Svenska 3D-Tåg - Forum  

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > 3D-design - Trainz

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2007-01-24, 17:04   #451
svenolov
Medlem

Reg.datum: Apr 2004
Question C20 - Dörrfråga

Hur är det tänkt att dörrarna ska fungera vid en station med passagerarstöd, när man avänder en autopilot?

I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse).
svenolov besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-01-24, 18:14   #452
UP6936
Medlem

Reg.datum: Aug 2003
Standard

Dom standardstationer för t-bana som finns på DLS rymmer bara 2 C20, vad jag kunnat se. Max tillåten tåglängd i verkligheten för trafiktåg är 3 C20 enligt SL TRI Tub, längre tåg får inte plats på stationerna. I depå tillåts 6 vagnar.

Det finns ingen klart uttryckt maxlängd för vagntransporter eller bärgningar så sommaren 2005 gick ett 4-vagnars C20-tåg i bärgning Alvik-Högdalendepån. Det var en vagn (2258) som skadats allvarligt vid en urspårning i Alvik som skulle tas hem efter att ha stått i vägen på spår A i Alvik en vecka eftersom ingen lyckats klura ut hur man skulle få hem den utan att bryta mot TRI Tub. Men si det listade jag ut.....

6 vagnar är alltså den maximala tåglängd med säker multippelkoppling, längre tåg kan leda till signalbortfall i bakre änden av tåget och att de bakre vagnarna därmed inte lyder föraren utan hittar på egna saker.

Motsvarande för Cx är 8 resp. 16 vagnar (men jag har en bekant som kört 24 vagnar i depå utan problem).

//Lars S

PS. SL TRI Tub = Storstockholms Lokaltrafiks Trafiksäkerhetsinstruktion för Tunnelbanan. DS

Senast redigerad av UP6936 den 2007-01-24 klockan 18:28.
UP6936 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-01-24, 22:57   #453
SVoyager
Medlem

Reg.datum: Mar 2006
Exclamation

Har försökte att hitta problemet som du har beskrivit jonmpa (tack, det var mycket bra information). Jag har hittat problemet, tror jag. Den är lätt att hitta för när man sätta tåget på en station ska buggen händer. Om du sätta tåget utanför en station, bara på spåren ska buggen inte händer. Jag vet varför det gör det.

Det är kanske en gammal bug också för jag tror att jag inte har arbetat på det i v0.8. Ändå är den en vicktig bug, ska försöka att fixa och ska släppa v0.9 så snart som möjligt. Det låter som v0.9 ska vara en bugfix version.

För tillfället behöver du bara att flytta tåget utanför stationen, flytta den på ett enkel spår.

För v0.9 är en bugfix version, nu är det dags för att ni ska skriva alla buggar som finns. Stort eller små bug, jag behöver att veta dem för att kunna fixa det mesta!!

Senast redigerad av SVoyager den 2007-01-25 klockan 02:01.
SVoyager besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-01-25, 01:14   #454
Jonmpa
Medlem

Reg.datum: Jan 2006
Skicka ett meddelande via MSN till Jonmpa
Smile

Härligt!!! Du är en riktig klippa, LYCKA TILL!!! Mvh Johnny Nilsson
Jonmpa besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-01-25, 07:42   #455
SVoyager
Medlem

Standard

Har just insett att content manager har inte sparat den läsmig och den destination listan fil så det var bara normall att ingen kunde hitta dem två filar.... här finns dem!

läsmig:
www.svoyager.com/files/Readme_swe.doc

destinations listan:
www.svoyager.com/files/DestinationListan.xls

SV
Gammal 2007-01-25, 18:23   #456
Jonmpa
Medlem

Smile

Jaha nu har jag upptäckt förvisso en mindre viktig grej, men ändåNär jag sätter ut tåget mellan Fruängen och Västertorp och sparar ändringen att jag satt tåget mellan stationerna istället och går till Driverläget då utan förvarning när jag öppnar kartan för att leta mig till mellan Västertorp och Fruängen och zoomar in i kartan så ser jag att tåget börjat röra på sig och stannar inte förrän vid Västertorp, så ska det väl inte heller vara att när man satt tåget mellan två stationer ska tåget utan att man bett om det rulla till närmaste station, samma sak igår när jag satte tåget närmare Fruängen så rullade det in till Fruängen, trodde då att det kunde bero på att bron till Fruängen från Västertorpshållet lutade neråt, så att tåget var i nerförsbacke, men där jag satte tåget närmare Västertorp nu där var det plant så vitt jag kunde bedömma, det kanske är ännu en bugg. Mvh Johnny Nilsson
Gammal 2007-01-26, 17:54   #457
odd
Medlem

Reg.datum: Feb 2002
Skicka ett meddelande via MSN till odd
Standard

Jeg må bare si at C20 er noe av det beste som har skjedd med Trs.
Har et lite problem. Når jeg kjører et c20 med drive to så virker den kjempefint , men så fort jeg bruker to c20 fra forskjellige stasjoner så virker ikke dørene og approaching station indicatoren på nr 2.
Jeg bruker Utun skinner og Premetro island station som stasjoner.Jeg har Trs2006 med sp1. er det noen som har samme problem.

MVH
Odd
odd besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-01-26, 19:20   #458
Arre
Tidigare Arvid Nilsson

Reg.datum: Jan 2005
Skicka ett meddelande via MSN till Arre
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av odd
Jeg må bare si at C20 er noe av det beste som har skjedd med Trs.
Har et lite problem. Når jeg kjører et c20 med drive to så virker den kjempefint , men så fort jeg bruker to c20 fra forskjellige stasjoner så virker ikke dørene og approaching station indicatoren på nr 2.
Jeg bruker Utun skinner og Premetro island station som stasjoner.Jeg har Trs2006 med sp1. er det noen som har samme problem.

MVH
Odd
Har du laddat ner de senaste verisionerna?
Jag hade lite prblem med de första i början.

Det kan även bero på om du har fler än en verision installerad.
Testa att ta bort allt och ladda ner det senaste paketet.

Lycka till!
Gammal 2007-01-26, 20:08   #459
odd
Medlem

Standard

Takk for svaret.
Jeg prøvde og slette alle c20 og la inn V.08 igjen ,men har forsatt samme problem. Bruker 6 sett med vogner a 2 c2oa-b + 1 c20m. Får også en bråte med feilmeldinger:
gameObject: Postmessage()illegal major or minor string
Stack dump
Function$void@GameObject: Postmessage (GameObject),string,stringFloat),
line-1
function$void@c20m: testrightclosed().line 856.
Jeg plasser også togen en stykke før stasjonen ved oppstart. En ting til jeg må også ta commit på c20 Engine hver gang jeg har brukt c20.

MVH
Odd

Senast redigerad av odd den 2007-01-26 klockan 20:13.
Gammal 2007-01-27, 18:28   #460
odd
Medlem

Standard

Er det noen som kan fortelle meg hvilke stasjoner som er compatible med c20.
Jeg får forsatt ikke til å opne dørene automatisk når jeg har flere sett med c20 som går samtidig i Drive to.

MVH
Oddvar
Gammal 2007-01-27, 19:35   #461
Sigma
Medlem

Reg.datum: May 2005
Standard

Fantastiskt bra byggt . Hur är det med MSTS och de kommande simulatorerna, några planer på att konvertera tåget till dem?.
Gammal 2007-01-27, 23:01   #462
SVoyager
Medlem

Exclamation

Jonmpa, jag har hittat den där bug nu, tack. Jag vet exact vad problemet är. Problemet är at skripten körs i tågets hytt och om man inte clicka på tågets A/B delar ska skripten inte köra för hytten är inte laddat (TRS laddar hytten bara om man klicka på den för att spara ressurcer, bra idé) så ska tåget rullar om det finns i en "slope". (samma som förut när det inte fanns nånting som bromsade tåget när den var inte startat).

Jag behöver att flytta en del av skripten över till det A/B delar av tåget för dem alltid kör även om man inte har klickat på dem. Jag har för mycket på hyttens skript, dags att flytta det mesta på A/B delen.

Tack!

---

odd, tyvärr har jag det svårt att förstår dig. (Vilken språk talar du? är det finska?) men jag ser att du har det felmedellande som jonmpa har hittat några dagar sen. Den händer när du sätter tåget i en station. Det är en bug och jag ska snart fixa den. För tillfället behöver du bara att flytta tåget utanför en station (på en enkel spår).

Du också frågade om vilken station som kan fungerar med C20:n. Alla SP2 compatibel stationer. Dem som också inte har en stort skript. Inte som U-Bahns stationerna. Du ska ofta ser människor som stor på platformerna, dem är SP2 stationer.

SV
Gammal 2007-01-27, 23:43   #463
Json
Medlem

Reg.datum: Jul 2002
Standard

Odd pratar Norska

Odds meddelande fritt översatt till engelska:

Citat:
I must only say that C20 is one of the best things that has happend Trs.
I've got one small problem. When I drive c20 with "drive to" it works,but as fast as I use c20 through (forskjellige) stations doors and "approaching station" indication on nr 2.
I use "Utun skinner" and "Premetro island station" as stations. I've got Trs2006 with sp1. Is there anyone that has the same problem?

MVH
Odd
Json besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-01-28, 13:55   #464
Jonmpa
Medlem

Smile

HEJ!!! jag vet förstår till fullo att du har ett tufft jobb att färdigställa och släppa version 9, men min nyfikenhet tvingar mig att fråga när vi kan vänta oss att denna modell kommer att kunna laddas ner. Mvh Johnny Nilsson
Gammal 2007-01-28, 14:28   #465
odd
Medlem

Talking

Tusen Takk Json
For at du oversatte til engelsk formeg. Da jeg ikke kan skrive på engelsk.
Takk igjen

MVH

Oddvar
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 19:03.