Svenska 3D-Tåg - Forum  

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > 3D-design - Trainz

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2015-10-17, 17:56   #136
korvtiger
Medlem

Reg.datum: Jan 2008
Standard

I Amerika använde man ibland växelskarv, alltså att skarven på det ena rälen låg mitt emot mittpunkten på den andra rälen.
I Sverige var det standard att ha skarvarna mitt för varandra (likskarv), men man experimenterade nog med att ha skarvarna i zick-zack, (växelskarv) under 1800-talet och tidigt 1900-tal, så det är fullt möjligt att din morfar lagt spår med växelskarv.
Dock enligt Banläran(1916):
"Med växelskarven avses att erhålla en lugn och jämn gång hos tågen. Detta torde nog vara fallet vid nyanlagda spår, där skarvarna ännu icke blivit nedtryckta. Vid äldre banor däremot bliva skarvstötarna dubbelt flera än vid likskarv, utan att de bliva avsevärt svagare. Därjämte har det visat sig, att rälen mitt emot en växelskarv har benägenhet att slås ut. Att växelskarven i Amerika har visat sig så lämplig, torde bero på konstruktionen av vagnarna"

Sedan så kan det ju hända att skarvarna inte hamnar exakt mitt emot varandra i kurvor, men man använde då "korträler" i innerspåret som var räler som var 0.2m kortare än en normallång räl. Dessa skulle läggas in då den ena rälssträngens skarvar förskjutits 0.1m före den andras. Så mer avstånd än så mellan två motstående rälsskarvar var det nog aldrig i spår under 1900-talet. Kikar man på gamla bilder från 1910-talet så ser man att skarvarna ligger mitt emot varandra (finns hur mycket exempel som helst på samlingsportalen):
http://www.samlingsportalen.se/getit..._Jvm_KDAB00054
http://www.samlingsportalen.se/getit..._Jvm_KDAA01344
http://www.samlingsportalen.se/getit..._Jvm_KDAB00056

Har lyckats hitta en bild med den skarv som du har byggt från sent 1800-tal. Vet ej om det beror på en förskjutning av ena rälssträngen, eller om det är medvetet:
http://www.samlingsportalen.se/getit..._Jvm_KABA00484
Finns dock mängder med exempel även från 1800-talet med likskarv:
http://www.samlingsportalen.se/getit..._Jvm_KBIA04226
http://www.samlingsportalen.se/getit..._Jvm_KCAA01336

En anledning som jag tänker mig till att man inte vill ha en likskarv med den ena skarven förskjuten några decimeter, så som du byggt, är att sliprarna närmast skarven ligger närmare varandra. Så om man har två skarvar nära varandra så måste man ha flera sliprar som ligger nära varandra vilket nog leder till att man måste ha en sliper extra per rälssektion, vilket är dyrare.
Gammal 2015-10-17, 18:46   #137
lan
Veteran

Reg.datum: Nov 2001
Standard

Ja Korvtiger, du har säkert rätt, morfar var ju med och byggde malmbanan under engelskt ledarskap och möjligen har man experimenterat med växelskarv, men som sagt morfar var gammal och det var kanske en sak som satt kvar, likskarv hade han väl glömt!

Har gjort om skarvjärnen enligt ritning och de ligger nu i "likskarv".

(en lustig sak är att min "movemarker" bara sätts ut när man lägger till en rälsskarv men nästa gång man går in i Surveyor är de borta, men skarvarna går bra att flytta så själva pekplattan under rälsen finns kvar)
Bifogade bilder
Filtyp: jpg 2015-10-17 164410.jpg (187.2 KB, 91 visningar)

"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2015-10-17, 19:17   #138
Bengan
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem

Reg.datum: Aug 2001
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av lan Visa inlägg
Ja Korvtiger, du har säkert rätt, morfar var ju med och byggde malmbanan under engelskt ledarskap och möjligen har man experimenterat med växelskarv, men som sagt morfar var gammal och det var kanske en sak som satt kvar, likskarv hade han väl glömt!

Har gjort om skarvjärnen enligt ritning och de ligger nu i "likskarv".

(en lustig sak är att min "movemarker" bara sätts ut när man lägger till en rälsskarv men nästa gång man går in i Surveyor är de borta, men skarvarna går bra att flytta så själva pekplattan under rälsen finns kvar)
Bara en ny dum idé från mig.

Går det att lägga till något ljud på det hela, så att man får fram det klassiska dunk, dunk. dunk, dunk varje gång man kör över en skarv.
Gammal 2015-10-17, 20:57   #139
lan
Veteran

Standard

ja det lär gå, men jag är helt rudis på dessa saker, men hos bogeys och track skall man kunna ha tracksound-containers men hur det funkar vet jag inte.
Kan kanske nån villig luska fram, jag hinner inte det också.

EDIT:
det lilla som finns på Trainz-Wiki kan ju bli en början för den villige:

http://online.ts2009.com/mediaWiki/i...IND_Tracksound

http://online.ts2009.com/mediaWiki/i...d%22_container

LAn

Senast redigerad av lan den 2015-10-17 klockan 21:10. Anledning: Källor
Gammal 2015-10-17, 23:28   #140
korvtiger
Medlem

Reg.datum: Jan 2008
Standard

En sak till: den inre sidan på bultarna som sätter ihop skarvjärnen med rälerna skall ha en rundad skalle, som en halvsfär. Det är bara yttersidan som har mutter. Se bild _0004 bland de scannade bilderna från Banläran som jag mailade dig, samt första och sista bilden av de jag länkade i förra posten. På de "moderna" 1896 och 1899års rälsmodeller (34.0 resp 40.5kg/m) så hade man fyrkantiga muttrar och övriga (äldre) rälsmodeller hade sexkantiga muttrar.
Sedan så hade man inte någon bricka under muttern, som det ser ut som du har på dina bilder.
Gammal 2015-10-17, 23:43   #141
lan
Veteran

Standard

Jaja, alltid är det nåt. Får se när jag får tid och lust att ändra?
Men tack för din källforskning, skall man nu göra detta klart kan man ju försöka göra det verklighetsnära. Sliprarna har ju lite olika mitt-mitt-avstånd som påverkar längden på skarvjärnen, det jag jobbar med nu har avståndet
11+70+11 =92 cm och då bör skarvjärnet vara så långt. För 43,5 kg/m - spåren gäller 11+63+11 =85 cm osv.

LAn
Gammal 2015-10-18, 10:29   #142
lan
Veteran

Standard Jomenvisst

Citat:
Ursprungligen postat av Bengan Visa inlägg
Bara en ny dum idé från mig.

Går det att lägga till något ljud på det hela, så att man får fram det klassiska dunk, dunk. dunk, dunk varje gång man kör över en skarv.
Denna "dumma" idé var så intressant att jag gick i fällan

Principen var ganska enkel när den gick in.
Man samlar en mängd rälsskarvsljud från internet (Youtube m.m.) och sätter ihop timade wav-filer i ett ljudredigeringsprogramm för de 8 hastighetsintervall man vill ha.

Denna ljudaasset "Rail Joint Sound" sparas och kuid skrivs upp.
Sedan öppnar man det spår man vill skall ha detta ljud och redigerar dess config som nedan:

// Dessa containrar skall läggas in i det spårs config man vill ändra.
// 100339 är "SWE Track TAR Bankat Spikat Laffat" som jag testade med - dessa //kommentarer skall INTE kopieras in!!!

track-sound
{
track-sound-element0
{
track-sound <kuid:67375:102546> // Detta är Rail Joint Sound - skenskarvsljudet
priority 10
track <kuid:67375:100339> // Detta är spåret som skall ha detta ljud
}
}

kuid-table
{
tracksound <kuid:67375:102546>
}

kuid <kuid:67375:100339>

Jag kommer att ladda upp rälsskarv, ljud och testspåret så kan ni sjäva testa

Tack Bengan för dina "dumma" idéer!

LAn
Gammal 2015-10-18, 12:16   #143
lan
Veteran

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av korvtiger Visa inlägg
En sak till: den inre sidan på bultarna som sätter ihop skarvjärnen med rälerna skall ha en rundad skalle, som en halvsfär. Det är bara yttersidan som har mutter. Se bild _0004 bland de scannade bilderna från Banläran som jag mailade dig, samt första och sista bilden av de jag länkade i förra posten. På de "moderna" 1896 och 1899års rälsmodeller (34.0 resp 40.5kg/m) så hade man fyrkantiga muttrar och övriga (äldre) rälsmodeller hade sexkantiga muttrar.
Sedan så hade man inte någon bricka under muttern, som det ser ut som du har på dina bilder.
Nu har jag gjort om skarvjärnen, rundade bultskallar och fyrkantiga muttrar och inga brickor. Dessutom är de 92 cm långa för att passa mina sidospår. (ny i DL nu)
En lustig upptäckt, mina "movemarkers" som försvann återuppstår när man tar ett screenshot - så man får väl offra ett screnshot när man skall justera läge och avstånd
Bifogade bilder
Filtyp: jpg 2015-10-18 120436.jpg (233.0 KB, 77 visningar)
Filtyp: jpg 2015-10-18 120504.jpg (231.4 KB, 77 visningar)

LAn

Senast redigerad av lan den 2015-10-18 klockan 13:45. Anledning: ny rälsskarv
Gammal 2015-10-18, 15:54   #144
lan
Veteran

Standard Nya skarvjärn ...

... för 891 och 600 spår.
På bilden ser ni Jan på Åsen, lokförare Lindqvist och frk Bergström på pumpdressinen inspekterandes de splitt nya 5m rälerna om 15 kg/m som ersatt de gamla, slitna 9 kilosrälerna. De nya skarvjärnen gör att lagd räls ligger kvar. Frk B är mer intresserad av sin shejkroman
Bifogade bilder
Filtyp: jpg 2015-10-18 142016.jpg (202.9 KB, 76 visningar)

LAn
Gammal 2015-10-18, 16:08   #145
Bengan

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av lan Visa inlägg
... för 891 och 600 spår.
På bilden ser ni Jan på Åsen, lokförare Lindqvist och frk Bergström på pumpdressinen inspekterandes de splitt nya 5m rälerna om 15 kg/m som ersatt de gamla, slitna 9 kilosrälerna. De nya skarvjärnen gör att lagd räls ligger kvar. Frk B är mer intresserad av sin shejkroman
Är det Åssbånn som har varit ute och spikat.

Ser ut som om många inte sitter i sliperserna. Synvilla??

EDIT: Lagt till bild.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg 2015-10-18%20142016.jpg (145.7 KB, 75 visningar)

Senast redigerad av Bengan den 2015-10-18 klockan 16:18.
Bengan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2015-10-18, 16:15   #146
Bengan

Standard

Funkar ju såhär med.

Men jag tänkte på ljud i skarvjärnen. Att så fort man körde över dom, så kom dunket.

Men det kanske gör Trainz tungjobbat, om man nu satte ut skarvarna på 10/15 meter avstånd och ljudfilen får hoppa igång för varje skarv.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg bengolle_20151018_0000.jpg (65.6 KB, 75 visningar)
Gammal 2015-10-18, 17:37   #147
lan
Veteran

Standard

600-spåret skall rättas till vad det lider, det bli lite speciella problem i denna spårvidd eftersomjag vridit sliprarna litet för att uppnå 600-känsla.

Vad gäeller att försöka synka rälskarvar med ljuddunkarna är rätt meningslöst för då krävs en ljudfil till varje avstånd. Det verkar "overkill" - hur gör du för att kolla att det inte stämmer??? - hänger du på boggin med tidtagarur i handen eller låter du Åssbån göra skitjobbet - isåfall kan du inte lita på hans rapporter

Jag håller på att fila på färgsättningen på texturerna till PT och vill gärna ha lite fedback: de två bilderna visar en mörk (den gamla) och en ny blekare och även en bild ur verkligheten. Vilken är bäst - eller ingen ????
Bifogade bilder
Filtyp: jpg 2015-10-18 155230.jpg (223.3 KB, 75 visningar)
Filtyp: jpg 2015-10-18 155305.jpg (265.0 KB, 75 visningar)
Filtyp: jpg Railway-in-the-fog.jpg (306.7 KB, 75 visningar)

LAn
Gammal 2015-10-18, 18:41   #148
lan
Veteran

Standard En sak ...

medan jag glömmer det

Om ni skall ha "super-elevation" i kurvor så försök inte sätta ut rälsskarvar, dom hänger inte med i lutningen, men ljudet fungerar ju (lura ögat med örat).

"super-elevation" fungerar om man lägger in några växlar av PT-typ för då reser sig sliprarna i växelområdet och bildar barrikader. Annars ser det bra ut.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg 2015-10-18 144824.jpg (124.6 KB, 75 visningar)

LAn
Gammal 2015-10-18, 19:13   #149
Bengan

Standard

Tror att din himmel lurar oss rätt ordentligt.

Ser väldigt rött ut, men jag håller på den nya. Bilden i mitten.

Bilden i inlägget ovanför, ser inte lika röd ut. Den tycker jag ser absolut bäst ut, men om det är den nya eller gamla vet jag inte.
Gammal 2015-10-18, 21:19   #150
lan
Veteran

Standard

Jo det var kvällssol. Dessa tre bilder visar middag, midnatt, kväll. Det gamla t.v. det nya t.h.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg 2015-10-18 194633.jpg (281.5 KB, 67 visningar)
Filtyp: jpg 2015-10-18 194837.jpg (92.5 KB, 67 visningar)
Filtyp: jpg 2015-10-18 195041.jpg (195.7 KB, 67 visningar)

LAn
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:42.