|
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
Registrera | Members Area | FAQ | Medlemslista | Community-ware/Modell-shop | Sök | Dagens inlägg | Markera forum som lästa |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
2013-02-20, 12:03 | #1 |
Medlem
|
Projekt Platform
Har alla rutten som heter Projekt Platform (kommer den med senaste TS) eller har jag köpt den en gång i tiden?
Jag behöver veta om den kan anses höra till railworks så att vi kan leka med rutten och försvenska den eller inte. Den såldes som ett 24-timmars projekt för att donera alla pengarna till välgörenhet. Den är gjord av RS-gänget men jag hittar den inte på steam längre och hittar ingen copy rights eller annat.
2013-02-20, 12:51 | #2 |
Veteran
Reg.datum: Jul 2008
|
Phorum Peninsula? Den finns inte att få tag på (lagligt) längre. Tyvärr, är en fin rutt!
2013-02-20, 17:56 | #3 |
Medlem
|
Så trött jag blir. Det ryktades att de som kört på ön har gått i konkurs och lämnat allt efter sig så jag tog mig en sväng dit för att se vad det är. Fin rutt med tå smalspårsbanor, en för turisttrafik och en för gods. Det fanns också en liten spårväg på någon kilometer och runt hela ön gick ett cirkelspår för att frakta gods och persontåg runt ön. Till saken hör också att det fanns en fin hamn. Från denna ö finns det spår som går in till fastlandet och staden Ash Row knyter samman allt och är gränsen mellan ön och fastlandet.
Fram tills idag så har detta sköts av små engelska och amerikanska bolag som kört sin lilla del och på grund av lågkonjunkturen så har gått sämre och sämre och tillslut så fick ön ett ultimatum. Ge oss mer pengar så vi kan köra eller ta över allt själv. Ön som är en liten turistatraktion hade inga pengar så över en natt så försvann alla dessa bolag och lämnade allt vind för våg. Ön har sedan dess försökt få någon att ta över trafiken för att utveckla den men ingen har varit intresserad. Ett svenskt blivande koncortium (eller hur det nu stavas) med mig i sptsen tillfrågades och jag åkte dit för att ta en titt. Jag fick hjälp av Green Cargo att frakta dit två lok, en T43 och en T44 för att se vad som kan göras. Problemet är att ön kräver att allt skall vara kvar, inget får läggas ned då det är historiskt viktigt för landet. Däremot fanns det till att börja med möjligheter att utveckla och det mest intressanta på ön är Stenbrottet och hamnen som med rätt investeringar skulle kunna få hela ön att blomstra igen. Som sagt, jag åkte dit och har tittat på vad som finns......
2013-02-20, 18:09 | #4 |
Medlem
|
De har som sagts en spårvagnslinje som går från St Daniels Church till Pier Head med 5 stationer. Inga stickspår eller annat utan en spårvagn som får lagas på platsen och allt är i risigt men fungerande skick.
Det finns ett smalspår för turisttrafik från Phorum Pier till Grays Point. och ett smalspår från stenbrottet som ägts av ett amerikansk företag, Lucas & Co där de fraktat ned sten till Scarlet bay där det omlastats till normalspårsvagnar för vidare transport. Merikanarna är roliga. De har några lok, två ånglok och två shunters varav den ena är normalspår och den har alltså kvar Amerikanskt koppel och växlar alla vagnar med ett övergångkoppel som jag inte ens skulle våga bogsera en bil med. Tyvärr så har dessa två smalspårslinjer ingen anknytning till varandra och ingen bra verkstad utan skall man reparera så får man flytta över lok eller vagnar på lastbil och frakta till en verkstad. Lok och vagnar är trots det i bra skick och kan nog användas i många år till. Phorum line, eller det som jag kallar för Cirkellinjen är alltså ett spår som går runt hela ön och är utrustad med dubbelspår och ett engelskt signalsystem som fungerar som engelska elektriska saker brukar göra. Vid en av stationerna står ett tåg bestående av ånglok och några personvagnar kvar. De har bara lämnat allt och åkt hem. Hamnen är det intressanta. Där finns det potential nu när lågkonjunkturen är på väg att ta slut. Här skulle man kunna mångdubbla antalet tåg och göra hela ön till en blomstrande tursitatraktion med levande hamn i 'småstadsmiljö'. Eftersom rutten inte finns att få tag i längre så är det dock ytterst tveksamt om vi vågar tö över trafiken då vi inte vet om vi får byta ut allt som är gammalt och slitet med lite svensk kvalitet. Våra svenska diesellok är som gjorda för den typen av trafik och med lite samordning mellan de olika linjerna så skulle detta kunna bli riktigt roligt. Vi får se vad som händer framöver........ Det är en otroligt fin rutt som haft de roligaste scenariona jag har kört och som passar mig.
|
|