|
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
Registrera | Members Area | FAQ | Medlemslista | Community-ware/Modell-shop | Sök | Dagens inlägg | Markera forum som lästa |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
2011-06-11, 21:10 | #1 |
Medlem
Reg.datum: Apr 2007
Inlägg: 800
|
Signalproblem
Mitt bygge fortsätter i maklig takt, tyvärr med en del signalproblem. Nu är det utfartsblocksignalen från Jönköping som trilskas.
Signalen i fråga är den med två sken i bilden överst till vänster. Den slår om till "stopp" när ett tåg passerar länk 1 till infartssignalen (dvs den motriktade signalen med fem sken i första bilden). Tåget i bilden till höger har just passerat länken i pilens riktning. Kartbilden visar placeringen av utfartsblocksignalen och infartssignalen (inringat), samt placeringen av länk 1 till infartssignalen (pilen). Backar man tåget tillbaka förbi länk 1 slår utfartsblocksignalen om till "kör", så det är tydligt att länken påverkar signalen. Infartssignalen verkar å andra sidan fungera precis som den ska. Har jag placerat länkarna galet? Kan det vara nån annan signal som påverkar? |
|
2011-06-11, 21:12 | #2 |
Medlem
Reg.datum: Apr 2007
Inlägg: 800
|
Signalerna det gäller är för övrigt L2 (ublsi) och 121 (infsi) på bilden nedan.
|
2011-06-11, 23:45 | #3 |
Medlem
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Karlstad, Sverige
Inlägg: 988
|
Har du båda signalerna valda? Annars ser länkarna väldigt konstiga ut riktade åt två håll.
Ser inte var länk ett till infartssignalen är placerad. Kan du visa länkarna till var signal för sig och hur de är placerade samt när problemet uppträder och vilken riktning du då kör? /anders |
2011-06-12, 00:04 | #4 |
Medlem
Reg.datum: Apr 2007
Inlägg: 800
|
Precis, båda signalerna är markerade i första bilden. Jag har ändrat en del på länkarnas placering för att se om det gjorde nån skillnad, men det verkar bli samma oavsett. Just nu sitter länkarna som på bilderna nedan, men det verkar inte göra nån skillnad om man sätter länkarna till infartssignalen norr om länkarna till utfartssignalen, eller om man så att säga "korsar" länkarna (dvs tåg ut från stationen passerar först infartssignalens länkar och sedan utfartssignalens). Det blir fortfarande stopp i utfartssignalen när länk 1 till infartssignalen passeras.
Länk 1 till infartssignalen sitter i alla fall på den inringade platsen på bilden i första inlägget. (Infartssignalen ska ju inte visa "kör" om inte växeln som tåget står på i bilden ligger i rakläge.) Senast redigerad av Hgv den 2011-06-12 klockan 00:05. |
2011-06-15, 19:09 | #5 |
Medlem
Reg.datum: Jun 2004
Ort: Stockholm
Inlägg: 797
|
Då jag själv inte kommit in på signaler riktigt ordentligt ännu har jag bara en tanke. Vad jag vet så kan signalerna ha en tendens att störa varandra om de är på samma sträcka. Vad jag skulle se till att göra är att bryta spåret där du har placerat ut och infarts- signalerna. "Split" track och sedan "Weld" ihop för att få en röd triangle. Se sedan till att signalerna står på var sida om triangeln.
Om det hjälper har jag ingen aning om, troligen ger det ingen effekt alls. Men mer hjälp än så kan jag inte ge vid tillfället.
__________________
/Tänk först. Tänk igen. Tänk igenom allt en gång till. Skriv sen.\\Basse |
2011-06-15, 21:35 | #6 |
Medlem
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Karlstad, Sverige
Inlägg: 988
|
Jag har provat bygga en liknande anläggning med en H5 infart och en H2 block rygg mot rygg.
Var inga som helst problem och de fungerade precis som förväntat. Frågan är om du har några andra signaler i närheten som eventuellt kan spela in på något sätt? Dessutom borde du väl ha utfartssignaler på respektive spår? /anders |
2011-06-19, 17:22 | #7 | |
Medlem
Reg.datum: Apr 2007
Inlägg: 800
|
Citat:
Anders, ang. signalernas placering så sitter det mellansignaler (132, 134 och 164) på spår 2, 3 och 4, och sedan en utfartsblocksignal där spåren har gått ihop till ett spår. |
|
2011-09-08, 02:52 | #8 |
Medlem
Reg.datum: Apr 2007
Inlägg: 800
|
Hmm, nu har detta problem återuppstått... Den här gången har jag noterat att både utfartsblocksignalen (L2) och (ibland) mellansignalerna (132, 134 och 164 på spår 2-3-4) slår om till stopp när ett tåg på väg ut från stationen passerar någon av infartssignalens länkar (alltså de länkar som syns på andra bilden i första inlägget).
KMW eller någon annan, har ni några idéer? Jag tänker att det kanske kan hjälpa om man splittar och weldar spåret på fler ställen, men jag är osäker på var, och dessutom hur länkarna ska placeras i förhållande till skarven. Så här? ->|<- Eller så här? <-|-> |
2011-09-08, 16:21 | #9 |
Medlem
Reg.datum: Jun 2004
Ort: Stockholm
Inlägg: 797
|
Se alltid till att länkarna bara är så långa som de behöver vara. Speciellt om det handlar om växlar. Se även till att länkarnas boxar inte ligger på gränsen mellan två block (två spårbitar, oavsett om de har triangel eller inte)
Jag kan inte bidra med så mycket hjälp till problemet i sig. Men kan rekommendera att se Pike's signal tutorial. Det är amerikanska signaler, men han går igenom vad man måste tänka på vid placering av signaler överlag. : http://www.pikesproducts.com/Forum/index.php?topic=6.0 Det finns lite andra tutorials för bangård i forumet med. Hoppas det löser sig.
__________________
/Tänk först. Tänk igen. Tänk igenom allt en gång till. Skriv sen.\\Basse |
2011-09-08, 16:41 | #10 | |
Medlem
Reg.datum: Apr 2007
Inlägg: 800
|
Citat:
|
|
2011-09-08, 22:07 | #11 | |
Medlem
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Karlstad, Sverige
Inlägg: 988
|
Citat:
Varken eller skulle jag säga. För det första ska spårskarvar inte ha någon betydelse så jag skulle inte hålla på och splitta och greja. Har du en signal med två eller flera länkar fast det i din situation bara behövs en (blocksignal) så ska länkarna placeras så här: ->-> Då känner skriptet av det och gör den bakre länken inaktiv. /æ |
|
2011-09-09, 13:53 | #12 |
Medlem
Reg.datum: Apr 2007
Inlägg: 800
|
Jag förklarade nog lite dåligt. Jag menade om man har två signaler "rygg mot rygg" på samma spår (som på bilderna i tråden). Länkarna för respektive signal ska givetvis peka åt samma håll.
Men jag ska se till att ta en ordentlig titt på placeringen av alla länkar i förhållande till rälsskarvar och se om det gör nån skillnad. |
2011-09-09, 14:54 | #13 |
Medlem
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Karlstad, Sverige
Inlägg: 988
|
Hur långt ett block är ska inte påverkas av signaler i motsatt riktning utan det beror på var nästa signal i samma riktning är placerad.
Normalt försöker man väl att blocken ska ha samma lägen oavsett riktning och därmed ska signalernas länkar vara placerade på varandra. Signalerna fungerar genom att meddelande skickas mellan dom via rälsen. När man skickar iväg ett meddelande i rälsen specar man både åt vilket håll det ska skickas och vilket håll som mottagande länk ska ha. Så om jag skickar iväg ett meddelande till nästa länk framåt längs spåret som har länken riktad framåt ska det inte spela någon roll om det finns hundra stycken med länken riktad bakåt emellan. /æ |
2011-09-09, 16:54 | #14 |
Medlem
Reg.datum: Apr 2007
Inlägg: 800
|
Okej, tror jag förstår! Då kan man alltså titta på signalerna "en riktning i taget" utan hänsyn till eventuella signaler riktade åt andra hållet på sträckan.
|
2011-09-09, 19:57 | #15 |
Medlem
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Karlstad, Sverige
Inlägg: 988
|
Ja till att börja med.
Det gäller dock inte för vägkorsningarna där signalerna skickar meddelanden på lite flera sätt. /æ |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|