|
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
Registrera | Members Area | FAQ | Medlemslista | Community-ware/Modell-shop | Sök | Dagens inlägg | Markera forum som lästa |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
2012-04-20, 22:57 | #31 |
Medlem
Reg.datum: Sep 2009
|
Jätte bra jobbat!
Det ska inte vara någon stopplykta på stoppbocken. |
2012-04-20, 23:37 | #32 | |
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
Reg.datum: Aug 2001
|
Citat:
2012-04-21, 08:17 | #33 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
|
Du har rätt Bengan, jag får väl skylla på min bristande räkneförmåga och dåliga syn
2012-04-21, 08:57 | #34 | |
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
Reg.datum: Aug 2001
|
Citat:
Det där med synen, det känner jag igen. Förr kunde man läsa gamla Gula-tidningen och alla dess annonser, utan problem. Men idag, behöver man nästan glasögon, för att kunna läsa en vanlig löpsedel Har nu iaf. hunnit titta lite på dina spår och provat lite tillsammans med Compudocs stationer. Tycker spåren ser rätt bra ut. Du ställde frågan i en annan tråd, om du skulle försöka dig på att karva lite på dom, om du nu fick tillstånd från Compudoc. Dom små testerna jag gjorde igår, på 8 av hans stationer. Så var det på två stationer, där tunnelbane-tåget stannade och lastade direkt med första vagnen inkörd på stationen och dom övriga utanför (Kan bero på, att jag kom in från fel håll på stationen. Ska testa och vrida stationen i 180 grader och se om det fungerar bättre då). Men avstånd mellan tåg och plattform är alldeles för stort på dessa stationer, så om detta går att lösa på något sätt, så vore det kanon. Likaså varierar höjden, på några av dessa stationer som jag tittade på. Näe, sorry. Nu glider jag bort i ämnet, det är spår det handlar om i denna tråd.
2012-04-21, 11:40 | #35 |
Veteran
|
Eftersom det var det på dina bilder så blir det det! Men lyktan är en egen mesh och ljuset är en effekt så det kan den som vill bara ta bort ur config !
2012-04-21, 12:19 | #36 |
Veteran
|
Utplacering av spår och annat....
Inför en kommande uppdatering av tunnelbanespåren och release av skyltar, uppskjutningsramper och stoppbockar lämnar jag en liten instruktion här:
"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn Senast redigerad av lan den 2012-04-21 klockan 21:24. |
2012-04-21, 15:51 | #37 | |
Veteran
|
Jag har inte tittat alls på compudocs grejor än! Han tycks vara omöjlig att nå? Möjligen vet SVoyager var han finns och kan kontakta honom???
Stationer för tunnelbanor bör ha en "trigger-radius" som är något kortare än halva perronglängden (gäller alla stationer) för att endast vagnar som befinner sig inom denna radie skall öppna dörrarna och lasta. Jag skall ta en koll på Compudocs stationer så får vi se vad som händer i framtiden? Citat:
2012-04-21, 16:14 | #38 | |
Medlem
Reg.datum: Apr 2004
|
Citat:
SVoyager och jag hade en ganska bra plattform hur det skulle fungera, men dessvärre rann det ut i sanden... Det här har egentligen inte något med stationerna att göra (om man inte strikt vill följa standarden), utan det handlar om hur man bygger upp ett signalsystem som passar just tunnelbanan.
2012-04-21, 21:46 | #39 |
Veteran
|
Ropsten, ändstation, en bra bit ovan jord ???
Har gjort en piratkopia av Compudocs Ropsten-Station för att se hur han har gjort och några saker blir jag lite fundersam till men alla byggare har ju sina egna trix !? Detta är ju en ändstation och skall alltså BARA lasta av passagerare på inspåret och BARA lasta på på utspåret. Några iakttagelser är att radien på a.trigmain är för liten, att a.t1marker är onödig, att passagerarpunkterna är bara fyra och att vissa a.trackXA är felvända m.m.
Hur det är med perronghöjd, spåravstånd och annat har jag inte kollat än? Har även undersökt en tunnel, utun_g1, som är en enspårstunnel, men blir inte klok på hur byggaren har tänkt !? Möjligen får nån annan ta över nu för jag börjar bli rätt "fed up" med tunnelbana! Jag tror jag skall "måla små lamm" ett tag Några bilder på Ropsten-station i analys får väl avsluta detta äventyr som började med ett försök att "avketchupifiera" några tunnelbanevagnar och slutade med en massa nya assets. Men så är det med byggande men nu börjar energin tryta och andra kan fortsätta !?
2012-04-22, 00:23 | #41 |
Medlem
Reg.datum: Apr 2004
|
Inte riktigt sant alltid. Tåget vänder ju ibland på plats, så förhoppningsvis får några passagerare följa med på den resan också.
2012-04-22, 07:15 | #42 | |
Medlem
Reg.datum: Mar 2006
|
Citat:
Vad gäller tigger radius så måste man se till att hela peronglängden kan användas, normalt finns det ju mindre än en vagnslängd marginal på stationerna. Nu får ni rätta mig om jag har fel men är det inte så att dörrarna öppnas på hela tåget oavsett om bara en del hamnar inom tigger radius.
2012-04-22, 11:24 | #43 |
Medlem
Reg.datum: Sep 2002
|
Jag är osäker, jag har lyckats få dörrar att hållas stängda. Jag upplever att dörrar öppnas per vagn.
2012-04-22, 13:12 | #44 |
Veteran
|
Liv och rörelse i Ropsten...
Pillat lite på Compudocs Ropsten, bättre passning, passagerare mm.
Det två första bilderna visar före och de tre sista efter justeringarna.
2012-04-22, 16:17 | #45 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2004
|
Snart kanske det finns en hel Tunnelbana med dessa spår i Downloads?
|
Taggar |
tunnelbana |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|