Svenska 3D-Tåg - Forum  

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > Övrigt > Arkiverade forum > Virtuella Tågbolag

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2004-04-24, 10:23   #1
Pursche
Medlem

Reg.datum: Aug 2001
Skicka ett meddelande via MSN till Pursche
Standard Fabriksägare???

Hej allihop. Nu har jag jobbat en vecka igen och 'tänkt till'.

- Som ni kanske vet så tar vi bort kortlånen vecka 26. Efter helgens uppdatering så kommer ni att se hur det fungerar om ni tittar på bolaget Pussgurkan Inc. Där är kortlånet betalt och saldot ligger på minus. Där ser ni också att räntan för saldot kommer att vara på minus under kollumnen inkomster. Det betyder alltså att han betalar ränta på underskottet. När det byts till ett överskott, pengar finns på kontot, så kommer han att få ränta på pengarna.

- Idag kan vi tjäna pengar på att vara ruttägare, operatör och (som pussgurkan inc) att göra saker. Vad tror ni om att man skall kunna investera i fabriker på rutten och på så sätt tjäna pengar? Bygg en fabrik på station X som producerar t ex Malm. Fabriken kostar pengar, det ser man redan idag om man går in i ekonomin och tittar. Man får pengar när någon kör bort malmen till t ex en hamn.
Malm är en råvara och säg att t ex en hamn betalar x antal kronor per ton som fraktas dit. Säg också att en fabrik kan producera max X antal ton per dag. Vill man expandera så får man köpa en fabrik till på samma ställe och man kan producera mer.

Detta vill jag ha synpunkter på under helgen och veckan som kommer...

M v h
/Pursche
www.svttl.se
Pursche besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2004-04-25, 14:08   #2
Pursche
Medlem

Standard

Jag har gjort ett exempel på hur det kan se ut för en fabriksägare på nedanstående länk:

http://www.svttl.se/fabriker.htm

M v h
/Pursche
www.svttl.se
Pursche besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-04-25, 22:56   #3
alaska
Medlem

Reg.datum: Feb 2004
Skicka ett meddelande via MSN till alaska
Standard

En mycket intresant tanke.
Skulle bara vilja ha en liten förklaring av hur man får fram vilket pris man får för varorna man tillverkar?
alaska besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-04-25, 23:09   #4
Dson
Medlem

Reg.datum: Jul 2002
Skicka ett meddelande via MSN till Dson
Standard

Hm
Om man själv väljer att köra tågen, kan man få mer inkomster då?
T.ex om jag ähger en fabrik, men väljer att själv köra iväg med godset dit det ska.
Kan jag få mer inkomster då?

MVH Daniel

VD för UBOPGE

Turn on your headlights
If you don't like what you see - Turn them off!
Dson besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-04-26, 00:31   #5
Pursche
Medlem

Standard

Jag vill poängtera att dessa siffror inte används ännu. Det är ett test. Om vi börjar med lasterna så tog jag:

8000 ton per fabrik * börsen * Dollarn.

Siffran 8000 skall ändras. Den tog jag bara ur huvudet och kommer att hitta på något bättre. Fabrik nummer två på samma ställe, eller egentligen byggnad nummer två inom fabriken, fördubblar lasterna osv osv.

Som ni såg så skrev jag 'Nivå 1' på denna det innebär den lägsta inkomsten i detta fall. Man kan sedan tänka sig att t ex en husfabrik som då behöver cement, timmer och järn kan kan vara nivå 4 eller så och där tjänar man mer. Detta är bara lite tankar på hur det kan se ut.

Som ni också märker så har jag idag bara ett tåg som kör denna last. Av mina 9654 ton ( 100% ) så får jag bara iväg 1400 ton. Det innebär att denna fabriken endast jobbar 14% och jag tjänar inte mycket. här måste jag alltså lägga ut mer trafik på upphandling. Kanske skaffa ett växellok för att kunna växla ihop tågen. kanske skulle jag kunna köpa vagnarna så den som vinner upphandlingen endast behöver loket.

http://www.svttl.se/ekonomi.htm

Samtidigt så måste inkomsterna jämföras med utgifterna. En fabrik kostar idag, om man tittar i ekonomin och fliken fordonsdata, ca 1,6 miljoner kronor att bygga. Inkomsterna borde ligga så att man kan tjäna ihop dessa pengar på kanske 30 veckor för att sedan göra en vinst.

Tittar man på fliken ruttägaren, linje 4 och Lennep så ser ni fabriken jag köpt. Fabriken behöver arbetare och i de gula fältet på samma rad ser ni att antalet resenärer har ökat från ca 47 till ca 88 på morgon och eftermiddag. Alltså mer resenärer till persontågen.

Man kan också köpa en affär i en stad och man får fler resenärer som åker mitt på dagen för att handla. Även här skall man kunna tjäna pengar på det man säljer men man kanske får köpa in saker som mat och annat för att sälja dyrare.

osv osv osv osv.

M v h
/Pursche
www.svttl.se
Gammal 2004-05-01, 20:47   #6
alaska
Medlem

Standard

Att hitta på någon lätt lösning hur fabrikerns ska räknas finns nog inte.
Håller med om att fabriken borde ha en lönsamhet. Att den helst bör vara betald på minst 30 veckor.
Tror säkert att du har en plan på detta Pursche.
Men jag avundas dig inte i detta fallet.

NTB
Gammal 2004-05-02, 11:09   #7
Pursche
Medlem

Standard

http://www.svttl.se/fabriker.htm

Jag har ett utkast till hur det kan se ut på fliken Dunholmen.

Förklaring till alla siffror kommer i eftermiddag. []

M v h
/Pursche
www.svttl.se
Gammal 2004-05-02, 11:44   #8
alaska
Medlem

Standard

Har tittat på ditt exempel, tycker det ser jätte bra ut.
Nu har fabrikerna en lite förtjänst.
Kul med det att man ser även inköpen, vad dom kostar.

MYCKET BRA GJORT PURSCHE.
Gammal 2004-05-02, 14:51   #9
Pursche
Medlem

Standard

En liten förklaring nu när jag har tid.

FABRIK
- En fabrik är egentligen till för att få ett godsflöde på spåren så att vi ser fler godståg. Men en fabrik kostar pengar att köpa så en liten inkomst kan vara på sin plats. Det finns egentligen tre olika sorters fabriker.
1. En fabrik tar upp råvaror som sedan skall skickas vidare. Exempel på råvaror är Timmer, Olja, Malm.
2. En fabrik kan förädla råvarorna till andra saker. Olja kan förädlas till Diesel och Gasol som i sin tur säljs till andra fabriker.
3. En fabrik kan göra en slutprodukt som skall skickas vidare. Exempel på detta är Värmekraftverk, Bilfabrik, Containerterminal.

Här är vi öppna för fler olika förslag från er.

PRISET
För att detta skall fungera så bör man ha en 'räddningsplanka' om ingen producerar det man vill ha. Hamnen är en sådan 'räddningsplanka'. I hamnen kan man importera/exportera allting till en rimlig kostnad. Olja finns t ex inte att hämta på någon rutt utan det får man importera.
Priset på importen/exporten justeras varje helg beroende på dollarkursen. Tittar man på exemplet så ser ni på höger sida om den framtida bilden vilka priser som gäller för denna vecka. på rutten JBJ så har vi en malmgruva där ägaren skulle kunna sälja malm billigare än importpriset.

PRODUKTIONEN
Varje fabrik kostar lika mycket att köpa. Vem som helst kan köpa en fabrik. Varje fabrik kan byggas ut med fler fabriksbyggnader inom samma fabriksområde.
Hur mycket som produceras vid varje fabrik beror på bl a antalet invånare i området. Siffrorna ser ni långt upp till höger. Dels hur många byggnader det finns och dels hur mycket fabriken kan producera. Fabiken producerar ingenting innan fabriksägaren lyckats få iväg sina varor. I de flesta fall krävs det tåg men för t ex ett värmekraftverks som producerar el så räcker det med att man köper in råvaran och får den till fabriken för att den skall kunna producera.

RÅVAROR
Nedanför den framtida bilden så ser ni vad fabriken måste ha för råvaror för att kunna producera sina varor. Ni ser också hur mycket som behövs av varje råvara och vad resultatet kommer att bli.

FRAKTERNA
längst ned ser ni exempel på vad tågen fraktar till och från fabriken. här räknas ut vad man som fabriksägare måste köpa in och vad man får betalt för varorna. Just nu ser ni bara 'hamnpriset' på allt. Ni ser summan för inköp och summan för försäljningen och till sist ser ni saldot som läggs in i företagets kalkyl varje helg. Ett saldo som bör ge en liten men stabil inkomst varje vecka.

LAST
Den lasten ni ser i ton är alltså last som skall lastas på vagarna. Hur mycket last olika vagnar tar ser man om man i Conbuilder jämför t ex en lastad Lnps timmervagn med en tom. Ett riktmärke kan vara att lasten är ca 75% av vikten på tåget. Ni ser också på ett ungefär hur mycket ett lok kan dra på länken 'ekonomi' och fliken 'fordonsdata'. Dessa siffror skall naturligtvis läggas in i länkarna Lok/godsvagnar/personvagnar till salu.
Tycker ni detta är svårt så prata i första hand med fabriksägaren och i andra hand med SVTTL.

VAR?
På första fliken 'Start', i exemplet ovan, så ser ni var någonstans det finns platser för fabriker. har jag glömt någon plats så är jag säker på att ni talar om det för mig. ordet industrier är exempel på ställen där ni kan bygga en fabrik variant 2 alltså för att t ex förädla plankor till möbler.

Frågor och kommentarer tack....

M v h
/Pursche
www.svttl.se
Gammal 2004-05-02, 15:02   #10
alaska
Medlem

Standard

Har ett par frågor.

Om man tittar på sågverket i Övre Munksäter tex.
Så har dom egen averkning, hur fungerar det?

Om man nu bara vill producera flis?

Dett är ju för varge fabrik man vill kanske bara producera efter efterfrågan.

NTB
Gammal 2004-05-02, 15:11   #11
Pursche
Medlem

Standard

ja vad tycker ni? Ta fliken 'Helsinghamn' som exempel...
Jag skulle kunna (på fabriksägarens order) justera hur många procent av varje som skall göras inom rimliga gränser. Säg allt mellan 25% - 75% åt båda hållen. Skulle du få mer betalt för bearbetat plåt (t ex till en bilfabrik) så skulle du kunna lägga om produktionen så du kan få ut upp till 75% bearbetad plåt och den valsade plåten sjunker då till 25%.

M v h
/Pursche
www.svttl.se
Gammal 2004-05-02, 15:15   #12
alaska
Medlem

Standard

Det var så jag menade

Verkar bra om man kunde göra så.

NTB
Gammal 2004-05-02, 15:23   #13
Pursche
Medlem

Standard

Har ni provat på detta onlinespel?

HTTP://www.tycoononline.nu

De har intressanta flöden från råvara till slutprodukt.

M v h
/Pursche
www.svttl.se
Gammal 2004-05-02, 19:05   #14
DJ Clinton
Medlem

Reg.datum: Feb 2003
Standard

Om jag säger att jag är intresserad av att köra banantåg mellan Helsinghamn hamn och Dunholmen för att därefter fortsätta till Neuss Hafen, finns den möjligheten och vad för materiel krävs???

Mvh
Mohammad Mafiha, vd för EuropaTåg AB
DJ Clinton besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 06:48.