|
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
Registrera | Members Area | FAQ | Medlemslista | Community-ware/Modell-shop | Sök | Dagens inlägg | Markera forum som lästa |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
2005-10-01, 22:52 | #1 |
Medlem
|
TRS2004 Dvärgsignalen.....
... har enligt dokumentet betydelse 'kör' när den visar lodrät. Jag pratar alltså den utan gröna signalen.
- Hur svårt är det att ändra så att den betyder 'kör 40' istället? - Det är korta signalsträckor på en bangård och om jag förstått saken rätt så betyder 'kör 40' i trainz 'kör hälften av max sth'. Har jag förstått rätt? - Har jag också förstått allt rätt om att det endast finns blocksträcka som tågen tar hänsyn och att det inte finns någon 'linjeriktning' vilket innebär att om jag sätter ut en huvudsignal mitt emellan två stationer så möts tågen vid denna signal????? - Framför allt, är det bättre signalscript i trs2006? Jag vet att signalerna kan blinka i alla fall....
__________________
M v h /Pursche Senast redigerad av Pursche den 2005-10-01 klockan 23:14. |
|
2005-10-01, 23:14 | #2 |
STW-member
|
varför vill du ha dvärgens lodrätt till kör 40 istället? då skulle ju alla tåg sänka hastigheten även på huvudtågspåret.
"caution" (motsvarigheten till kör 40") är kör halva sth precis som du säger. precis det finns ingen blockriktning (om jag inte har helt fel) så de kan mötas på linjen. Blocksträckor (i trs2004 iallafall) är mellan två växlar och inte två signaler, så man måste egentligen alltså ha en signal mellan varje växel. Jag har ju gjort prototypiska svenska signaler och försökt göra script till dem men det är otroligt svårt att få till något som fungerar om man inte helt enkelt scriptar egen signallogik (och alltså inte använder sig av aurans signal aspekter). För det krävs en väldig massa trackmarks m.m. för att få till spårledningar och tågvägar. Hjälp med scriptandet mottages tacksamt om det är någon som är intresserad. /Tomas |
2005-10-01, 23:26 | #3 |
Medlem
|
Om blocksträckan är mellan två växlar så kan de ju inte mötas på linjen om man sätter ut en blocksignal mitt emellan två stationer.
skälet till att jag skulle vilja ha 'sth 40' i dvärgen är att jag då kan sätta ut den på bangården och ha sth 80 genom stationen.
__________________
M v h /Pursche |
2005-10-01, 23:30 | #4 |
Hedersmedlem
Reg.datum: Jan 2005
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 809
|
Det där med dubbelriktad trafik och möten är ett knepigt kapitel i trainz!
Det finns dock några knep man kan använda: 1. Använd dubbelspår och "direction markers" för att tvinga AI'n att välja olika spår beroende på riktning. Man lägger de gula markers så att de blockerar i början av ett block, då väljer AI'n normalt det andra spåret. 2. Har man ett längre enkelspår med dubbelriktad trafik så får man ta bort ALLA signaler mellan de växlar som är början och slutet på den dubbelriktade sträckan. Då får AI-tågen stå och vänta vid sista signalen bakom växeln i ena ändan tills sträckan är fri. Gör man inte detta som kommer förr eller senare två tåg stå och titta på varandra på vardera sida om en signal mitt ute på den dubbelriktade sträckan... 3. Använda PathRule och Autopilot kommandon istället för vanliga AI'n. Detta funkar absolut bäst men är lite krångligt att ställa in. Funkar som så att man sparar ett antal Paths där man anger växellägen, dessa blir sen låsta tills vald växel/marker/signal är passerad. Sen kör Autopilot framåt utan att ändra växlar men lyder signaler och hastighet. På så vis kan man låsa upp sträckor och undvika "slagsmål". Det går även att sätta signaler mera prototypiskt eftersom man slipper problemen med AI'n.
__________________
/MVH Patrik |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|