|
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
Registrera | Members Area | FAQ | Medlemslista | Community-ware/Modell-shop | Sök | Dagens inlägg | Markera forum som lästa |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
2012-07-10, 10:34 | #121 | |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
|
Citat:
Borde man inte kunna lägga a.koppela i boggin som a.r.main/a.koppela och anropa koppel och luftslangar ifrån boggins config. Värt att testa!? /edit/ Om du gör fast framboggi så blir det ju bara en halvMallet och det vore ju väldigt synd!? Så jag gjorde lite experiment med en nedlagd Z65 (se bilder). Jag flyttade a.koppela till framboggin enl. ovan och lade den 5m framför boggicentrum, sedan flyttade jag koppel och luftslangar från lokets config till framboggins, kopierade skriptet och ändrade till Class Bogey, men animationerna fungerar inte för detta har nog inte Svenolov implementerat i sitt skript för bogey. Jag vet inte om Svenolov har tid med detta men en MsBogey -class skulle ju vara önskvärt för just Malletmaskiner men även till mina motorvagnar för då skulle koppel och slangar hamna rätt. Jag skickar det jag gjort med Z65 till dig och Svenolov så får vi se vad framtiden bär i sitt sköte !?
"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn Senast redigerad av lan den 2012-07-10 klockan 11:48. Anledning: Experiment |
|
2012-07-10, 14:17 | #122 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2011
|
Hej
Stort tack LAn, jag hoppas vi kan lösa detta. Vi har ju lite tid på oss för malleten lär inte bli klar i brådrasket. Nåja, nån beta att leka med kan nog komma relativt snart men den slutliga versionen dröjer nog ett antal.... månader till. Jag tänker mig att börja med en rörlig framboggie men alla attatchment points kopplade till loket vilket iofs. ger lite lustiga effekter om man tittar noga. Så får vi hoppas att vi kan lösa detta senare.
MVH / BjörnL Senast redigerad av bjornl den 2012-07-10 klockan 14:20. |
2012-07-10, 14:19 | #123 |
Medlem
|
Till slut så lyckade det mig att få ordning på saker och ting
2012-07-10, 17:15 | #124 |
Medlem
Reg.datum: Jun 2011
|
nä men vad är det mina ögon ser??? Såååå otroligt häftigt gjort!! Lycka till med resten och hoppas det inte dröjjer allt för länge
|
2012-07-12, 19:07 | #125 |
Medlem
|
Hej
En liten bygguppdatering. Tillbehören är fixade nu och de är valbara utan att komma i konflikt med STL systemet. Det var jag som hade missat att det redan var löst. (plogarna skall ner lite dock). Observera särskilt gnistsläckaren där röken syns genom nätet. Nu håller jag på med slidstyrningen.
2012-07-12, 19:58 | #126 |
Veteran
|
Huanemej...
...detta blir definitivt årtiondets lok, alla kategorier. Du är en "fena" på detta bjornl !!!
2012-07-12, 20:01 | #127 | |
Medlem
Reg.datum: Feb 2008
|
Citat:
Slutligen så kan jag bara stämma in i lans berömm - loket är fantastiskt. Det är så detaljrikt och vackert. Övriga modeller känns enkla bredvid. Senast redigerad av spyfrog den 2012-07-12 klockan 20:02. |
|
2012-07-12, 20:35 | #128 |
Medlem
|
Hej Spyfrog
Jag har en lång "att göra" lista . Bla. kör den på Norrsundets engineconf just nu så om den är lite svag så är det inte det minsta konstigt. Men hur är frameraten???? Jag har en bärbar dator så jag har svårt att avgöra hur den går på en stationär dator med separat grafikkort. Det är något som oroar mig.
2012-07-12, 20:46 | #129 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2008
|
Malletarna bör teoretiskt sett kunna dra 260 ton tågvikt uppför 10 promille backe i 30km/h, så lite underdimensionerad, visst, Norrsundet hade nog inte samma dragkraft...
Får man fråga (kanske tillochmed frågat tidigare), fungerade dessa Malletar enligt Anatoles originalprincip, med kompund, eller har de enkel expansion, med två par identiska maskinerier, som ger samma resultat som två stycken lok med samma maskineri?
2012-07-12, 20:57 | #130 |
Medlem
|
Hej Korvtiger
Inget Big Boy tjafs här utan orginalprincipen dvs. kompund.
2012-07-12, 21:51 | #131 | |
Medlem
Reg.datum: Feb 2008
|
Citat:
Jag kör också på en bärbar för tillfället så jag kan inte svara på det. Jag ligger på runt 25fps med min bärbara. Vilket är ungefär samma som jag når med dina tidigare lok faktiskt. Jag räknar med det dubbla ungefär med en stationär med hyfsat grafikkort. Jag gissar att DONJ med mallet lok inte är något för den med en usel dator men det beror nog mer på banan och alla de tusentals träd vi har! |
|
2012-07-13, 22:22 | #132 |
Medlem
|
Hej igen
Idag har jag fått någorlunda ordning på animeringen av slidstyrningarna. (nåja på den sida ni ser, inte den andra). Jag tror jag gör en liten förenkling, i alla fall till att börja med. Egentligen är inte mekanismen identisk mellan främre och bakre slidstyrning. Excentern skall egentligen vicka omvänt mot vad den gör på den bakre mekanismen. Men jag tro att det får bli likadana till att börja med. Den är i alla fall inte modellerad som om den stod i neutralläge vilket gör att alla delar rör sig.
2012-07-13, 22:29 | #133 |
Veteran
|
Det här är "non plus ultra"...
... bjornl, du har snart bättre koll på slidstyrningar än Korvtiger, Vovven och undertecknad. Mycket bra jobbat - jag kan uppskatta detta för jag vet hur ruskigt svårt det är !
2012-07-14, 23:25 | #134 |
Medlem
|
Hej LAn
Tack för berömmet, men jag är inte i er klass. Du skulle bara se vilket råttbo det är bakom kulisserna. Som vanligt (av någon anledning) har jag problem med just att få animeringar som jag vill ha dom. Och alltid högersidan. Nå nu är den klar den med och den beter sig som den skall. Att den är uppbyggd med silvertape och mystiska fixar får jag väl stå ut med.
2012-07-16, 04:09 | #135 |
Medlem
Reg.datum: Jul 2010
|
Är det säkert att det inte är det riktiga loket som du har Stulit och tryckt in i cd läsaren?
Det ser mycket bra och extremt realistiskt ut! Keep up the good work!
|
|