|
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
Registrera | Members Area | FAQ | Medlemslista | Community-ware/Modell-shop | Sök | Dagens inlägg | Markera forum som lästa |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
2004-02-09, 03:50 | #1 |
STW-member
|
Greg Lane om Trainz framtid!
Greg Lane har nu postat om vad Trainz framtid blir och enligt mig kunde det inte bli bättre
http://forums.auran.com/TRS2004/foru...threadid=51233 Tomas |
|
2004-02-09, 04:54 | #2 |
STW-member
|
Här en snabb översättning av Greg Lanes post med det viktigaste
Trainz splittas i tre delar: 1. TRS2004 med tre små expansioner, ett service pack, ett expansions paket och "Gold collection pack". 2. Transport simulator, liknande TRS idag men konsentrerad på all form av transport och med en starkare inriktning på ekonomi och drift 3. Rail Simulator Pro, en full prototypisk kör simulator och focus för övriga artikeln. ÖVERBLICK Eftersom alla tre produkterna har liknande koncept och ideer så kommer det självklart överlappa i kod, grafik och design. Alla tre kommer att använda sig av surveyor, och med mindre modifikationer så kommer det mesta av custom content att kunna flyttas över mellan de tre. I DETALJ Arbete började på Auran för 12 månader sedan med ett antal nya teknologier utväcklade för andra produkter. Nåra av dessa produkter kommer nu att användas i RSP. Tillexempel så kommer RSP att använda Jet 3: en ny uppgraderad version som det ryktas om kan köras på UNIX och Mac version av TRS2004 nästa år. RSP kommer att ha ett nytt terräng, nätverk och databas system tagna från andra produkter under utveckling. RSP är ett stort projekt som väntas ta ytterligare två år. RSP kommer vara fullt designat på papper sex månader innan kodning börjar. Till skillnad från tidigare versioner av Trainz så kommer Auran att ha mycket mer tid för 3rd party grupper. RSP kommer att ha något för alla som gillar simulatorer, men istället för att ha ett bredd spektrum av funktioner så kommer Auran inrikta sig på tre huvudpunkter av användarnas intressen. De är 1: prototypiska användare, 2: modellrallare, 3: content creators. Först, Prototypiska användare: Sen de första releaserna av Trainz har Auran haft pågående diskussioner med ett antal järnvägsföretag om en utväckling av en prototypisk simulator för förarutbildning. Auran bestämde sig för att utveckla en sådan simulator och därav utväcklingen av RSP. RSP kommer vara en fullständig simulator, de som känner flygsimulator marknaden kan bäst jämföra det med "Elite" (www.flyelite.com). RSP kommer vara så komplett att Auran planerar att utveckla en "lite edition" (förenklad version) (Railroad Simulator Pro LE), för att konkurrera direkt med MSTS2 om och när det släpps. Auran menar inte det i nersättande mening, bara det att Auran utväcklar en kommersiell använding simulator med RSP och det kommer alltid vara ett snäpp över ett spel. RSP LE kommer troligen finnas i samma butiker som TRS2004 finns i idag, medans fullversionen kommer finnas direkt från Auran eller någon av deras lokala distibutörer (mer om det senare). Detta främst för att full versionen kommer att vara mycket större och tyngre låda och priset kommer vara något över det för ett vanligt spel, därav kommer många butiker inte att ha det i lager. I RSP kommer det följa med fullständig dokumentation (inte bara en 32 sidig manual) utan kartor och annat matrial. Om du oroar dig för priset, var lugn. Auran kommer att börja med en 3 års cykel release av nästa version så de har faktiskt minskat kostnaden utslaget per år jämför med tidigare. RSP:s utseende kommer att göras om helt både till utseende och känsla. Hela produktens är språk oberoende och nya språk databaser kan installeras genom ett enkelt "dra och släpp" operation och kan innehålla text, grafik och ljud. Surveyor blir också helt uppdaterat med nåra nya verktyg för att skulptera terräng. DEM import kommer vara standard, rutnätet kommer vara mycket finare och man kan lägga ut lutande spår. Det nya terrängsystemet som är under utveckling för RSP stöder vertikala och överhängande ytor och tillochmed grottor. Självklart med dessa funktioner är det nu möjligt att skapa underjordiska järnvägar såväl som monorail utöver vanligt spår. RSP kommer inkludera full dispatcher (tågklarerare) funktioner, prototypisk signalering (som är fullt konfigurerbar för varje land) och tillochmed multiplayer. Dispatcher systemet kommunicerar med huvudspelet via TCPIP så personen som är tågklarerare kan sitta var i världen som helst! Förarnas AI |
2004-02-09, 10:14 | #3 |
Admin & STW-member
Reg.datum: Aug 2001
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 5 814
|
Ja det var ett märktigt inlägg Greg gjorde och jag har svårt att veta var jag ska börja kommentera det hela.
När jag läst det hela nu en andra gång så kan man alltså sammanfatta det så här Vi har idag TRS med service pack 1. Auran kommer nu snart släppa service pack 2 till TRS. Därefter börjar utvecklingen till TRS Enginers edition och därefter TRS Gold. Sedan kommer Trainzportation som Tomas skrev och sedan kommer den stora RSP - Railway Simulator Pro. En helt ny simulator som kommer byggas upp från grunden vilket betyder att vi kommer ha en helt ny simulator om ett par år ute på marknaden. Vi inom STW kommer göra vårt bästa för att svensk järnväg ska bli representerat i dessa produkter. Tänk bara på att dessa produkter inte kommer komma inom några månader utan vi pratar om flera års utveckling här. Det vi ska titta närmast på är SP2 till TRS och därefter TRS Enginers Editon. En del kanske undrar över om lok och vagnar till Trainz kommer fungera direkt i RSP och det kommer det inte. Utan man är tvingaad att göra om modellerna lite. Jag tycker det finns fler fördelar än nackdelar med att sluta ha bakåtkompabilitet. I och med att man börjar om från grunden kan man ändra saker mycket enklare än om man valt att behålla bakåtkompabiliteten. Det kommer bli en mycket spännande framtid som kommer sätta hård press på andra tågsimulatorutvecklare och som vanligt finns det en stor vinnare - Vi tågälskare! ___________________________________ Fredrik Admin Svenska 3D-Tåg Regler |
2004-02-09, 11:02 | #4 |
Medlem
|
Dräggel dräggel!
Kommer forumet att införskaffa RSP så vi som inte har kort kan få det? Det vore ju bra... Men har jag förstått det rätt om att TRS Enginer kommer i Svenska butiker? [8] Mvh: Kvarne -------------------- 6666 *Sthlms Sexigaste buss*(Scania CR112 CLAA) SL H10 |
2004-02-09, 12:05 | #6 |
Avregistrerad
Reg.datum: Mar 2003
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 156
|
Låter super, undrar mest på hur dator krävande spelet kommer bli[8]
inom kort blir nog microsoft omkörda av Auran[8D] mvh Rodi |
2004-02-09, 12:47 | #7 |
Senior Member
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Göteborg, , Sweden.
Inlägg: 1 830
|
Det är naturligtvis fantastiska nyheter för oss tågfantaster men vill man ha lite tidsperspektiv på RSP så är det väl ungefär lika lång tid framåt som Trainz och MSTS funnits överhuvudtaget. Eftersom CPU-hastigheten fördubblats engefär var 18:e månad sen 70-talet så kan man anta att vi alla kommer sitta med minst 8 Ghz maskiner då. Samt att RSP kommer kräva lite mer än det.
Vem vet vad som kan komma från Microsoft eller någon annan under den tidsrymden? Det är verkigen långtidsplanering och jag ser inte längre än Engineers Edition än så länge. Kul ändå att se åt vilket eller vilka håll Auran är på väg. Hoppas bara inte TRS kommer betraktas som något enbart i väntan på RSP av dem nu. /Mats |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|
Liknande ämnen | ||||
Ämne | Startat av | Forum | Svar | Senaste inlägg |
BHJ v1.1 "Inga torvransporter och missing assets" | lan | Trainz - Allmänt om Trainz | 7 | 2004-02-23 19:40 |
Hjälp önskas... | RapidHO | Trainz - Allmänt om Trainz | 4 | 2002-11-13 11:07 |
Öppet brev från Aurans VD Greg Lane | Fredrik | Trainz - Allmänt om Trainz | 0 | 2002-11-08 22:56 |
Problem med Trainz och gamla \Custom-mappen | agdor | Trainz - Allmänt om Trainz | 1 | 2002-07-16 23:20 |