Svenska 3D-Tåg - Forum  

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > 3D-design - Trainz

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2007-12-18, 11:50   #1231
Conny_87
Medlem

Reg.datum: Jun 2005
Skicka ett meddelande via MSN till Conny_87
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av UP6936
EDIT: Men efter en koppling byter man ju hur som helst ofta hytt, åtminstone i depå, varför man hur som helst nycklar av i den hytt man befinner sig och byter hytt där man nycklar i igen. Men om man sitter i ledarhytten och någon
Hmm nu ska jag låta det vara osagt! Är till 99% säker att man måste göra samma procedur oavsett hytt. Ska ta reda på hur det verkligen är, men jag tror inte det är någon skillnad. Du måste nyckla ur för att "väcka" övriga vagnar i tåget och få igång alla multipelsignaler och liknande.

Mekaniska ihopkopplingen får du alltid när du kopplar ihop, och eldelen åker också ut. Men den startar nog inte WTB:n förrän du "startat om" tåget/hytten. Kanske räcker med att logga ut från displayen för att man ska få igång allt, har aldrig provat det. Får ta och testa på fredag när jag är tillbaka från semestern!

EDIT: Har vart med och koppla i kurva en gång... Krävdes 3 man för att få till det.

Senast redigerad av Conny_87 den 2007-12-18 klockan 11:53.
Conny_87 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-12-18, 20:56   #1232
UP6936
Medlem

Reg.datum: Aug 2003
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Conny_87
Hmm nu ska jag låta det vara osagt! Är till 99% säker att man måste göra samma procedur oavsett hytt. Ska ta reda på hur det verkligen är, men jag tror inte det är någon skillnad. Du måste nyckla ur för att "väcka" övriga vagnar i tåget och få igång alla multipelsignaler och liknande.

Mekaniska ihopkopplingen får du alltid när du kopplar ihop, och eldelen åker också ut. Men den startar nog inte WTB:n förrän du "startat om" tåget/hytten. Kanske räcker med att logga ut från displayen för att man ska få igång allt, har aldrig provat det. Får ta och testa på fredag när jag är tillbaka från semestern!

EDIT: Har vart med och koppla i kurva en gång... Krävdes 3 man för att få till det.
Det vore ju bra om du har tillfälle att prova några olika scenario.

Om du t.ex. kopplar en vagn mot en annan vagn sitter du ju normalt i ledarhytten i den vagn du kör. Efter kopplingen är det knappast troligt att du ska köra från samma hytt mer. Alltså nycklar du ifrån och går till den hytt du ska köra från härnäst där du nycklar i igen eller också nycklar du ifrån och går och gör något annat.

Vid isärkoppling blir det ju något annat. Då måste du sätta dig i en hytt som är kopplad mot en annan vagn och nyckla i. Efter att ha loggat på kopplar du isär via datorn. Efter det är det ju troligt att du går till andra änden av vagnen/tåget och nycklar i i den hytt du ska köra ifrån varför du nycklar ifrån och lämnar hytten du senast kört från eller så nycklar du ifrån och lämnar vagnen där den är (någon annan ska nyckla i i en annan blivande ledarhytt).

Manuell isärkoppling ska vi inte gå in på, då kanske någon får för sig att prova IRL. (Hm, kul idé, man kanske skulle sätta på sig varselvästen och gå ut och jä--as lite....)

Och bara en hytt i tåget får var aktiv!

//Lars S

Senast redigerad av UP6936 den 2007-12-18 klockan 20:57.
UP6936 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-12-18, 22:13   #1233
Conny_87
Medlem

Standard

Citat:
Det vore ju bra om du har tillfälle att prova några olika scenario.

Om du t.ex. kopplar en vagn mot en annan vagn sitter du ju normalt i ledarhytten i den vagn du kör. Efter kopplingen är det knappast troligt att du ska köra från samma hytt mer. Alltså nycklar du ifrån och går till den hytt du ska köra från härnäst där du nycklar i igen eller också nycklar du ifrån och går och gör något annat.

Vid isärkoppling blir det ju något annat. Då måste du sätta dig i en hytt som är kopplad mot en annan vagn och nyckla i. Efter att ha loggat på kopplar du isär via datorn. Efter det är det ju troligt att du går till andra änden av vagnen/tåget och nycklar i i den hytt du ska köra ifrån varför du nycklar ifrån och lämnar hytten du senast kört från eller så nycklar du ifrån och lämnar vagnen där den är (någon annan ska nyckla i i en annan blivande ledarhytt).

Manuell isärkoppling ska vi inte gå in på, då kanske någon får för sig att prova IRL. (Hm, kul idé, man kanske skulle sätta på sig varselvästen och gå ut och jä--as lite....)

Och bara en hytt i tåget får var aktiv!

//Lars S
Japp, testar när jag är tillbaka. Nåt mer ni är sugna på att ha provat på samma gång?

Va?! Bara en hytt! Nu är du tråkig Lars, blir mer spännande om båda är igång!

EDIT: Kom på att det nog inte går att koppla på så vis. Då får man ju två aktiva hytter i samma tåg vilket gör att du måste starta om i vilket fall som helst! Men jag provar.

Senast redigerad av Conny_87 den 2007-12-18 klockan 22:14.
Gammal 2007-12-19, 02:25   #1234
UP6936
Medlem

Reg.datum: Aug 2003
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Conny_87
Japp, testar när jag är tillbaka. Nåt mer ni är sugna på att ha provat på samma gång?

Va?! Bara en hytt! Nu är du tråkig Lars, blir mer spännande om båda är igång!

EDIT: Kom på att det nog inte går att koppla på så vis. Då får man ju två aktiva hytter i samma tåg vilket gör att du måste starta om i vilket fall som helst! Men jag provar.
Ett problem man lär ha haft när X10P kom till RB var att man kunde ha två hytter aktiva samtidigt efter hopkoppling. Vagnarna gick därför på dispens från dåvarande Järnvägsinspektionen en tid tills man löst problemet.

Men prova gärna olika scenario när du får en chans. Ju mer realistiskt modell desto bättre (men vissa saker måste ju förbli dolda!).

EDIT: En tanke som slår mig är att på GS M21 kunde en hytt i V2 bara var aktiv i 30 sekunder och med begränsad funktionalitet, tillräckligt för att tillåta isärkoppling. Därefter "dog" hytten. Tyvärr ledde otillräcklig kunskap om detta plus bristande kunskap om vagnens bromsystem och funktion i övrigt till den svåra olyckan vid Vasaplatsen i början på 90-talet där ett tvåvagnars M21-tåg okontollerat skenade baklänges och ställde till ett mindre helvete med flera döda och stora materiella skador.

Det bästa är att man vet vad man håller på med..... Ska man testa ska det vara på plant spår.....

//Lars S

Senast redigerad av UP6936 den 2007-12-19 klockan 03:12.
UP6936 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-12-19, 04:17   #1235
SVoyager
Medlem

Reg.datum: Mar 2006
Standard

hmm mycket intressant allt detta, ser fram resultatet.

(however, its cool to test how the train can react in "unrecommended" situations but gotta be careful not to break things. safety first!).

men det är klart att jag vill skripta c20 som det är på riktigt. att skripta buggar, heh konstigt.

tack conny!
SVoyager besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-12-19, 08:10   #1236
SVoyager
Medlem

Standard

lite nånting offtopic. Jag har provat c20 på KRS. Fungerar (men inte skripten förstås men 3d modellen fungerar).

Behövde att börja utan texturer och bara kolla om det skulle visa i KRS.

400 fps utan tåg i spelet. 300fps med 1 c20 M del. skapat mer och mer och mer.

Med ---> 100 <--- M delar gick spelet ner till 40fps.

Det är 100 M delar, wow! I trs är det omkring 50 M del för 40fps. (men i TRS har jag texturer i tåget så det är klart att det är inte en perfekt "comparison").

Att arbeta med KRS är lite lättare, behöver inte att exportera till gmax och sen till KRS, det finns en plugin för min version av 3dsmax så jag kan exportera direkt till spelet. Mycket mindre arbete.

Oroa inte, det var bara en snabbt prov, jag fortfarande arbetar på TRS versionen .
Gammal 2007-12-19, 11:30   #1237
Conny_87
Medlem

Standard

Citat:
Ett problem man lär ha haft när X10P kom till RB var att man kunde ha två hytter aktiva samtidigt efter hopkoppling. Vagnarna gick därför på dispens från dåvarande Järnvägsinspektionen en tid tills man löst problemet.

Men prova gärna olika scenario när du får en chans. Ju mer realistiskt modell desto bättre (men vissa saker måste ju förbli dolda!).

EDIT: En tanke som slår mig är att på GS M21 kunde en hytt i V2 bara var aktiv i 30 sekunder och med begränsad funktionalitet, tillräckligt för att tillåta isärkoppling. Därefter "dog" hytten. Tyvärr ledde otillräcklig kunskap om detta plus bristande kunskap om vagnens bromsystem och funktion i övrigt till den svåra olyckan vid Vasaplatsen i början på 90-talet där ett tvåvagnars M21-tåg okontollerat skenade baklänges och ställde till ett mindre helvete med flera döda och stora materiella skador.

Det bästa är att man vet vad man håller på med..... Ska man testa ska det vara på plant spår.....

//Lars S
C20 är ju så pass bra byggd att det inte går att ha två hytter aktiverade samtidigt. Mao slipper man det problemet med flera aktiva hytter, och den otäcka grejjen som skedde med M21orna.

Tänkte ha med mig en extra gubbe ut så att vi är två som provar, då slipper man stå ensam om nåt händer, haha. Nädå skämt åsido. Bättre att va två som provar, då kan man bolla lite idéer med varandra. Och hela Nyboda är ju så gott som plant.

David: Inga problem! Hjälper gärna till med det här!

Senast redigerad av Conny_87 den 2007-12-19 klockan 11:32.
Gammal 2007-12-19, 12:22   #1238
Rc1166
Niträknare & STW-member

Reg.datum: Aug 2001
Standard

Som jag sa när vi var ute och åkte med dig i somras så kanske vi ska vara försiktiga med att göra vagnen "helt riktig" så att vi inte underlättar för obehöriga att ställa till saker.
Gammal 2007-12-19, 18:11   #1239
Romet12
Medlem

Reg.datum: Jun 2007
Standard

Vad e KRS?
Romet12 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-12-19, 18:20   #1240
Slash2
Medlem

Reg.datum: Jan 2006
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Romet12
Vad e KRS?
Kuju Railsimulator - en annan tågsimulator.
Slash2 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-12-19, 18:21   #1241
Romet12
Medlem

Reg.datum: Jun 2007
Standard

undrar när c20 nästa version kommer ut...
Romet12 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-12-19, 18:32   #1242
Jonmpa
Medlem

Skicka ett meddelande via MSN till Jonmpa
Smile

Kan vi hoppas på att den kommer som en julklapp från David till oss C20 lovers?
Mvh Johnny Nilsson
Jonmpa besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-12-19, 19:50   #1243
SVoyager
Medlem

Standard

Ja, jag redan sa att det ska vara på julen.

v1.3 är klart nu men jag väntar lite för jag kan kanske skapa några nya features i tid.

1.3 på jul!
Gammal 2007-12-19, 20:49   #1244
Jonmpa
Medlem

Skicka ett meddelande via MSN till Jonmpa
Smile

Då blir det ju verkligen en kul hjul då. God hjul och gott nytt år så länge då Mvh Johnny Nilsson
Jonmpa besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-12-19, 22:25   #1245
Conny_87
Medlem

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Rc1166
Som jag sa när vi var ute och åkte med dig i somras så kanske vi ska vara försiktiga med att göra vagnen "helt riktig" så att vi inte underlättar för obehöriga att ställa till saker.
Nu var ju inte jag med på den resan, men det var kanske inte mig du syftade på.
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 19:52.