|
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
Registrera | Members Area | FAQ | Medlemslista | Community-ware/Modell-shop | Sök | Dagens inlägg | Markera forum som lästa |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
2003-11-01, 13:03 | #1 |
Månadens bild - Mars 2005
Reg.datum: Feb 2002
|
STW och Forumet
Jag kanske borde ha postat detta i Off Topic, men det rör framförallt Trainz, så jag försöker här.
Som vanligt så upphör man aldrig att förvånas när man läser inläggen på detta forum Det hänvisas vilt både till demokrati och yttrandefrihet precis som om det skulle betyda att man har rätt att skriva vad som helst. Rätt att tycka, det har man, och även rätt att uttrycka sina åsikter, men man kanske bör välja rätt plats och form för att göra det. Detta forum drivs av ett litet antal personer, och dessa personer har satt upp några grundläggande regler för vad som inte är tillåtet att skriva och debattera om på forumet. Dessa regler har vi alla skrivit under på i och med att vi skaffat oss ett användarkonto här. Ändå så händer det jämt och ständigt att moderatorer och administratörer får ta emot en massa skit när dom ändrar eller tar bort inlägg som dom anser bryter mot dessa enkla regler. Då kommer ropen om demokrati och yttrandefrihet snabbt igång. Vad många verkar glömma är att demokrati är en frihet under ansvar och med vissa givna lagar som man ej får överträda hur mycket man än hänvisar till demokratin. Det tillstånd där alla kan och får göra allt som faller dom in kallas för Anarki, vilket är något helt annat. Så varför skriver jag då detta? Ska jag var helt ärlig så vet jag faktiskt inte, för jag är ganska säker på att de få personer det berör ändå inte kommer att ta till sig det. Men jag känner mig faktiskt ganska olustig till mods när jag läser alla ogrundade påhopp och anklagelser mot STW. För det första: STW är inget annat än en liten grupp människor med samma intresse och passion för Trainz, 3D-bygge och allt som hör därtill. Jag tycker ärligt talat att dessa personer inte förtjänar den behandling dom får utstå här ibland. Det är faktiskt dessa personer (EJ att förväxla med STW) som driver detta forum och som ställt det till vårt förfogande. Då är väl det minsta man kan begära att vi följer dom få och enkla regler som faktiskt finns, samt visar dessa människor lite respekt. Dessutom delar dom med sig av allt dom skapat, och självklart gör dom det på sina villkor och inga andras. Dom senaste dagarna (och även förut) har jag läst inlägg som gör gällande att STW, d.v.s. Janne, Fredrik, Mats och Tomas hemlighåller sina kunskaper och är motvilliga att hjälpa o.s.v. med motiveringen att dom inte släpper alla sina alster fria för andra att studera. Som Tom-sa skrev i en annan tråd så är detta så långt ifrån sanningen man kan komma. Jag själv började med gmax för knappt en månad sedan och har nu lyckats få ihop en vagn som jag skickat till emges för publicering på e-buzz, och jag skulle aldrig ha kommit så långt om det inte var för all hjälp jag fått på detta forum, både från STW's medlemmar och andra hjälpsamma individer. Jag har dessutom fått ovärdelig hjälp av både Fredrik och Mats via mail. Så att påstå att dom håller på sina kunskaper och är ovilliga att dela med sig till andra framstår i mina ögon som inget annat än ren lögn. Men självklart och med all rätt så gör dom det på sina egna villkor och inte på någon annans. Till er alla som orkat läsa ända hit. Ni behöver inte hålla med mig om allt jag sagt, eller ens om något, men jag hoppas att vi är överens om en sak. ALLA personer, både STW's medlemmar och alla andra förtjänar att behandlas med respekt för dom individer dom är. Ett stort tack till STW för allt ni bidragit med till Trainz och för all ovärdelig hjälp ni bistått mig med när jag försökt lära mig gmax. Couldn't have made it without you! Tack för ordet ..... Mats Hemming |
|
2003-11-01, 13:10 | #2 |
STW-member
|
Tack Mats för dina värmande ord. Ibland känns det skönt ändå att det är någon som gläds. Jag är glad, och imponerad, över att se det arbete du utvecklat över tiden ser så fint ut. Ett värdefullt tillskott svenskt material till Trainz.
Janne Admin Svenska 3D-Tåg Regler |
2003-11-01, 15:27 | #3 |
Medlem
|
Jeg må erklære mig helt enig i MatsH's indlæg.
Vi bør alle huske på, at de 4 personer, der udgør STW, bruger deres fritid på at udvikle addons, der gør vores allesammens Trainz-oplevelse bedre. Og ikke alene stiller de addons til rådighed for Trainz-brugere uden at kræve betaling, de er heller ikke bange for at lære fra sig mht. gmax, hjælpe med komponenter, textures, opsætning af config-filer, etc. Jeg har selv fået en hel del hjælp af STW, så for mig virker beskyldningerne mod STW om, at de ikke hjælper andre, totalt uvirkelige. For at få hjælp er det naturligvis en forudsætning, at man generelt opfører sig fornuftigt og rimeligt over for de mennesker, man ønsker hjælp fra. Som jeg tidligere har skrevet, så hjælper det en hel del at prøve at etablere venskaber og gensidig tillid. Det er trods alt de færreste, der har lyst til at hjælpe folk, der opfører sig utaknemmeligt og/eller ubehageligt over for en. Vi må også huske på, at forumværterne stiller dette forum til rådighed for os uden at vi skal betale en rød reje for det. Desuden, så bør vi også huske på, at der langt det meste af tiden er fredeligt og rart her på dette forum. Konflikter er, i hvert fald i denne del af forummet, langt sjældnere end på f.eks. Aurans forums. Dette er et resultat af flere ting: a: At moderatorerne her på forummet fører en fornuftig politik. b: At langt de fleste af os brugere generelt opfører os fornuftigt herinde. Det ville være synd, hvis et par enkelte personer skulle have lov til at spolere dette for resten af os. Jeg synes, at vi bør huske på, hvor meget Janne, Fredrik, Mats og Tomas gør for os af egen fri vilje. Det eneste, de forlanger, er at blive behandlet ordentligt og med den samme almindelige respekt, vi generelt bør vise over for hinanden. Jeg synes absolut ikke, at det er for meget at forlange. Jeg vil også give en stor tak til Janne, Fredrik, Mats og Tomas, samt alle andre, der på den ene eller den anden måde bidrager til den svenske Trainz-scene. /Tom Vild med sporvogne - især Tvärbanan |
2003-11-01, 16:26 | #4 |
Senior Member
Reg.datum: Aug 2001
|
Bra skrivet Mats. Jag håller verkligen med dig.
Utan STW hade varken Trainz eller MSTS varit vad det är idag. Hoppas ni i STW har kvar lusten att utveckla Trainz efter det inträffade och att lugnet återigen sänker sig över forumet. Mvh Mikael R / http://marck.fateback.com |
2003-11-01, 16:30 | #5 |
Member
|
Jag bugar och bockar för alla addons till trainz från berörad personer. Utan dom hade de inte varit skoj att bygga en bana med svenskt material.
Nu funderar jag på att lära mig och bygga hus o byggnader till trainz själv också. Är de lätt? Vad behöver man? Detta beror på att jag saknar komersiella byggnader och fabriker och sådant som är svenskt. Jag är jättenöjd med de folk har byggt, men kunde man bygga själv vore de kul. Så var börjar jag? Återigen ett stort tack till er som bidrar med hus, stationer samt lok och vagnar m.m till trainz.....Sådan gjädje man får ut av erat material i trainz går inte att beskriva. TRS 2004 r0cks |
2003-11-01, 16:45 | #6 |
STW-member
|
poddi, tanka hem gmax och trainz asset creation studio från Aurans sida.
Sen är det bra o leta upp tutorials, här är en sida med tutorials http://www.worldoftrainz.com/Pages/Tutorials.htm En liten textur tutorial http://www.evildarkcow.com/shade_tut_t.html Börja med att göra något enkelt, tex en box med en textur på och exportera till trainz, bara för att se hur det fungerar. Särskilt svårt är det egentligen inte, bara man gör lätta saker i början. Tomas |
2003-11-01, 16:51 | #7 |
Medlem
|
Poddi, for at komme i gang med at bygge huse og andre ting til TRS, har du brug for følgende:
Seneste version af Gmax og Trainz Asset Creation Studio (Trainz plugin til Gmax) - hent fra http://www.auran.com/trainz/contentcreation.htm Et eller andet tegneprogram, så som Paint Shop Pro. The GIMP kan også bruges. En teksteditor. Notepad kan bruges. Det er tilrådeligt at hente eksempelfilerne og tutorials til Gmax også. Når du har disse ting, har du alt, der skal bruges for at komme i gang. Husk at starte Gmax med Trainz Asset Creation Studio linket, og ikke selve Gmax linket. Brug en dag eller 2 med at gennemføre tutorials, rode lidt rundt med primitiver så som box, cylinder, etc. for at få en fornemmelse for programmet. For at få ting til at virke inde i Trainz skal de have nogle textures. Disse tegnes i PSP eller et andet tegneprogram, evt. på baggrund af fotos. Alle Trainz-addons har config.txt filer, og til disse skal notepad gives. Når du støder på et eller andet, der driller, så vær velkommen til at spørge efter hjælp her på forummet, eller kom ind i den nordiske Trainz-chat på aurans IRC server. En guide til at komme på chatten findes her: http://msts.e-buzz.net/forum/topic.asp?TOPIC_ID=5751 Husk på, at det godt kan være meget frustrerende i starten, men som man lærer mere og mere bliver det også meget mere underholdende /Tom Vild med sporvogne - især Tvärbanan |
2003-11-01, 18:06 | #8 |
Medlem
|
För att påbevisa att jag verkligen uppskattar STW's matrial skriver jag i denna tråd. Jag har absolut inget emot er. Jag ifrågasätter bara vissa saker och vill ha ett rakt svar på dem...
Fortsätt som ni gjort hittills med allt Svenskt matrial och TRS 2004 kommer knäcka! Som Tina sjunger: You'r simply the best! Better than all the rest!! Mvh: Kvarne -------------------- 6666 *Sthlms Sexigaste buss*(Scania CR112 CLAA) SL H10 |
2003-11-01, 18:40 | #9 |
Member
|
Tack, då skall jag bara få fatt i programmen jag behöver då och börja prova mig fram då
|
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|
Liknande ämnen | ||||
Ämne | Startat av | Forum | Svar | Senaste inlägg |
Viktigt! Läs! - Störningar under påsken på forumet | Fredrik | Off-topic | 3 | 2005-03-25 09:39 |
Hur använder ni forumet? | Fredrik | Off-topic | 13 | 2004-01-16 23:55 |
Forumet uppdaterat! | Fredrik | MS Trainsimulator - Allmänt om MS Trainsimulator / Open Rails | 16 | 2003-03-30 16:20 |
Forumet uppdaterat - Läs! | Fredrik | Trainz - Allmänt om Trainz | 3 | 2003-03-26 01:07 |
Hej alla i forumet | Bertil | MS Trainsimulator - Allmänt om MS Trainsimulator / Open Rails | 10 | 2002-07-12 11:00 |