Bygget av T21, rapporter här
Nu har jag börjat pussla på T21:an ja man kan till och med se vad det skall bli.
Under arbetets gång har jag insett att T21 loken någon gång under sin levnad har blivit utsatta för en hyttombyggnad, troligen av arbetsmiljöskäl. Bland annat har avgasröret flyttats ut från hytten. Detta gör ritningarna värdelösa för att bygga ett ombyggt lok och foton tagna i modern tid meningslösa för att bygga ett orginallok. Dock har jag hittat några svartvita foton från före ombyggnaden och bygger därför orginalversionen till att börja med. Om någon sitter på en ritning av de ombyggda loken så skulle det vara kul att kunna ta fram båda versionerna.
I det här projektet dyker det upp två saker som är helt nya för mig. När jag byggde Z43 så snodde jag rakt av från Z4p som i princip är samma lok.
Dels engine configen, finns det något vettigt program för att generera sådana, lever TEE som var det jag lyckades googla fram fortfarande?
Ljudupplevelsen, det skulle behöva ett matchande ljud till T21:an så man kan höra den tuffa iväg över bangården. Jag föreställer mig att den låter ungefär som en Tp då det väll är samma grundkonstruktion.
Min fråga är om det är någon som antingen är intereserad av att ta fram dessa delar till T21:an eller peka mig vidare hur jag skall gå till väga.
|