Svenska 3D-Tåg - Forum  

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Landskapsdesign - Trainz

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-07-13, 20:23   #136
spyfrog
Medlem

Reg.datum: Feb 2008
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av bjornl Visa inlägg
Hej igen

Nu har jag börjat bygga upp Linghed på riktigt i terrängen, (tidigare var bara en dummy utplacering).

Kabelkranen är nu på plats där den skall vara. Återstår att fixa tre stödvajrar och själva animnertingen.

MVH / BjörnL
Mycket intressant Björn!
Det ser väldigt bra ut men jag har en fråga - skall verkligen kranen vara så långt ner i marken? Är det inte så möjligen att marken runt sågen skall sänkas - Transdem kan ha lagt den för högt där.... upplösningen på höjddatan (som alltså är rysk!) är inte så bra och Transdem försöker jämna ut den genom ett medelvärde... så snabba ändringar i höjder går inte alltid igenom. Det kanske alltså är så att marken runt sjön skall sänkas lite.
spyfrog besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-07-13, 20:57   #137
bjornl
Medlem

Reg.datum: Jan 2011
Standard

Hej Spyfrog

Jo marken runt kran och och såg skall sänkas. transdem har nog gjort den för hög.

Men spåret till det rörliga tornet är alltså nedgrävt i marken vilket framgår av de ritningar och tvärsektioner jag fått så både det och spårets förhållande (i höjdled) till sjöns vattenuyta skall stämma.

MVH / BL
bjornl besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-07-14, 18:56   #138
bjornl
Medlem

Standard Nästa industri

Nu är det dags att ge sig på wintjäns gruva.

Modellen av gamla gruvlaven samt kross och sovringsverket är ganska klar.
Förutom texturer och finlir förstås.

Näst på tur är anrikningsverket, det är själva industrin för det är där som järnmalmen skall lastas.

Mellan sovringsverket och anrikningsverket skall det gå en högbana som korsar DONJ strax väster om stationen.

MVH / BjörnL
Bifogade bilder
Filtyp: jpg nästa proj.jpg (220.1 KB, 301 visningar)
Filtyp: jpg P1000463.jpg (120.6 KB, 299 visningar)
Gammal 2011-07-14, 19:58   #139
lan
Veteran

Reg.datum: Nov 2001
Standard Imponerande !!!!

Det jobb du lägger ner på DONJ är verkligen imponerande ! Jag märker att detta att ha en förebild att bygga till är väldigt inspirerande och driver dig framåt i en rasande fart. Bra att vi har en så skicklig byggare som du med oss på detta svenska "pytteforum". Apropå "pytte" så har jag en favorit bland 891-järnvägar nämligen Falkenbergs Järnväg, i folkmun kallad "Pyttebanan". Leif Elgh har skrivit en mycket bra bok om den. Nån gång om och när jag får tid är det ett intressant projekt.

Tips: Sök på "falu rödfärg bilder" på Google så hittar du hyfsade texturförlagor.

"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn

Senast redigerad av lan den 2011-07-14 klockan 20:03.
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-07-14, 21:45   #140
spyfrog
Medlem

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av lan Visa inlägg
Det jobb du lägger ner på DONJ är verkligen imponerande ! Jag märker att detta att ha en förebild att bygga till är väldigt inspirerande och driver dig framåt i en rasande fart. Bra att vi har en så skicklig byggare som du med oss på detta svenska "pytteforum". Apropå "pytte" så har jag en favorit bland 891-järnvägar nämligen Falkenbergs Järnväg, i folkmun kallad "Pyttebanan". Leif Elgh har skrivit en mycket bra bok om den. Nån gång om och när jag får tid är det ett intressant projekt.

Tips: Sök på "falu rödfärg bilder" på Google så hittar du hyfsade texturförlagor.
Jag håller med Lan, det är verkligen fantastiskt vad Björn gör.
Hade inte Björn varit med hade det nog inte blivit något av det här projektet eftersom jag inte är lika snabb och skicklig och dessutom har en viss tendens att lägga av. Så jag är verkligen imponerad och tacksam att få vara med på ett hörn här när Björn sätter fart.

Själv jobbar jag nu på ett ytterligare godsmagasin, Tallås godsmagasin. I åtanke av Korvtigers tankar så håller jag mig till en textur på 2048x1024 pixels - byggnaden ligger ju alldeles vid spåret.
Gammal 2011-07-14, 21:59   #141
rely
Medlem

Reg.datum: Jul 2010
Standard

Jag tycker alltid att det är lika roligt att läsa om era framgångar på DONJ banan!

Jag vill tacka både spyfrog och björnl för ALLT fint content som ni har bidragit med fram till nu och jag vet att om ni släpper mera hus vagnar och vad ni nu kan komma på.. Så kommer det att vara lika uppskattat i mina ögon!
Gammal 2011-07-19, 16:56   #142
bjornl
Medlem

Smile

Hej igen

Jag blev lite övermätt på 3d modellerade efter att ha gjort både gruvan och anrikningsverket så jag var tvungen att glömma trainz ett par dar men nu skall jag börja sätta textur på de två och prova att placera ut dom i terrängen.

Anrikningsverket ligger i en ca 30-35 gradig sluttning så huset uppe till höger ligger alltså i den övre marknivån.
Sedan går det ner till en mellannivå i höjd med husens undre nivå. Där anluter dessutom två spår till huset som sedan går ut på två "bryggor/broar". Det högra går UPP på en slagghög och det vänstra går ut till sligfickan.

Den undre bilden är tagen uppifrån just den slagghögen.

Lastning kommer att ske på de två spår jag har markerat i lilarött.
Dvs. den understa nivån är i höjd med dessa spår.

Tack för all uppmuntran det gör det lättare att ta nya tag när man hamnar i en svacka. Och sedan är det alltid roligare att arbeta tillsammans på ett projket!

MVH / BjörnL
Bifogade bilder
Filtyp: jpg anrikningsv.jpg (68.2 KB, 266 visningar)
Filtyp: jpg aaa.jpg (153.5 KB, 268 visningar)
Gammal 2011-07-20, 17:23   #143
bjornl
Medlem

Standard Mera gruvor

Nu börjar Gruvlaven och sorteringsverket bli ganska klara.
Rättså Ok i polygontal också, "bara" ca 1950 st.

Gruvlaven är utplacerad i Wintjern där den skall stå.

Som ni ser av miljöbilderna är det något slags skjul som är påbyggt på sorteringsverket till vänster som jag inte har modellerat men jag tror jag inte bryr mig om det.

Lite måste man väl få fuska ändå?

Vad värre är.. animeringar. Jag tror jag står över att animera vagnarna just nu för det gick ju åt H!"#¤%&/()vete när jag försökte med kranen i Linghed.

Digholet där gruvmynningen är fungerar bra. Det är ett hål 10*10 m och modellen är centrerad runt denna så man kan snurra den utan problem.

MVH / BjörnL
Bifogade bilder
Filtyp: jpg wintjern lave.jpg (263.9 KB, 246 visningar)
Filtyp: jpg miljö.jpg (93.9 KB, 242 visningar)
Gammal 2011-07-20, 17:31   #144
spyfrog
Medlem

Standard

Citat:
Nu börjar Gruvlaven och sorteringsverket bli ganska klara.
Rättså Ok i polygontal också, "bara" ca 1950 st.

Gruvlaven är utplacerad i Wintjern där den skall stå.

Som ni ser av miljöbilderna är det något slags skjul som är påbyggt på sorteringsverket till vänster som jag inte har modellerat men jag tror jag inte bryr mig om det.

Lite måste man väl få fuska ändå?

Vad värre är.. animeringar. Jag tror jag står över att animera vagnarna just nu för det gick ju åt H!"#¤%&/()vete när jag försökte med kranen i Linghed.

Digholet där gruvmynningen är fungerar bra. Det är ett hål 10*10 m och modellen är centrerad runt denna så man kan snurra den utan problem.

MVH / BjörnL
Ser fantastiskt bra ut björn! Att det inte är animerat tycker jag inte spelar någon roll - hur ofta rörde sig egentligen sakerna? Inte jämt tror jag. Har du fått det att passa ihop med bangården och Ågs järnväg också? Det är ju komplicerad terräng runt Wintjärn.
Gammal 2011-07-20, 23:18   #145
spyfrog
Medlem

Standard

bild1.jpg

Vissa framsteg har gjorts med Tallås godsmagasin. Jag har inte lagt ner så mkt tid på modellen ännu men hoppas hinna klart med den innan semestern är slut nu på måndagen....
Gammal 2011-07-23, 21:26   #146
bjornl
Medlem

Standard Ångkalas

Hej

Var på JTJ,s stora ångkalaset idag ocvh jag tycker absolut att ni som kan skall åka dit imorgon söndag för det pågår då med.

Jag lade ut lite bilder i bildforumet så jag vissar två andra bilder här istället.

MVH / BjörnL
Bifogade bilder
Filtyp: jpg lokstall.jpg (238.5 KB, 193 visningar)
Filtyp: jpg kraft.jpg (216.8 KB, 190 visningar)
Gammal 2011-07-23, 22:49   #147
rely
Medlem

Reg.datum: Jul 2010
Standard

Jag var själv där idag.
Som björnl sa så borde ni åka dit och kolla / åka. Det är något speciellt må jag säga.
Gammal 2011-07-29, 16:11   #148
bjornl
Medlem

Standard

Hej

Nu skall det mesta av vad jag gjort till DONJ så här långt ligga ute på DLS för nedladdning. (en övning i att göra banan tillgänlig sedan).

Den som vill söka söker enklast på författare bjornl

MVH / BjörnL
Gammal 2011-07-29, 20:33   #149
spyfrog
Medlem

Standard

Citat:
Hej

Nu skall det mesta av vad jag gjort till DONJ så här långt ligga ute på DLS för nedladdning. (en övning i att göra banan tillgänlig sedan).

Den som vill söka söker enklast på författare bjornl

MVH / BjörnL
De fåtal alster jag har gjort är också på väg ut men det skall till lite förbättringar på dem först samt engelsk text mm.... jag kan av misstag redan ha uppladdat Wij station med svensk text enbart, jag vet inte om N3V tar emot den på DLS utan engelsk text dock.
Gammal 2011-07-30, 19:50   #150
bjornl
Medlem

Standard Nog med broar för ett tag

Hej

Nu får det vara nog med broar för ett tag, nu återgår jag till wintjerns gruva.

Gruvlave och anrikningsverket är på plats. Gruvlave är numera animerad, ha.

Högbanan imellan har jag byggt nu. Tycker ni den ser konstig ut med bara tre rälar så skall det vara så.
Den är bara ett scenery objekt det kommer aldrig att åka nåt på den.

Återstår spelhuset bakom gruvlaven annars kan ku inte vagnarna få kraft att åka upp och ner.
Sedan har jag lite texturproblem att lösa på anrikningsverket.

Därefter får jag bygga mig en malmvagn och en sligmalm produkt att lasta på.

Först därefter kan jag börja jobba med själva indrustriprocessen och få till den. Just nu producerar anrikningsverket sågat timmer och det kan ju inte vara meningen ;-)

MVH / BjornL
Bifogade bilder
Filtyp: jpg wintjern.jpg (214.7 KB, 108 visningar)
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 06:33.