![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
![]() |
#136 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2008
|
![]()
BCo5(a) börjar på att bli färdig, har de senaste dagarna varit ytterst effektiv och fått hela modellen ombyggd från Ao4. Det som är kvar är lite småfix, kontroll av alla dörrar samt texturer, fyra stycken. Därefter skall vagnen byggas om till BCo3 och BCo6, vilket nog kommer att gå fortare, då vagnarna är mycket lika varandra, allt som skiljer är några millimeter på längden och klassuppdelningen, BCo5(a) har 2 andraklass och 6 tredjeklass kupéer, BCo3 har 3 andraklass och 5 tredjeklass och slutligen BCo6 som har 4 andraklass och 4 tredjeklass kupéer.
Återkommer med bilder.
![]() |
#137 |
Medlem
|
![]()
Är nu klar med alla BCo5(a)s texturer. BCo5(a) en andra och tredjeklassvagn byggd i 38 exemplar åren 1912 och 1915 (då med litterat BCo5) 1928 litterades vagnarna om till BCo5a, iumed stålvagnarnas intåg (haha...). Den 1 Juni 1930 fanns det 25 vagnar som fortfarande hade litterat BCo5a, resterade 13 vagnar var ombyggda till BCo11a, då med inbyggda gavlar, men dessa känner vi ju till sedan tidigare. Ombyggnationerna påbörjades under 1925.
![]() BCo5 2103 byggd av ASJ i Linköping 1912. Någon gång efter 1925 blev den ombyggd till BCo11a. Här är den märkt som vid leverans.
![]() |
#138 |
Medlem
Reg.datum: Jul 2010
|
![]()
Galet fint! Keep up the good work!!
![]() |
#139 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
|
![]()
"Galet Fint" är väl lite inte rätt beskrivning men alla förstår nog meningen?
Jag skulle vilja säga exklusivt och fantastiskt modellerat, kul att se en MÄSTARE i arbete!!!!!!
![]() |
#140 |
Veteran
Reg.datum: Jun 2008
|
![]()
10X
![]()
Ekan Senast redigerad av ekankal den 2011-09-11 klockan 22:02. |
![]() |
![]() |
![]() |
#141 |
Medlem
|
![]()
Äntligen så är alla BCo-vagnar klara. Jag ger er närmast kameran, BCo6, I mitten, BCo5 och till slut BCo3.
![]() Nu är det bara två vagnar kvar i denna etapp av projektet, två spännande vagnar, AFo1 och DFo3, vagnar med resgodsutrymme, samt resgods- och postutrymme.
![]() |
#142 |
Veteran
|
![]()
Elegant är i underkant, bäste herr Korvis
![]() Med all ånga som är på gång, så behövs det ju vagnar som dom kan knuffa runt oxå ![]() Oxå resgods på gång....., kan det bli bättre ![]() ![]()
![]() |
#143 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
|
![]()
Supersnyggt,
det blir något för Sven-Bertil att dra med stolthet!
![]() |
#144 |
Medlem
|
![]()
Då var vi framme vid nästa kilometertavla i på denna färd genom SJ's teakvagnshistoria. Turen har nu kommit till vagnen AFo1, en kombinerad förstaklass och resgodsvagn. En del småpill kvar innan den är klar, resgodsdörrarna skall göras öppningsbara, attachments för resgods skall in och texturefel fixas till. Därefter tre till texturer och så blir det dags för den sista vagnen i denna etappen, DFo3.
AFo1 byggdes i 5 exemplar av Arlöf 1913 och blev ombyggda till första/tredjeklass vagn 1920, littera ACo1, alltså är användningstiden inte så lång. Än värre blir DFo3 som byggdes om till Do4 1927, dessa byggdes 1922. ![]() SJ AFo1 2109
![]() |
#145 |
Medlem
|
![]()
Etapp II av teakvagns projektet har härmed nått sin slutstation. Den 6:e vagnen DFo3/Do4 är klar och alla texturer till den lika så. Vagnen är en kombinerad post/resgodsvagn byggd 1922 och "omändrades" 1928-1930 till Do4, man använde dem helt enkelt inte till resgods längre, utan i det utrymmet förvarades därefter bara postsäckar. Redan vid leverans hade de dock en skylt som man kunde täcka över resgods-märkningen med. Vagnarna var 4 stycken och en av mina texturer (den slitna) är märkt som en Do4. De hade olika typer av grindar, plåt i resgodsänden och vanliga solgrindar i poständen. En lanternin av den kantiga modellen( och för den skulle få plats inom normalsektionen, lägre takhöjd) för att släppa in ljus till postsorterarna.
Nu skall bara allt kollas igenom och en beskrivning av vagnarna skall skrivas (är det någon som haft någon användning av den till etapp I vagnarna, eller skriver jag helt i onödan?) sedan släpps dem! ![]() DFo3 2636 och i vänstra hörnet DFo3 2633
![]() |
#146 |
Veteran
|
![]()
Så förba**at snyggt, du är otrolig på att få till det
![]() ![]()
![]() |
#147 |
Veteran
Reg.datum: Aug 2001
|
![]()
Hej
![]() Håller med, du är otroligt duktig Tänk om man kunde få över dig till RW3 ![]() Men skämt åsido, RW3 är inte så dumt, jag kan köpa en licens till dig om det hjälper... ![]() Jag har tre av dessa vagnar i ett set från Märklin med ett Litt D teak-lok, ligger i en fin låda. Jag skulle verkligen vilja ha mitt tågset till RW3, i stället för i en kartong ![]()
![]() |
#148 |
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
Reg.datum: Aug 2001
|
![]()
Läckert Tomas.
![]() Jag inväntar gärna ett tag till, så att du hinner skriva en liten beskrivning av vagnarna. Om det inte känns för jobbigt för dig, förr då slipper jag sitta och googla, för att få mer info och fakta om vagnarna.
![]() |
#149 |
Medlem
Reg.datum: Dec 2009
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#150 |
Medlem
Reg.datum: Feb 2008