|
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
Registrera | Members Area | FAQ | Medlemslista | Community-ware/Modell-shop | Sök | Dagens inlägg | Markera forum som lästa |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
2004-06-21, 13:16 | #1 |
Månadens bild - Mars 2005
Reg.datum: Feb 2002
Ort: Leksand
Inlägg: 1 177
|
Modernisering av BHJ
Hej!
Måste börja med att tala om att jag har insett min begränsning när det gäller ruttbyggen, och att design och uppbyggnad av landskap ifrån ett grått baseboard är lite mer än vad jag mäktar med. Däremot så är det riktigt roligt att göra ändringar/tillägg i befintliga rutter, och då speciellt den underbara BHJ med det typiskt svenska landskapet. Efter det uppsving som denna del av landet plötsligt fått uppleva så står det klart att banans standard måste höjas för att möta transportbehoven av gods och människor. Folk flyttar ut på landsbygden, sågverk och fabriker börjar få exportordrar och bygger ut, även en viss nyetablering av företag förekommer. Framförallt området kring Årstabruk växer, men även en containerterminal i Hedebo finns med i planerna samt en större utbyggnad av timmerterminalen. Moderniseringen innebär bland annat förlängda perronger för att kunna ta fyravagnars loktåg, längre mötesspår på stationerna för godstrafiken, samt att i ett första skede elektrifiera sträckan Bergaryd - Årstabruk. Nedan följer några bilder som visar förändringen vid just Årstabruk. mvh .... Mats Fyra bilder som visar när det första Rc-loket rullar in på Årstabruks station Utfarten västerut till det hittills oelektrifierade spåret mot Hedebo Ja, tänk vad man kan hitta på en ledig förmiddag. Orkade någon läsa all denna text. [)] |
|
2004-06-21, 13:22 | #2 |
Senior Member
|
Självklart orkar man läsa en sådan trevlig text, i alla fall jag.
Ser bra ut! MVH Macley http://www.skyvirtual.org |
2004-06-21, 13:53 | #3 |
Senior Member
|
hur har du bytt spår sådär[][8]
|
2004-06-21, 15:32 | #4 | |
Skånsk användare
Reg.datum: Oct 2002
Ort: Hässleholm
Inlägg: 1 518
|
Citat:
MVH Erik VD, Railway Transport System www.svttl.se rts@svttl.se |
|
2004-06-21, 16:48 | #5 |
Senior Member
|
men funkar det till trs2004
|
2004-06-21, 17:10 | #6 |
Member
Reg.datum: Nov 2003
Ort: Lycksele, , Sweden.
Inlägg: 81
|
mycket trevlig rutt må jag säga
|
2004-06-21, 23:21 | #8 |
Medlem
Reg.datum: Feb 2003
Ort: Gävle, Sweden
Inlägg: 540
|
Ska Rc och vagnar eller Regina sköta trafiken? Den resterande sträckans trafik sköts ju av Y1 och Y7 om jag inte missminner mig.[]
/Mohammad, VD på CT Inc. http://w1.500.telia.com/~u50025334/ |
2004-06-22, 01:17 | #9 |
Månadens bild - Mars 2005
Reg.datum: Feb 2002
Ort: Leksand
Inlägg: 1 177
|
Hej igen, och tack för kommentarerna!
Jag har än så länge bara bytt spåren vid Årstabruk, och då har jag bara tagit bort dom gamla och lagt dit nya. Ett stort tack till Roger för tipset om Trainz Map, det ska jag genast prova. Ja, det är sant att det mest är Y1 samt Y7 i passagerartrafik, men allt eftersom perrongerna byggs om så kommer det att sättas in TMY dragna loktåg. Vad gäller den elektrifierade delen så blir det till största delen Da samt Ma som kommer att synas på banan, men ett och annat Rc kommer nog också på besök. mvh .... Mats EDIT: Trainz Map var ju ett kanonprogram. Sparade mig oändligt med tid vid spårbytet. Jag kan inte förstå att jag har missat det. Inte nog med att man kan byta mellan olika sorters spår, man kan även vad jag förstår ändra namn på signaler med mera. Dessutom så får man ju en fin spårplan att skriva ut. Årstabruks stationsområde efter utbyggnad |
2004-06-22, 13:24 | #10 |
Medlem
Reg.datum: Jul 2002
Ort: At the east side of nothing
Inlägg: 1 024
|
hehe.... min version..... också elektrifierad
|
2004-06-24, 19:32 | #11 |
Senior Member
|
när kan man ladda ner den elekrifierade bhj.
Hälsningar leonard. lol |
2004-06-24, 22:34 | #12 |
Medlem
Reg.datum: Jul 2002
Ort: At the east side of nothing
Inlägg: 1 024
|
Att någon lägger upp en bild här på forumet betyder inte att rutten är släppt![}]
EDIT: eller enns ska släppas |
2004-06-24, 23:03 | #13 |
Medlem
Reg.datum: Feb 2002
Inlägg: 540
|
Men JSON, Leonard frågade ju inte vart man kunde ladda ner rutten, utan när. Missförstod du inte frågan lite där? Nog pratat om det, det ser ut att vara en fin modernisering du håller på med MatsH. Och jag undrar också, precis som Leonard, när den kommer att släppas. Har du några funderingar på när det kan bli av?
/ Joel |
2004-06-25, 01:12 | #14 |
Månadens bild - Mars 2005
Reg.datum: Feb 2002
Ort: Leksand
Inlägg: 1 177
|
Hej!
Tja, när man kan ladda ner den elektrifierade BHJ? Vad gäller min version så vågar jag mig inte ens på en gissning i den frågan. Jag har en massa idéer om saker jag vill ha med och än så länge har jag precis bara börjat. Som jag skrev tidigare så är det tänkt att i ett första skede elektrifiera sträckan Bergaryd - Årstabruk, och detta är nu gjort. Dessutom är stationerna Årstabruk och Lövsjö ombyggda med längre perronger och mötesspår, och banverkets personal befinner sig just nu i Mellered. Håller dessutom på att anpassa det hela till SP2 standard, alltså fungerande passagerartrafik. Fortfarande är det mycket som återstår, bl.a flera industrier samt en förlängning av stambanan genom Bergaryd med portaler för att göra trafikflödet lite mer intressant. Jag antar att det är fler än jag som har liknande projekt på gång (JSON t.ex.) och dessutom har jag för mig att Mats (emges) håller på med en uppdaterad version för SP2. Så det är väl möjligt att någon av dessa kommer att finnas för nerladdning så småningom, men som sagt, min version kommer nog att dröja ett tag. mvh .... Mats |
2004-06-26, 04:06 | #15 |
Månadens bild - Mars 2005
Reg.datum: Feb 2002
Ort: Leksand
Inlägg: 1 177
|
Hej igen!
Några sista bilder från Årstabruk där ombyggnaden nu är klar och stationen åter öppnats. Då sträckan västerut inte är elektrifierad så sker trafiken där med diesellok. I Årstabruk är det lokbyte för den sista biten ner till Bergaryd. Rc-loket väntar på spår 3 medan persontåget anländer till spår 1. Perrongerna börjar fyllas av passagerare. Efter lokbyte kan passagerarna fortsätta till Bergaryd och sedan vidare ut i världen. mvh .... Mats |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|
Liknande ämnen | ||||
Ämne | Startat av | Forum | Svar | Senaste inlägg |
"Modernisering" av KMJ. | Pson | MS Trainsimulator - Allmänt om MS Trainsimulator / Open Rails | 11 | 2002-11-04 18:51 |