjlighet men funktionen är möjlig. För Håverud krävs framför allt slussar och en akvedukt. Det har jag fått hjälp med - LAn har konstruerat fungerande slussar, Bjornl akveduktens fyra delar och Vulcan damm och kraftanläggning.

Det stora problemet är att de olika vattennivåerna får inte komma i kontakt med varandra annat än genom slussarna. Det kan man göra genom att anlägga osynliga dammar, som så att säga vilar på torra land. Slussarna kräver dessutom precision - exempelvis om den nedre vattenytan ligger på 50,53 meters höjd och slussen lyfter 3,5 meter skall den övre sjöns nivå vara 54,03 meter. En centimeters fel havererar hela kanalsystemet, såväl slussar som akvedukten.

Vad som händer, både här och i verkligheten, är att fartyg lyfts upp 10,5 meter så att forsen under kan passeras i en vattenbro (akvedukt) och att en anslutning kan ske till övre sjön.

Som banbyggare njuter jag av att lämna landbacken och ge mig i kast med slussar. Jag kommer att få mitt lystmäte. Tanken med DVVJ är att bygga Dalslands kanal parallellt med banan. Från Håverud och upp till Bengtsfors gör nämligen järnväg och vattenväg sällskap.

En starkt kuperad bana och elva slussar väntar.

Nisse
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Åsensbruk.jpg (171.2 KB, 111 visningar)
Filtyp: jpg Håverud 1.jpg (241.6 KB, 111 visningar)
Filtyp: jpg Håverud 2.jpg (208.2 KB, 111 visningar)
Nils Blid besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-11-09, 17:31   #32
Jockes
Medlem

Reg.datum: Feb 2009
Standard

Väldigt fint! Håverud är så vackert.
Gammal 2013-12-22, 22:08   #33
Nils Blid
Medlem

Reg.datum: Dec 2009
Standard

Från Håverud går färden över Brudrefjell, en minst sagt vildsint och svårgenomtränglig långsträckt ås. Vägen över åsen följer den gamla ridvägen från 1500-talet och är skyddad. En bussresa bjuder på sjösjuka.

Här framträder också Radio Mobiles (DEM) svaghet. Dalsland består av täta skogar, branter och djupa sjöar. Det är uppenbart att RM mäter på den täta skogen. Samtidigt ligger sjöarna, som omges av branter, hyfsat i höjd. Konsekvensen blir att kanten mellan sjö och mark höjs kraftigt. Kolla branten i rutmönstret (bild 1)

Vid åsens mitt ligger slussen Buterud jämte en fallfärdig hållplats. Nedfarten blev häftig - 80 promille lutning neråt. Från vattenytan upp till toppen vid skogen är stigningen 10-20 procent. Banans häftiga lutning besegrades efter timmar av justering till 28 promille lutning - något för våra lok att bita i.

Konsekvensen, igen, blev ett orealistiskt stup 15-20 meter högt mot verklighetens 5-10 meter.

Här skall också en av Dalslands kanals slussar installeras. Utgångsläget är den strömfåra som RM ritat ut, Genom mätningar från olika platser har slussens placering säkrats. Men RM skildrar inte verkligheten. Med hjälp av Hitta.se framträder bilden av Buteruds sluss ganska bra.

Det går bra att mäta med Hitta.se: verktyg. Värdena översätter jag till DEM-kartan. Sedan ritar jag upp hela anläggningen och som ritstift använder jag mig av - järnvägsspår (bild 2). Resten är ett tidsödande hantverk. Bilden med järnvägsspåren ses från norr och söderut.

Ett knepigt jobb var den smala avbärarpiren, som skiljer kanal från strömmande vatten (bild 3). Bredvid slussen syns det inledande arbetet på forsen snett under hållplatsen.

För att ta mig upp från slussen till hållplatsen använder jag mig av en brant lutande bro och en trappa - allt bra för konditionen (bild 4).

Slussen ligger mellan en öch fastlandet. På andra sidan ön en kraftig fors. Slussen kräver att det inte finns förbindelse merllan de lägra och övre vattenytorna. Det ordnas med hjälp av en osynlig damm (gridlinjerna lyfts upp över högsta vattennivån). Forsen anordnas med hjälp av Fluss och Whitewater3 (Tack Ekan!) - alltså en liggande bana från vattnets högsta punkt till det lägsta.

Bild 5 = slutresultatet; en fungerande sluss och en till synes fungerande fors.
DVVJ-resan med Dalslands kanal går vidare.

Nisse
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Bild 1.jpg (139.7 KB, 61 visningar)
Filtyp: jpg Bild 2.jpg (185.3 KB, 61 visningar)
Filtyp: jpg Bild 3 kopiera.jpg (115.6 KB, 61 visningar)
Filtyp: jpg Bild 4.jpg (291.3 KB, 61 visningar)
Filtyp: jpg Bild 5.jpg (181.6 KB, 61 visningar)
Nils Blid besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-12-23, 12:58   #34
Jockes
Medlem

Reg.datum: Feb 2009
Standard

Vilket arbete!! Men det ger helt klart resultat, Nisse!

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 08:53.