Svenska 3D-Tåg - Forum  

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > Microsoft Trainsimulator / Open Rails > MS Trainsimulator - Allmänt om MS Trainsimulator / Open Rails

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2007-01-13, 17:08   #1
Affe
Tidigare TriQz

Reg.datum: Nov 2006
Standard Hjälp Till MSTS

Jag vill så gärna köra de fina banor ni har byggt... Men hur Instellerar man de... Det e mycket svårt har jag för mig men skulle någon kunna hjälpa mig med problemet??

Affe besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2007-01-13, 18:32   #2
knebert
Medlem

Reg.datum: Mar 2003
Skicka ett meddelande via MSN till knebert
Citat:
Ursprungligen postat av TriQz
Jag vill så gärna köra de fina banor ni har byggt... Men hur Instellerar man de... Det e mycket svårt har jag för mig men skulle någon kunna hjälpa mig med problemet??
Hej

Då får du först tala om vad det är för bana eftersom de ställer lite olika krav för att få de att fungera. Vissa banor kräver X-tracks och vissa banor kräver Scale Rail och dessutom kan de även kräva New Roads.

Så för att vi lättare skall kunna hjälpa till med detta så bör vi veta vilken rutt det gäller. Annars kan man oftast läsa i den medföljande readme vad som gäller.

Ett av grundkraven för att installera en rutt är att alla originalrutterna skall vara installerade, har man inte det så kan man glömma annat ochså.

Sen en god idé är att använda den utmärkta sökfunktionen här på forumet. Om jag inte missminner mej så finns det anvisningar på ett antal ställe här.

MVH Kenneth
Gammal 2007-01-13, 18:38   #3
Pierre
Hedersmedlem

Reg.datum: Aug 2001
Standard

Att installera en rutt kan ske på flera sätt...

Rutten kan ha en exe-fil. Då är det bara att dubbelklicka, så installeras rutten automatiskt.

Det kan också vara en zippad fil (winzip, winrar eller winace). Bara att packa upp och flytta rutt mappen till ROUTES i Train Simulator mappen.

Kan också behövas köra en bat-fil efter man installerat rutten. Detta kräver att alla 6 orginal rutterna är installerade. Bat-filen ser ut som ett kugghjul och ligger i rutt mappen!

Första man dock bör göra är att läsa readme filen, som vanligtvis medföljer rutten. I den står hur man installerar och vad som krävs. Kan ju krävas att t.ex. Xtracks och New Roads är installerat för att rutten ska fungera.

Kännedom om hur det ser ut i Train Simulator mappen är också bra. Har du installerat MSTS utan att ändra nått, så finns Train Simulator mappen här: C:\Program\Microsoft Games\Train Simulator (i mappen finns mappen ROUTES och i den ska alla rutterna ligga).

När man frågar om installation av nått, så är det bra att ta upp vilken rutt eller tåg det gäller. Kan vara svårt att hjälpa till annars...

Lycka till!
Gammal 2007-01-13, 19:19   #4
Mazz
Hedersmedlem

Reg.datum: Sep 2001
Standard

Det är egentligen inte så svårt. Jag brukar själv kategoriskt undvika rutter som kommer som exe-filer, eftersom jag vil ha koll på vad som händer, så det är vad jag här beskriver då.

MSTS har en ganska enkel filstruktur och man kan i korthet sammafatta det med at det finns en användarnära del som påverkar alla rutter, mappen GLOBAL och det finns en del som är specifik för rutten, mappen ROUTES. Den specifika rutten använder sig då av olika saker som finns i GLOBAL, i huvudsak spår och vägar.

Fordon finns i mappen TRAINS och har underkatalogerna CONSISTS och TRAINSET

Det du som användare behöver tänka på när du installerar en rutt är följande:
  • Den nya rutten ska in i mappen ROUTES
  • Läs igenom readme som alltid kommer med rutten, för att se vilka eventuella add-on som den kräver. Vanligt förekommande är spår eller vägpaket såsom Xtracks, ScaleRail eller Newroads. behövs det, sök på forumet, det har avhandlats många gånger hur man installerar.
  • Innehåller rutten även aktiviteter, så måste korresponderande Consist (Tågsammansättningar) och fordon finnas i din installation oxå. Strular det, är en bra lösning att temporärt ta bort innehållen i ruttmapparna ACTIVITIES, SERVICES och TRAFFIC. Därefter skapar man egen aktivitet, som du hittar bland tutorialsen på Banbyggarna hur du gör.
Egentligen är det inte svårare än så. Nu är inte jag världsbäst i pedagogik, så jag har säkert glömt nått i vanlig ordning, men det är bara att fråga vidare om frågetecken eller strul uppstår.

www.banbyggarna.se ... ... ... www.nbvj.se
Mazz besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-01-13, 19:26   #5
Mazz
Hedersmedlem

Reg.datum: Sep 2001
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av knebert
Ett av grundkraven för att installera en rutt är att alla originalrutterna skall vara installerade, har man inte det så kan man glömma annat ochså.

MVH Kenneth
Ett försynt påpekande här...

Det beror alldeles på ruttbyggaren det, ifall originalrutterna ska finnas eller ej. Med tanke på de framsteg som rutterna och objekt har gjort genom åren, så är det färre o färre rutter som idag kräver originalrutt.

För min personliga del brukar jag inte ens intressera mig för en rutt som kräver original-grejjer, konstarera jag att det krävs kopiering av original-grejjer åker nog den rutten i papperskorgen direkt... JBJ2 kommer t.ex definitivt inte kräva några originalrutter.

www.banbyggarna.se ... ... ... www.nbvj.se
Mazz besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-01-13, 22:54   #6
Affe
Tidigare TriQz

Standard

Tackar så mycket för era lätta svar!! Det ser ut som att det är lätt!!
Tackar!!

Affe besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-01-14, 01:34   #7
knebert
Medlem

Citat:
Ursprungligen postat av Mazz
Ett försynt påpekande här...

Det beror alldeles på ruttbyggaren det, ifall originalrutterna ska finnas eller ej. Med tanke på de framsteg som rutterna och objekt har gjort genom åren, så är det färre o färre rutter som idag kräver originalrutt.

För min personliga del brukar jag inte ens intressera mig för en rutt som kräver original-grejjer, konstarera jag att det krävs kopiering av original-grejjer åker nog den rutten i papperskorgen direkt... JBJ2 kommer t.ex definitivt inte kräva några originalrutter.
Hej!

Ja när jag skrev det så tänkte jag på att det kan vara en nybörjare som skall lägga in en rutt. Ibland när man lddar ner en rutt så kräver den verkligen att man har alla originalen installerade...

För egen del så ligger originalen i en annan mapp utanför MSTS och det har varit uppe detta ochså på forumet.

I tex den rutten jag bygger skall man när den väl blir klar ej innehålla något som gör att man måste ha originalrutterna installerade.

MVH Kenneth
Gammal 2007-01-14, 01:37   #8
knebert
Medlem

Citat:
Ursprungligen postat av TriQz
Tackar så mycket för era lätta svar!! Det ser ut som att det är lätt!!
Tackar!!
Hej

Ja det är inte så jäkla svårt att göra detta....Har du möjlighet så ta gärna en backup på MSTSmappen så kan du lätt återställa om det blir fel...

Men som sagt använd forumets sökfunktion så kan jag nästan lova dej att du hittar något som avhandlar den rutt du vill installera för som föregående skribenter har skrivit så har det mesta gällande installationer avhandlats här både vad gäller rutter och diverse nödvändiga tillbehör.

MVH Kenneth
Gammal 2007-01-14, 13:21   #9
Affe
Tidigare TriQz

Standard

Men skulle någon kunna visa mig en svensk .exe fil som jag kan instellera lätt... För det andra så har inte många rutter installitionsguide!!

Affe besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-01-14, 14:28   #10
Pierre
Hedersmedlem

Reg.datum: Aug 2001
Standard

Svenska rutter brukar inte använda sig av exe-fil, då vi vill se vad vi installerar. Visst är exe-filer bra när det funkar som det ska, men många gånger funkar det inte bra, tyvärr!

Däremot finns flera svenska tåg med/som exe-filer. Kolla Robbans, Emges (Mats Strid) m.fl. tåg här och hos Banbyggarna.

Men att installera en rutt är inga problem alls. Zippa upp rutten i en tom mapp på skrivbordet, läs readme filen, flytta rutt-mappen till ROUTES mappen i MSTS. Sen är det oftas klart!

"För det andra så har inte många rutter installitionsguide"
Där har du fel. Dom flesta rutterna har det! Men det heter inte installitionsguide, utan det finns en text-fil som heter Readme och i den står det hur man installerar och om det krävs nått extra för rutten.

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 06:56.