|
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
Registrera | Members Area | FAQ | Medlemslista | Community-ware/Modell-shop | Sök | Dagens inlägg | Markera forum som lästa |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
2004-08-19, 12:37 | #1 |
Admin & STW-member
Reg.datum: Aug 2001
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 5 814
|
FAQ - 3D
3D-design
Jag vill bygga egna modeller, hur gör jag? För det första behöver du ett 3d-program. Sedan behöver du antagligen skisser, ritningar och foton på det du ska bygga för att få det verklighetstroget Okej, nu har jag ritningar och sådant vilka program ska man bygga med? Det går bra med i stort sett alla som klarar att exportera till .3ds-format. Gmax är antagligen det mest kraftfulla och bästa i förhållande till priset då det är helt gratis. Om jag behöver hjälp med gmax eller 3D Studio var kan jag vända mig då?Det finns ett par bra ställen bland annat ett svenskt forum där man kan fråga om 3D Studio och Gmax http://www.talkingpictures.se/ct/forum/default.asp Vidare finns det en officiell Gmax-sida med forum http://www.gmaxsupport.com/ Är det något jag behöver tänka på vid 3D-skapandet? Ja det finns en hel del man bör tänka på bland annat att bygga så polygonsnålt som möjligt. Ju mer polygoner dessto mer kraft från datorn behövs för att visa landskapet och din modell. Tänk också på att ta bort polygoner och faces som normalt inte syns. Bygger man t.ex ett hus är det väldigt onödigt att ha polygoner undertill på huset då de aldrig kommer synas ändå. Vidare bör man använda texturer med sund förnuft. Visst, vi får allt bättre grafikkort och datorer men den gäller att bygga smart. Ju större texturer dessto mer minne från grafikkortet behövs. Är det bara en mindre viktig landskapsdetalj du bygger ja då är 512x512-textur slöseri så försök att förminska ner texturer. Vilket är bäst 2 256x256 texturer eller 1 512x512? Ja det är lite svårt att svara på. Det beror lite på vad man bygger och hur det kommer användas i spelen. Har du två texturer innebär det att den måste ladda in två texturer (no shit ) och om man då har många mindre texturer så kan det innebära ökad diskläsning = sämre prestanda. Det gäller att testa sig fram och se vad som kan ge bästa prestanda. ___________________________________ Fredrik Admin Svenska 3D-Tåg Regler |
|
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|