|
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
Registrera | Members Area | FAQ | Medlemslista | Community-ware/Modell-shop | Sök | Dagens inlägg | Markera forum som lästa |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
2010-05-25, 17:18 | #1 |
Medlem
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
|
Olydiga vägskydd
Jag har installerat tre vägskyddsanläggningar och skrivit in 500 meter för SI och SII i triggers.Men den regeln följs inte när det gäller försignalerna. Så här reagerar dom: Perrongbom 262 megter resp. 445, kryssignal 450 resp 425 m och vägbom 395 resp 361. För att ge lokföraren en chans att reagera har jag därefter flyttat fsign bakåt 25-60 meter. Frånsett försignalerna fungerar anläggningarna förträffligt.
En bra fråga: Samtliga anläggningar har en mer eller mindre koppling till bangård. Kan växlar påverka? Över till det allvarligaste problemet. Framför stationshuset löprt två parallella spår på ömse sidor om en perrong.Det ena spåret är ett genomgående BJ-spår, det enda (Ekankal-räls) blindspår för DVVJ-trafiken. På det sistnämnda spåret skall en rälsbuss stå parkerad en bra bit framför bommarna. Perrongbommarna styrs av trigger på BJ-spåret och har ingen koppling till DVVJ-spåret. Ändå ligger bommarna ständigt nere när rälsbussen står parkerad. Alltså: När rälsbussen kommer in mot station går bommarna ner - och stannar i nedfällt läge. De två spåren korsas av en rälsöverfart (svs-rdtr). Kan denna vara anledningen till att signaler överförs på något sätt? Nils Blid Senast redigerad av Nils Blid den 2010-11-05 klockan 00:30. |
|
2010-05-25, 22:50 | #2 |
Medlem
Reg.datum: Mar 2003
Ort: Kista, Sweden.
Inlägg: 763
|
Har lite svårt att förstå vad du menar. Har du trigger på spåret som rälsbussen kommer på och den passerar bommarna innan den kommer till perongen då kanske du skall minska meterantalet på öppningenn av bommrna till mindre en 20 meter.
Men jag tror du menar att tåget kommer in till perongen mot bommarna och då vet ej bomanläggningen om du skall stanna eller passera så då blir bommarna nere. Jag har löst det med en osynlig växel, osynligt stickspår och osynlig stoppbock. Kör man manuelt får man lägga växeln själv annars styrs det med automatiskt med AI och "Junction Normal Rule" Efter att konfigurerat bomanläggningen brukar jag sätta ut ett lok i suviver för att se hur det fungerar. Jag drar också ihop det osynliga spåret för att få så liten brytning som möjligt på det vanliga. Detta använder jag osynlig stoppbock "Heurtoir Invisible KUID: 53425:10002 " osynligt spår och osynlig växel.
__________________
hgkn@bahnhof.se |
2010-05-26, 14:15 | #3 |
Medlem
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
|
DVVJ-tåget skall stanna och parkeras framför bommarna. DVVJ spåret har ingen trigger och inga signaler, men påverkas tydligen av det parallella BJ-spåret. Det är just det jag inte begriper.
På något sätt måste DVVJ-spåret framför stationen isoleras från BJ-spåret. En lösning, mindre bra, kan vara att lägga elektrikertejp runt tågets hjul. Tanken är att DVVJ-tåget inte skall påverka bommarna. Om DVVJ-tåget av någon anledning skall passera bommarna får man göra som i Malmö: När ett godståg kommer från en av industrierna och skall passera en av stadens mer trafikerande gator går en banarbetare med röd flagga före. Det ser helfestligt ut. En osynlig stoppbock kan vara lösningen. Skall testas. Nisse Nisse |
2010-05-26, 16:38 | #4 |
Medlem
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
|
Den osynliga stoppbocken var lösningen. Heders!
Nu skall jag bara leta rätt på en U-signal. Nisse |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|