|
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
Registrera | Members Area | FAQ | Medlemslista | Community-ware/Modell-shop | Sök | Dagens inlägg | Markera forum som lästa |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
2004-03-10, 23:31 | #1 |
Admin & STW-member
Reg.datum: Aug 2001
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 5 814
|
Guider om gmax
Jag har satt ihop (än så länge) 3 st guider om gmax. Varje del tar upp ett eller flera moment. Jag är dock beroende av ER att få veta vilka mer moment ni skulle vilja få veta hur man gör.
Kom dock inte och säg "hur gör man ett lok" för det går inte att förklara i en guide på 2-3 sidor. Utan här är det steg för steg i olika moment som är tänkt att man ska lära sig. Sedan använder man alla momenten för att skapa ett lok eller vad det nu är man bygger. Del 1 - Här lär vi oss skapa en box med bestämda mått Del 2 - Här lär vi oss att flytta och rotera objekt Del 3 - Här lär vi oss att kopiera (klona) och skapa flera kopior (array) av ett objekt Del 4 - Här lär vi oss några olika menyer och vad de har för funktion Del 5 - Här tittar vi på kortkommandon som finns i gmax Del 6 - Vi tittar närmare på vad orden Vertex, Edge, Face och Polygon innebär Del 7 - Vad är modifierare samt en titt på Edit Mesh Del 8 - Vi lär oss göra en box med fler segment och vad man kan göra med fler Vertext-punkter Men som sagt. Jag behöver tips om vad Ni vill lära er. Jag vet att sätta texturer vill många lära sig men innan dess gäller det att ha andra grundläggande kunskaper. Senast uppdaterad 22/3-2004 ___________________________________ Fredrik Admin Svenska 3D-Tåg Regler |
|
2004-03-11, 18:00 | #3 |
Medlem
Reg.datum: Jul 2002
Ort: At the east side of nothing
Inlägg: 1 024
|
Hej!
Jättebra initativ! Bra utfört är det dessutom, men vad jag saknar är en såkallad hotkey-tabell. Det vill säga att jag saknar en "karta" av vad dom olika tangenterna gör[|)] Har en speciel tangent som spökar för mig, vet inte vilken det är, men den tar iaf bort möjligheten att bara hålla med markören över en utav axlarna när man har Move-knappen intryckt |
2004-03-15, 12:23 | #4 |
Admin & STW-member
Reg.datum: Aug 2001
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 5 814
|
Json:Någon karta går inte att göra så samma tangent kan ha upp till 4-5 olika kommandon beroende i vilken meny och mode du befinner dig i.
För de som vill titta närmare på gmax kortkommandon finns nu Del 5 online. Man behöver nog vara väl insatt i gmax för att ha någon nytta med denna. Fler önskemål om guider? ___________________________________ Fredrik Admin Svenska 3D-Tåg Regler |
2004-03-15, 13:14 | #5 |
STW-member
Reg.datum: Nov 2002
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 1 131
|
Fredrik, varför inte en guide om animering? Eller är det för avancerat?
/Lars |
2004-03-15, 14:21 | #6 |
Admin & STW-member
Reg.datum: Aug 2001
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 5 814
|
Animering kommer långt senare. Dessutom finns det videos som beskriver det mycket bra då det är lite klurigt att kunna förklara med stillbilder hur man går tillväga. (en video finns väl dessutom här på forumet som visar detta om jag inte minns fel)
edit: finns i 3D-forumet för Trainz som en klistrad tråd. Tanken med de guider jag skapar är att de som aldrig kört gmax ska kunna sätta sig in någorlunda och få lite hum om vad man kan göra och hur. ___________________________________ Fredrik Admin Svenska 3D-Tåg Regler |
2004-03-15, 15:37 | #7 |
STW-member
Reg.datum: Nov 2002
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 1 131
|
Nya förslag:
* Hur man jobbar med hide/unhide * Hur man lägger till vertexes till en befintlig mesh * Boolean operationer * Hur man reducerar antal polys. /Lars |
2004-03-15, 18:48 | #9 |
Niträknare & STW-member
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Segeltorp, , Sweden.
Inlägg: 1 428
|
Jättebra!! Till och med jag tror att jag förstår
Om det är något som saknas så är det steg 0; Var hämtar man Gmax och hur installerar men den för att det ska fungera med TRS. Vilken version gäller och var kan man hämta den. Jo det var jag som fick med att man skulle trycka på knappen mitt i STW/Svenska Tåg CDn för att ta ut den i den instruktion som är med numera. Låt oss inte glömma att några användare är mycket "nya". Detta är inget skämt men NordicSoftsales har haft ett par klagomål på att CDn sprack när den skulle tas ut ur lådan!!!! Jag vet att det inte går att skriva "idiotsäkra" instruktioner och att de som läser är oftast de som inte behöver. Däremot är det så att det som är självklart för många av oss kanske skulle stå med STORA bokstäver. Hur man ska få newbees att läsa FAQ och göra en "search" innan dom skriver är något som jag inte (trots många år med användarutbildning) inte har nåogt tips om. Det kanske gäller att ändra attityden från att "riktiga hackers INTE läser manualen" till att "Real users start with the manual" RTFM Kenny |
2004-03-15, 19:17 | #10 |
Medlem
Reg.datum: Aug 2002
Inlägg: 838
|
Försöker med min egna Del 0
Man hämtar gmax på http://www.discreet.com/products/gmax/ 1,2 är versionen som gäller nu. Sen får man hämta http://www.auran.com/trainz/creation...ion_Studio.zip som gör att man kan konvertera ifrån gmax till formaten som trainz har handom. Sen är det bara att köra autoinstallationerna som finns till respektive fil sen ska det fungera På http://www.auran.com/trainz/contentcreation.htm finns även lite andra filer att ta hjälp av.. //MVH John Kolla gärna mina foton på http://prymi.net |
2004-03-22, 11:45 | #12 |
Admin & STW-member
Reg.datum: Aug 2001
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 5 814
|
Ny vecka, ny guide!
Del 8 tar upp hur man skapar fler segment och visar hur man med lite fantasi kan få till en box som liknar Y7-motorvagnen. ___________________________________ Fredrik Admin Svenska 3D-Tåg Regler |
2004-03-22, 13:15 | #13 |
Admin & STW-member
Reg.datum: Aug 2001
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 5 814
|
Till dagens pdf-guide (Del 8) finns också en film som visar det som gås igenom i del 8.
Filmen kan hämtas här - http://spiff.tripnet.se/~skogen/pdf/Film_till_del8.avi Sedan en fråga. Är mina guider till någon nytta eller ska jag skrota alltsammans? ___________________________________ Fredrik Admin Svenska 3D-Tåg Regler |
2004-03-22, 17:08 | #14 |
STW-member
Reg.datum: Nov 2002
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 1 131
|
Tror nog att dina guider är till nytta.
Om man inte jobbat alls med GMax/3D Studio MAX förut är de en bra start, särskilt för de som inte är så duktiga på engelska. Förhoppningsvis kan de bidra till ett ökat antal svenska modeller till Trainz/MSTS. /Lars |
2004-03-22, 21:56 | #15 |
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 374
|
Hej Fredrik.
Egentligen ska jag varken säga bu eller bä om det hela än. Har inte kollat igenom och läst vad det står än. Men tror säkert att det kan vara till stor användning för mig och andra att få ta del av detta. Då engelskan inte är den bästa, så är det svårt att komma igång i början. Men har man väl kommit igång och det flyter på, så brukar i alla fall jag anstränga mig lite mer med engelskan och sätta mig in i det mera, men det är just det här att komma till skott. Bengan |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|
Liknande ämnen | ||||
Ämne | Startat av | Forum | Svar | Senaste inlägg |
Ritning som underlag ? (Gmax) | sjonas | Off-topic | 6 | 2006-01-07 12:29 |
GMAX GUIDER | hgkn | Trainz - Allmänt om Trainz | 3 | 2005-03-13 18:03 |
Guider om gmax | Bengan | Trainz - Allmänt om Trainz | 24 | 2004-12-28 20:15 |
Guider om gmax | Fredrik | Tutorials | 1 | 2004-05-11 20:57 |
Gmax info | Pierre | 3D-design/Ommålningar - MSTS / Open Rails | 3 | 2003-05-31 17:56 |