Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > DTG - Train Simulator > DTG - Train Simulator - Allmänt

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal Igår, 19:52   #16
Totte
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Trollhättan
Inlägg: 9 795
Standard

Hej!
Det handlar om bygga rutter och köra tåg med RW 64Bit.
Alla svenska signaler funkar bra på andra rutter t.ex. Malmbanan, Inlandsbanan, SSB och Själland. Dessa rutter har ju samma signaler som Trollhattan, Jönköpingsbanan, Mälarbanan, Bergensbanen (Dv4) osv. Det är jätte konstigt att det blir så.
Jag tänker på Själland hur skaparen lyckades bra med sin stora rutt att fungera. Otroligt. Det finns ju svenska signaler i Malmö.
Jag har försökt leta efter fel väldigt länge utan resultat. Justeringar av signallänkar, ta bort signal och ersätta igen.
För ett tag sen tittade jag på Bergensbanen tog jag bort alla Dv4 då funkar den med RW 64Bit.
Så jag tror att det kan inte vara scriptfel. Det måste vara länkplacering på något sätt. Länk söker annan länk, tror jag.
Hoppas någon kan svara.

Senast redigerad av Totte den Igår klockan 19:55.
Totte besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal Idag, 13:38   #17
Hgv
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2007
Inlägg: 800
Standard

Det är ju signaler och länkplacering som har fungerat tidigare, så problemet måste ligga i att senare versioner av TS hanterar signalerna (dvs scripten som styr signalerna) på ett något annorlunda sätt som gör att det kraschar.

Det verkar som att ju mer komplicerat det är med många länkar, överlappningar osv, desto större risk är det att TS inte kan hantera det. Det är ju inte helt lätt att felsöka heller då vissa krascher händer först när en viss länk passeras, antingen av eget tåg eller AI-tåg.

Det enklaste sättet att felsöka om en viss typ av signal ger upphov till problem är att inaktivera scriptet (flytta/byt namn på LUA-filen) vilket resulterar i att alla signaler av den typen blir "döda" objekt som inte påverkar andra signaler. Misstänker man däremot en specifik signal/länk så kan man ju flytta/ändra på den signalen/länken.

Den svenska signaleringen i Själland-rutten är väldigt förenklad och stämmer mycket dåligt med hur signaleringen borde se ut i området. Det kanske gör att det inte kraschar, men det går ju ändå inte att köra efter signalerna på ett vettigt sätt.
Hgv besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 22:55.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009