|
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
Registrera | Members Area | FAQ | Medlemslista | Community-ware/Modell-shop | Sök | Dagens inlägg | Markera forum som lästa |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
2024-12-13, 23:13 | #451 |
Medlem
Reg.datum: Apr 2007
|
Tack Totte, du ledde mig på rätt spår (!) så jag har nu listat ut varför Jönköpingsbanan kraschar i senaste TS.
Det verkar som att TS numera har väldigt svårt att hantera "felvända" signallänkar. Detta innebär att plankorsningar, plattformsbommar och andra signaler där man av någon anledning vill ha länkar vända åt olika håll lätt kan krascha simulatorn. I Jönköpingsbanan var "boven" skyddsstopplyktor (sitter vid stoppbockar, orsakar krasch när rutten laddas) och plattformsbommar (krasch när de aktiveras, finns förutom de synliga bommarna vid plattformsövergångar även gömda för att ge ringsignal på bangårdar). För att få rutten att fungera har jag:
Nu återstår att göra en genomgång av banan och testköra några scenarier för att se till att det inte uppstått några oförutsedda problem. Sedan planerar jag att lägga upp en ny version av banan. Kända problem/begränsningar
|
2024-12-14, 13:01 | #452 |
Medlem
|
Ang. plankorningarna. som jag skrev i PM ang. parametrar:
Om du kollar i script-mappen och i varje .lua-fil och på rad 22 så har du "Trigger distances". Här ligger alla parametrar för när bommarna ska triggas igång osv. WARN_DISTANCE = 1000.0 aktiverar bommarna vid 1km avstånd t.ex. och WARN_TIME = 1.0 är att bommarna ringer i 1 sekund innan de fälls, tror jag... En tanke var att skriva en script som skulle kunna ge WARN_DISTANCE och CLOSE_DISTANCE en variabel som räknas fram baserat på banans hastighet vid punkten där länkarna placeras, men andra typer av plankorsningar som jag har jämfört med i spelet har fasta värden. Men animationerna på dessa är ju helt felaktiga så man undrar ju hur DTG och 3:e-partsutvecklarna tänkte där egentligen... Ang. Ljudproblemen så är det en bugg i spelet som berör plankornings-funktionen i spelet i stort. Vissa plankorsningar avger ljud, andra inte, och det verkar va slumpartat vart det sker varje gång man läser in rutten. Det här är något för DTG att lösa, inget jag kan göra något åt då problemet ligger i spelet i sig.
Mvh SummerADDE Alla mina projekt till Train Simulator Classic är nedlagda. Jag kommer härmed fokusera på att skapa rutter och innehåll till Train Sim World i fortsättningen. Alla mina downloads på Google Drive kommer att tas bort permament den 31:a agusuti 2024. |
2024-12-15, 14:26 | #453 |
Hedersmedlem
Reg.datum: Mar 2002
|
Va roligt att du är i farten och bygger igen.
Min rutt fungerar också med 64bit, så jag bygger landskap igen. |
2024-12-19, 17:09 | #454 |
Hedersmedlem
|
Hej!
Det här med slutpunktsstopplyktorna, tänkte på brosignal som är statisk objekt. Kan man fixa slutpunktsstopplyktorna som statisk objekt som lyser hela tiden och slippa tänka på länkarna. |
2024-12-20, 02:38 | #455 |
Medlem
|
Min SESignalsTest har en stoppsignal med endast en länk. Den ska alltid lysa rött o ge stoppbesked.
Mvh SummerADDE Alla mina projekt till Train Simulator Classic är nedlagda. Jag kommer härmed fokusera på att skapa rutter och innehåll till Train Sim World i fortsättningen. Alla mina downloads på Google Drive kommer att tas bort permament den 31:a agusuti 2024. |
2024-12-28, 14:24 | #456 |
Medlem
|
Nu finns Jönköpingsbanan version 2.0 ute: http://www.e-buzz.se/forum/showthrea...680#post322680
Jag funderar över framtiden för rutten: Byggproblem... Att bygga i TS tar väldigt mycket tid och jag har numera inte så mycket fritid att jag vill lägga den på att svära över när editorn kraschar, felsöka scenarion som inte funkar när man kör dom, trots att dom ska funka i scenario editor. Och så vidare... Det tar nu ca 4 minuter (!) att spara ändringar i rutten varje gång man gör en spårrelaterad ändring (dvs när tracks.bin ska genereras på nytt). Det är inte hållbart att bygga när det tar så lång tid att spara, vilket man ju vill göra ganska ofta för att vara säker på att arbetet inte går förlorat. Jag undrar om det går att lösa på något sätt? En tanke jag har är att separera själva Jönköpingsbanan från Stockholmsdelen (det är väl ändå inte realistiskt att man någonsin kommer bygga ihop delarna, alltså stambanan mellan Stockholm och Nässjö). Då tänker jag att man kan göra en kopia av banan och ta bort Stockholm i ena varianten och ta bort Jönköping i den andra delen. Jag har provat lite med detta, men editorn (i 64 bit) kraschar omgående när man raderar stora områden. Jag vet inte om det finns något bättre sätt? När jag gick in efter editor-krasch visade det sig att en del av mina "osparade" ändringar ändå fanns kvar. Alltså finns det någon sorts autosparfunktion numera? Jag har inte sett någon dokumentation om detta. Nackdelen med autospar är ju att ändringar som man råkat göra och inte vill ha kvar kan bli sparade. En möjlig fortsättning? Om jag ändå skulle bygga vidare får det nog bli i mindre, hanterbara etapper, som exempelvis:
Mycket har som sagt hänt i infrastrukturen sedan 2020 när jag senast byggde på banan. Bland annat har ett antal plankorsningar slopats och STH höjts på flera sträckor. Frågan är om en eventuell fortsättning av rutten ska uppdateras till dagens status eller om man ska behålla banan så som den var ca 2020? |
2024-12-29, 13:38 | #457 |
Medlem
Reg.datum: Sep 2001
|
Tack för denna uppdatering.
Jag tror bestämt att det bästa är att separera dom olika städerna så det blir två olika rutter. Hoppas någon lyckas med det. |
2024-12-29, 22:02 | #458 |
Hedersmedlem
|
Tack för din fina Jönköpingsbanan.
Jag föreslår att du satsar den här banan och skippa Stockholm. Bygg gärna till Falköping och det är trevlig station.
MVH TOTTE BanByggarna MSTS Rutt Trollhattan 2 RW-Trollhättan och Bergensbanen Beta Bygger RW-Trollhättan Bygger RW-Bergensbanen newS downloadsida Facebook Trainsimulator Sverige Facebook Trainsimulator Norge Senast redigerad av Totte den 2024-12-29 klockan 22:03. |
2025-01-05, 16:03 | #459 |
Medlem
|
Jag tror inte jag kommer bygga vidare så länge det tar flera minuter varje gång man ska spara en ändring. Det blir för jobbigt.
Om någon är intresserad av att försöka "separera" delarna i rutten, dvs radera hela Stockholm i Jönköpingsbanan och vice versa så får ni gärna försöka. För mig kraschar editorn hela tiden när jag raderar större områden. Hur är det för dig Totte som ju också har en stor rutt, tar det också lång tid att spara? |
2025-01-05, 17:49 | #460 | |
Hedersmedlem
|
Citat:
Mina spartider för Thn 2min 18 sek. Bergensbanen 21 sek. Jönköpingsbanen 1 min 25 sek. Jag kanske kan prova med att separera din rutt. My PC: Asus AMD Rysen 7 6800H with Radeon Graphics NVIDIA GeForce RTX 3070 Ti Laptop GPU GDDR6 @ 8GB (256 bits)
MVH TOTTE BanByggarna MSTS Rutt Trollhattan 2 RW-Trollhättan och Bergensbanen Beta Bygger RW-Trollhättan Bygger RW-Bergensbanen newS downloadsida Facebook Trainsimulator Sverige Facebook Trainsimulator Norge Senast redigerad av Totte den 2025-01-05 klockan 17:53. |
|
2025-01-05, 19:46 | #461 |
Medlem
|
Antar att det är tiderna för att spara spårrelaterade ändringar (Tracks.bin)? Det är ändå väldigt lång tid, man vill ju spara ofta. Undrar om det går att snabba upp det på nåt sätt.
|
2025-01-05, 20:12 | #462 |
Hedersmedlem
|
Nu tog jag bort Stockholm. Spartid blev 10-15sek.
|
2025-01-05, 20:16 | #463 |
Hedersmedlem
|
Inte bara spår, det är även signalerna och bommar är med i.
|
2025-01-06, 16:11 | #464 |
Medlem
|
|
2025-01-06, 17:16 | #465 | |
Hedersmedlem
|
Citat:
Vill du att jag packar ner Jönköpingsbanan och ladda upp till min Dropbox? Vill du ha hjälp att ta bort Jönköpingdelen och ha kvar Sthlm? döpa om till "Stockholmsbanan"?
MVH TOTTE BanByggarna MSTS Rutt Trollhattan 2 RW-Trollhättan och Bergensbanen Beta Bygger RW-Trollhättan Bygger RW-Bergensbanen newS downloadsida Facebook Trainsimulator Sverige Facebook Trainsimulator Norge Senast redigerad av Totte den 2025-01-06 klockan 17:20. |
|
Taggar |
rw-rutter |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|