Svenska 3D-Tåg - Forum  

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > 3D-design - Trainz

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2006-08-23, 03:57   #181
SVoyager
Medlem

Reg.datum: Mar 2006
Standard

Tack alla för svaren!

Behövde att veta hur ni körde tåget för det är möjligt att jag ska byta broms system och det är också möjligt att ny systemet ska inte fungera med tangentbord. Jag tror att tåget kör konstig när man bromsa och accelera i kort tid. Problemet är med "dynamic-brakes" i TRS... ändå, ni ska ser på nästa versionen att bromsa med tåget känner ricktigare.

Dagens arbete. Jättesnyggare hytt!! Om ni tittar på skillnaden mellan cabview och externalview ska ni ser att hytten ser helt inte samma mellan dem 2 syn. Mycket snygare på externalview. (ni kan också ser skillnaden via ett av hyttens syn med senaste versionen som ni har. Synen är den som visar bakom förarens stol. På den där syn är det samma som en "externalview" syn och ni kan ser skillnaden mellan den där syn och alla andra syner.

Nu har jag hittat en sätt för att hytten ser samma än den på "external view". titta på bilderna:

nya
http://www.svoyager.com/files/nyeffekthytt.jpg
gamla
http://www.svoyager.com/files/gammaleffekthytt.jpg

Så ser hytten tusentals bättre men det finns en lite problem. Jag tror att det fungerar inte på en animerad objekt (har inte hittat nåt sätt för att göra det med en animerad objekt). Så det betyder det följande problem:

nya (titta på hyttensdörr)
http://www.svoyager.com/files/nyeffektdorr.JPG

gamla
http://www.svoyager.com/files/gammaleffektdorr.JPG

Vet inte ricktig vilken sätt att använda. Jag tror att den nya effekten är bättre men för dörrarna kan inte ha den där effekt blir det inte realistisk. hmm.

SV
SVoyager besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-08-23, 08:10   #182
SVoyager
Medlem

Standard

Har gjort mer idag.

Har fixat bromsning/acceleration som jag pratade om i den senaste ämne. Här finns några filmer för att visa exakt vad var problemet.

förut när man var i full broms och sen ville börja att rulla bara i första "notch" kände som en full kraftig acceleration på dem första 3-4 sekunderna (inte bra för passagerarna). inte nu. Titta på hästigheten i filmer

förut:
http://www.svoyager.com/files/forut1.mpg

nu:
http://www.svoyager.com/files/nu1.mpg

mycket bättre. Nu kan man börjat att rulla i låg fart om ni vill. Samma sak när man vill bromsa efter ett full kraftiga acceleration. passagerarna är inte "thrown forward" för bromsning är inte så svårt i dem första 3-4 sekunderna. Titta igen på hästigheten.

förut:
http://www.svoyager.com/files/forut2.mpg

nu:
http://www.svoyager.com/files/nu2.mpg

SV
Gammal 2006-08-23, 10:44   #183
Rojje
Hedersmedlem

Reg.datum: Jan 2002
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av SVoyager

Så ser hytten tusentals bättre men det finns en lite problem. Jag tror att det fungerar inte på en animerad objekt (har inte hittat nåt sätt för att göra det med en animerad objekt). Så det betyder det följande problem:

nya (titta på hyttensdörr)
http://www.svoyager.com/files/nyeffektdorr.JPG

gamla
http://www.svoyager.com/files/gammaleffektdorr.JPG

Vet inte ricktig vilken sätt att använda. Jag tror att den nya effekten är bättre men för dörrarna kan inte ha den där effekt blir det inte realistisk. hmm.

SV
Tack själv David för ett underbart tunneltåg! Vilket jobb du har lagt ner! Snyggt!!!

Angående dörren så tycker jag att den nya varianten ser bättre och mer realistisk ut. I verkligheten så syns det en liten linje så som du får nu, så mitt val vore att använda det nya helt ut. Ser mycket bättre ut.

M.v.h Rojje
Rojje besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-08-23, 15:58   #184
Loppyboy
Medlem

Reg.datum: Jun 2005
Standard

Hej!
Jag är jätte fascinerad över den här häftiga tunnelbanevagnen som du har lyckats konstruera, SVoyager.
Fast jag har ett problem, och det är hur man öppnar dörrarna från förarhytten. Vad jag har förstått från filmerna så ska ett enkelt knapptryck göra så att dörrarna åker upp, fast det gör det inte för mig. Vindrutetorkare och hytt- och tågbelysning fungerar fast inte dörröppningen. Är det någon speciell rule som man ska ändra på, eller hur ska man göra?

Tacksam för svar från vem som helst.
Loppyboy besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-08-23, 16:08   #185
vfp420b
Månadens bild - Aug 2005

Reg.datum: Sep 2002
Skicka ett meddelande via ICQ till vfp420b Skicka ett meddelande via MSN till vfp420b Skicka ett meddelande via Skype™ till vfp420b
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Loppyboy
Hej!
Jag är jätte fascinerad över den här häftiga tunnelbanevagnen som du har lyckats konstruera, SVoyager.
Fast jag har ett problem, och det är hur man öppnar dörrarna från förarhytten. Vad jag har förstått från filmerna så ska ett enkelt knapptryck göra så att dörrarna åker upp, fast det gör det inte för mig. Vindrutetorkare och hytt- och tågbelysning fungerar fast inte dörröppningen. Är det någon speciell rule som man ska ändra på, eller hur ska man göra?

Tacksam för svar från vem som helst.
Först och främst ska du ha Cab Mode uppe (vilket jag tror att du har), sedan så ska du trycka på den svarta knapparna jämte dörrarna innåt, alltså uppåt med musen, för musen uppåt och tryck i samtidigt så kommer dörrarna att gå upp. (Ska de iaf)
Kolla gärna in på min lilla sida med järnvägsbilder och en del reportage.
http://tobbebilder.from.eksjo.com/
vfp420b besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-08-23, 16:22   #186
Loppyboy
Medlem

Reg.datum: Jun 2005
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av vfp420b
Först och främst ska du ha Cab Mode uppe (vilket jag tror att du har), sedan så ska du trycka på den svarta knapparna jämte dörrarna innåt, alltså uppåt med musen, för musen uppåt och tryck i samtidigt så kommer dörrarna att gå upp. (Ska de iaf)
Jaha oj, hehe tack så mycket vfp420b! Det jag gjorde innan var att bara trycka på knappen så det var ju det misstaget jag gjorde
Loppyboy besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-08-23, 19:01   #187
Sparkfot
Medlem

Reg.datum: Sep 2005
Standard

Fråga till sVoyager: Går det inte att animera knapparna på förarbordet så att man kan öppna passagerar dörrarna med dom istället för med dom vid "hytt dörren"?
Sparkfot besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-08-23, 19:55   #188
UP6936
Medlem

Reg.datum: Aug 2003
Standard

Vi hoppas nu på nya ljudfiler som, om allt går i lås, kommer att spelas in inom Rissnedepån.

Förutom dörröppning och dörrstängning utan bakgrundsljud hoppas vi få ljud från förarhytten på ett tåg som accelererar från stillastående till full fart och sedan bromsar till stopp. Eventuellt kommer ljudet av en förarinitierad nödbromsning också (= föraren trycker på den röda Nödstoppsknappen) plus ljudet av tyfonen (144 dBA!!).

Vi håller tummarna!

//Lars S

Senast redigerad av UP6936 den 2006-08-23 klockan 20:00.
UP6936 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-08-23, 19:58   #189
Sparkfot
Medlem

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av UP6936
Vi hoppas nu på nya ljudfiler som, om allt går i lås, kommer att spelas in inom Rissnedepån.

Förutom dörröppning och dörrstängning utan bakgrundsljud hoppas vi på ljud från förarhytten på ett tåg som accelererar från stillastående till full fart och sedan bromsar till stopp. Eventuellt kommer ljudet av en förarinitierad nödbromsning också (= föraren trycker på den röda Nödstoppsknappen) plus ljudet av tyfonen (144 dBA!!).

Vi håller tummarna!

//Lars S
C20:s tyfon låter jue bara "oink"
Hoppas allting går i lås.
Gammal 2006-08-23, 20:02   #190
UP6936
Medlem

Reg.datum: Aug 2003
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Sparkfot
C20:s tyfon låter jue bara "oink"
Hoppas allting går i lås.
Om du bara trycker till på knappen, ja, men trycker du lite längre tid på knappen låter det inte "oink" längre.....

//Lars S
UP6936 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-08-23, 20:51   #191
Sparkfot
Medlem

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av UP6936
Om du bara trycker till på knappen, ja, men trycker du lite längre tid på knappen låter det inte "oink" längre.....

//Lars S
Mjo jag vet,det låter något s**ans högt.
Gammal 2006-08-24, 06:59   #192
SVoyager
Medlem

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Sparkfot
Fråga till sVoyager: Går det inte att animera knapparna på förarbordet så att man kan öppna passagerar dörrarna med dom istället för med dom vid "hytt dörren"?
Redan gjort!! Ska vara på v0.6! .

Hoppas allt ska går bra med ljuden. Men tyfonens ljud låter mycket intressant, har aldrig hört den heh.

SV
Gammal 2006-08-24, 17:18   #193
Sparkfot
Medlem

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av SVoyager
Redan gjort!! Ska vara på v0.6! .

Hoppas allt ska går bra med ljuden. Men tyfonens ljud låter mycket intressant, har aldrig hört den heh.

SV
Grymt.
Finns det något preliminärt realease datum för v0.6?
Gammal 2006-08-24, 18:20   #194
Daniel
Medlem

Reg.datum: Nov 2005
Standard

En fråga bara Det e 1 knapp med "Öppna dörr" och 1 med "stäng dörr". Öppnas dem på båda sidor då?
Gammal 2006-08-24, 20:04   #195
Sparkfot
Medlem

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Daniel
En fråga bara Det e 1 knapp med "Öppna dörr" och 1 med "stäng dörr". Öppnas dem på båda sidor då?
Inte för att frågan var riktad till mig men jag förstår inte riktigt vad du menar. Vilka knappar menar du? de vid hytt dörren eller på förarbordet?
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 20:02.