Svenska 3D-Tåg - Forum  

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > DTG - Train Simulator > Landskapsdesign - DTG - Train Simulator

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2012-02-21, 18:26   #1
Micke.L
Tidigare Traindriver94

Reg.datum: Aug 2007
Skicka ett meddelande via MSN till Micke.L
Standard Roslagsbanan

Efter att ha kollat igenom lite hyttfilmer så tog jag mig en funderar på om det vore en idé att ge sig in på att bygga en fullständig Roslagsbana så som den ser ut idag.

Roslagsbanan skulle vara bra för mig att bygga eftersom jag själv åker den lite då och då och har ett hum om omgivningarna. Dessutom har Kristian filmat hela Näsbyparklinjen samt en större del av Kårstalinjen. Dock saknar jag filmmaterial från Roslags Näsby - Österskär.

Dock finns det ju problem med denna linje.
1. Den är smalspårig. Ska jag då bygga den med de smalspår som finns, eller finns det någon 3D-byggare som kan tänka sig att bygga spår som jag kan använda?
2. Det finns ingen X10p till TS2012. Skulle någon duktig 3D-konstruktör (liten hint till Marcus, Basse & KMW (ev. även till newS?)) då kunna bygga ett fint X10p i mån av tid?

Om det nu blev bestämt att någon bygger ett X10p så blir jag tvungen att bygga i smalspår som passar.

Men detta kan ju då bli ett projekt som flera på forumet är inblandade i. Dvs. jag bygger (dock bygger jag på känsla och inte DEM-data. Så 100% verklig blir den inte, men jag försöker göra den så lik som möjligt), någon bygger ett tåg och så ev. någon kan snickra ihop lite små stationshus/liknande byggnader som kan behövas till stationerna.

Vad tror ni, kan detta bli något? Hojta till om du kan och vill hjälpa till med något. Jag börjar inte bygga för än jag hört lite åsikter om jag ska bygga smal/normalspår och om någon kan fixa ett tåg. På detta sätt kan vi få iaf en verklighetstrogen bana till TS12, som är mycket trevlig att köra omkring på.

Så vad säger ni?
Bergslagsbanan V3.0 Under arbete!
Micke.L besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2012-02-21, 18:48   #2
Hgv
Medlem

Reg.datum: Apr 2007
Standard

Det är ju ett rätt "smalt" projekt (hehe), både på gott och ont. En fördel är att det är en relativt kort och isolerad bana, på det sättet är det hanterbart. Men det blir ju inte mycket av det utan rullande material (891 mm-spår antar jag att det går att få tag på). Har inte Roslagsbanan dessutom en del annorlunda signaler och skyltar?
Hgv besöker forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-02-21, 18:50   #3
bönan
Veteran

Reg.datum: Jul 2008
Standard

Signalmässigt är den enda skillnaden, vad jag vet, mot "stora" järnvägen att två-skenssignaler även fungerar som försignaler. Dessutom använder man INTE förvarningstavlor för permanenta hastighetssänkningar på Roslagsbanan.

Tågklarerare, Fagersta Central, Nora, Smedjebacken och Mora
bönan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-02-22, 01:51   #4
Pierre
Hedersmedlem

Reg.datum: Aug 2001
Standard

Tycker detta är en utmärkt idé. RB är ju en jättetrevlig bana, som man åkt många gånger. Har två tankar angående detta...

1. Verklighetsbetonat: Man använder spåren i Albula v2, som vad jag förstår är meterspår. Om nån bygger X10p, så bygg den för dom spåren. Här skulle man dock inrikta sig på att bygga så nära verkligheten som möjligt med DEM och RW-decals. Kräver dock att man får med sig några objekt-byggare i projektet.

2. Fantasibetonat: Bygg med normalspår efter RBs spårplan. Hitta nått liknande motorvagnståg och måla om det. Döp stationerna efter verkliga RB, men byt ut nån bokstav , t.ex. Näsbypark kan bli Nesbypark. Använd byggnader som finns, måla om om det behövs.

Visst vore det bäst med alternativ 1, men det kräver mycket jobb från flera inblandade. Att köra på alt. 2 är ju mycket enklare och en fint byggd fantasibana kan ju bli riktigt skoj att köra på...det vet ju alla som provat Bergslagsbanan!

Edit: Bygger man efter alt. 2 och efter gamla RB, så skulle man kunna använda X7 för trafiken. Och vill man ha loktåg, så skulle man kunna använda Da (newS) + 3-4 lämpliga vagnar (t.ex. Mazz trävagnar) efter.

Senast redigerad av Pierre den 2012-02-22 klockan 01:59.
Pierre besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-02-22, 12:45   #5
Micke.L
Tidigare Traindriver94

Standard

Jag är personligen mest inne på att bygga efter fantasin, dvs en bana baserad på RB. Jag bygger alltså ungefär efter verkligheten och kan satsa mer på detaljer osv istället för att krångla med DEM och att få allt så exakt som möjligt.

Men om någon kan ställa upp med X10p samt om folk kan fixa objekt så vore det ju kul med en verklig R-bana också!
Micke.L besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-02-22, 15:41   #6
bönan
Veteran

Reg.datum: Jul 2008
Standard

Även om det ska vara fantasibetonat så tycker jag att det BORDE vara smalspår, annars försvinner hela känslan med roslagsbanan direkt... Dessutom kan man mycket väl bygga realistiska rutter utan DEM (jag bygger tex min stockholmsrutt helt utan DEM).

Tågklarerare, Fagersta Central, Nora, Smedjebacken och Mora
bönan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-02-22, 17:22   #7
Micke.L
Tidigare Traindriver94

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av bönan Visa inlägg
Även om det ska vara fantasibetonat så tycker jag att det BORDE vara smalspår, annars försvinner hela känslan med roslagsbanan direkt... Dessutom kan man mycket väl bygga realistiska rutter utan DEM (jag bygger tex min stockholmsrutt helt utan DEM).
Problemet med smalspår är att utbudet av tåg är väldigt litet för tillfället... Men jag håller med om att det borde vara smalspår!
Micke.L besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-02-22, 21:59   #8
Pierre
Hedersmedlem

Reg.datum: Aug 2001
Standard

Bönan och Micke L: Visst behöver man inte använda DEM för att bygga en verklig rutt, men ska man ge sig på RB och bygga tåg och objekt för den, kan man lika gärna använda DEM också.

Att jag drog upp normalspår var för (precis som Micke säger) att det knappt finns smalspårståg och vi har några fina svenska tåg som man skulle kunna använda på en lokalbana av denna typ. Om nån ger sig på att bygga X10p, så tycker jag absolut att du (Micke) ska använda smalspår...vare sig du bygger fantasi eller verkligt!

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 14:37.