|
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
2012-05-18, 10:59 | #136 |
Medlem
Reg.datum: Apr 2004
|
Snyggt Lennart. Det är en ren fröjd att läsa dina inlägg, inte bara för läsbarheten (anpassade bilder) utan också för att innehållet är så förbaskat bra.
En fråga. Blir tunnlarna "vattentäta"? Det har ju varit ett problem tidigare.
2012-05-18, 11:15 | #137 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
|
Bengan,
kan du beskriva hur du tar ut hål i marken för tunnelöppningar!? Jag är nybörjare på tunnlar så jag fick göra en "Tunnelkniv" som gör ett "dighole" på 10x10 m som egentligen är väl grovt men finare går tydligen inte ???
2012-05-18, 11:19 | #138 |
Veteran
|
Tack för komplimangen! Detta med vattnet känner jag inte till men jag antar att man får ta bort vattnet just där tunnelöppningen ligger??? Bengan kanske vet mer om detta. Skall testa min tunnelkniv på vatten så får vi se !?
2012-05-18, 15:17 | #139 |
Veteran
|
Cover up....
... efter att ha gått lös med tunnelkniven.
Processen jag använder är: 1. lägg tunneln på platta marken. 2. använd kniven framför tunnelöppningarna. 3. dra tunneländarna till hålen. 4. Höj och justera marken - bild 1. 5. ner med spåret till 0 6. Covern är en trackside scenery som lägger sig mitt på spåret. 7. Vrid och flytta rätt - bild 2. 8. Sen får man maskera med växtlighet och annat, antar jag ? Detta är ett provex, går att göra snyggare !
2012-05-18, 20:45 | #140 |
Veteran
|
Tunnelborrning och gestaltning...
...pågår för fullt. Bild på "cover-meshen" på dubbelspårstunnel och dubbeltunnel med pelare mellan spåren. Börjar få rätt bra koll på detta med "stitched track", Går att göra möcke me de:
2012-05-20, 12:32 | #142 |
Medlem
Reg.datum: Sep 2009
|
Hej, tunneltak signalen ska sitta på sidan som dom andra signalerna.
Här är några olika tunnelprofiler. |
2012-05-20, 15:17 | #143 |
Veteran
|
Bättre sent än aldrig...
...jag gick efter en bild och uppgifter jag fick av nån, tror det var GBSF?! Men då kan jag följa normalprofilen på tunnlarna och bygga om taksignalerna så de sitter på sidan, eller????
Synd att det inte går att banka spåret men det lär komma i vers. 3.8 !!??
2012-05-22, 21:39 | #144 |
Veteran
|
Stor revision på gång...
efter Roberts inlägg. Tunnlarna skall ha rätt profil och det innebär att signaler, skyltar och annat "trackside" måste justeras så vänta er inga omeddelbara resultat. Tunnelprofiler och normalsektioner är under utarbetande! Och jag jobbar lite då och då när den plötsliga sommarvärmen blir för svår =
2012-05-24, 11:09 | #145 |
Veteran
|
Tunnelbygglåda och massa tillbehör
Arbetet går sakta framåt, det gäller att hålla tungan i rätt mun när man jobbar med ca. 100 assets omväxlande. Bilderna visar lite av det som nu finns.
2012-05-24, 16:24 | #146 |
Tidigare Traindriver94
|
Härligt
2012-05-24, 17:29 | #148 |
Medlem
|
Oj vad många fina grejer!
|
2012-05-25, 00:49 | #149 |
Veteran
|
Kul att detta arbete uppskattas....
... och vänta bara till Svenolov får tid att skripta signaler, stoppmärken och hastighetsskyltar, och Bengan tid att utvädera och testa tunnlar, spår, perronger och ramper, så kommer vi nog att få en Stockholms Tunnelbana som kan ta upp kampen med London, Berlin och Hamburg.
Ju fler som deltar med synpunkter och idéer desto bättre slutresultat. "Ju fler kockar desto bättre soppa" gäller väl här ?
2012-05-25, 03:12 | #150 |
Medlem
Reg.datum: Sep 2005
|
En liten grej som jag kom på såhär är att dvärgsignalen bara kan visa rött och gult sken och inte rött/grönt..
|
Taggar |
tunnelbana |
|
|