|
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
Registrera | Members Area | FAQ | Medlemslista | Community-ware/Modell-shop | Sök | Dagens inlägg | Markera forum som lästa |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
2007-10-08, 23:03 | #1 |
Niträknare & STW-member
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Segeltorp, , Sweden.
Inlägg: 1 428
|
Översättningar
Jag har testat att köra ånglok med varierande framgång.
Först lite översättning av tangentbordskontrollerna. Strålpump är EAs "nysvenska" för injektor. Injektor 1 sitter på eldarsidan. 2:an på förarsidan. Engelska lok är vänsterkörda Spjäll är "damper" men kräver många M/shiftM tryckningar för att öppnas/stängas Ventilator är sotaren. Även här krävs många N/ShiftN tryckningar för att funka. För att ha en aning om vad som händer så tryck F5 två ggr för att få upp "instrumentpanelen". Något verkar skummt med "steam usage" för när jag står still och eldar med sotaren öppen sjunker ångtrycket!! Överhuvud taget så verkar det vara brister i skalriktighet på många ställen. Jag har lyckats göra 0 till 100 km/h på lite drygt 10 sekunder med ett ganska tungt tåg
__________________
Kenny |
|
2007-10-08, 23:06 | #2 | |
Tidigare TriQz
Reg.datum: Nov 2006
Ort: Göteborg, Westra Goataland
Inlägg: 684
|
Citat:
__________________
|
|
2007-10-08, 23:21 | #3 |
Niträknare & STW-member
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Segeltorp, , Sweden.
Inlägg: 1 428
|
Jo vissa likheter med Trainz första version finns det. Innan vi lärde oss hur man ändrar i config filerna.
Annars är det mest MSTS jag tänker på när jag sitter och och kör under kontaktledning.
__________________
Kenny |
2007-10-09, 09:12 | #4 | |
Medlem
|
Citat:
|
|
2007-10-19, 16:38 | #5 |
STW-member
|
Kenny du kanske vet, vad menas med Höj/sänk vattenskopa samt Liten utkastare på/av ?
/Tomas |
2007-10-19, 16:53 | #6 |
Niträknare & STW-member
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Segeltorp, , Sweden.
Inlägg: 1 428
|
Jovisst, det påminner lite om de översättningar jag sett i MSTS sammmahang. Det verkar svårt att hitta översättare idag som sett ett ånglok.
Utkastare = ejektor. Anordning för att skapa undertryck till vacumbroms. Vattenskopa =waterscoop, något som mig veterligt bara funnits under tendrar i UK och på några få banor i USA (NYC och PRR) för att fylla tenderns vattenförråd under gång från flera km långa waterpans mellan rälerna. Jag tar några till medan jag håller på Strålpump = Injektor. Annordning för att fylla vatten i ångpannan Spjäll = damper Lucka under fyren för att reglera förbränningen Ventilator = sotare Ring i sotskåp för att ge drag när loket står stilla Cylinderventil = Pyskran För att släppa ut kondens från cylindrarna vid start
__________________
Kenny |
2007-10-19, 17:34 | #7 |
STW-member
|
du är en sann källa till visdom Kenny
Jag har inte kört ångloksbanan i KRS men finns där sådan där vattenränna då? /Tomas |
2007-10-19, 20:29 | #8 |
Niträknare & STW-member
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Segeltorp, , Sweden.
Inlägg: 1 428
|
Jag har bara testkört några timmar men har inget minne av att jag sett någon.
__________________
Kenny |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|