Svenska 3D-Tåg - Forum  

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > 3D-design - Trainz

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2006-08-24, 20:05   #196
Daniel
Medlem

Reg.datum: Nov 2005
Standard

Förarbordet.

Nu har jag fattat, Glöm mina inlägg

Senast redigerad av Joel den 2006-08-29 klockan 17:32.
Daniel besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-08-29, 05:03   #197
SVoyager
Medlem

Reg.datum: Mar 2006
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Sparkfot
Grymt.
Finns det något preliminärt realease datum för v0.6?
Förlåt för att inte svarat omedelbart för jag har inte fått nån epost när det fanns mer ämne här, vet inte varför. Ändå, v0.6 om en vecka kanske två veckor. Nästa veckan om allt går bra!

SV
SVoyager besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-08-29, 09:44   #198
SVoyager
Medlem

Standard

senaste dagars arbete:

http://www.svoyager.com/files/manuelldorr.mpg

nu ska dörrarna inte öppna när man köra tåget men passagerarna ska stiger in/av ändå. Ska arbeta på det igen men nu är det bättre än förut .

Har tåg bort motornsljud. Trodde att det var lite bättre än vad det redan fanns. Ska skapa ny ljud filer i framtiden.

Också ska mikrofonen vara högre.

SV
Gammal 2006-08-29, 10:14   #199
svenolov
Medlem

Reg.datum: Apr 2004
Standard

SVoyager,
här är ett utdrag ur koden från min dörrkontroll för att förhindra att passagerarna stiger av/på vid en station.

Kod:
// Set passengers enabled

void SetPassengersEnabled(Train train, bool enable)
  {
    int i;
    Vehicle[] vehicles = train.GetVehicles();

for(i=0; i<vehicles.size(); i++)
    {
      if (enable)
      {
        vehicles[i].SetProductRestriction(null);
      }
      else
      {
        vehicles[i].SetProductDisabled();
      }
    }
  }

I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse).

Senast redigerad av svenolov den 2006-08-29 klockan 10:22.
svenolov besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-08-29, 16:27   #200
Sparkfot
Medlem

Reg.datum: Sep 2005
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av SVoyager
Förlåt för att inte svarat omedelbart för jag har inte fått nån epost när det fanns mer ämne här, vet inte varför. Ändå, v0.6 om en vecka kanske två veckor. Nästa veckan om allt går bra!

SV
Ingen fara, Jag väntar med spänning på den nya versionen då
Sparkfot besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-08-29, 17:26   #201
Arre
Tidigare Arvid Nilsson

Reg.datum: Jan 2005
Skicka ett meddelande via MSN till Arre
Standard

Hej
Jag tittade på filmen och blev imponerad!
Varje film du visar ger en något man blir lite extra imponerad av!
Gammal 2006-08-29, 18:19   #202
SVoyager
Medlem

Question PerformMassStopped en gång till?

Citat:
Ursprungligen postat av svenolov
SVoyager,
här är ett utdrag ur koden från min dörrkontroll för att förhindra att passagerarna stiger av/på vid en station.

Kod:
// Set passengers enabled

void SetPassengersEnabled(Train train, bool enable)
  {
    int i;
    Vehicle[] vehicles = train.GetVehicles();

for(i=0; i<vehicles.size(); i++)
    {
      if (enable)
      {
        vehicles[i].SetProductRestriction(null);
      }
      else
      {
        vehicles[i].SetProductDisabled();
      }
    }
  }
Stort tack svenolov för rådet!! Det är jättebra. Jag här tyckte på den där fix som du har skrivit. Det där är perfekt med det finns en problem till som jag har inte hittat nån fix på. När tåget är stoppad vid en station, ska stationen försöker automatisk att tillåta passagerarna in/av tåget (PerformMassStopped). Jag vet inte hur att göra "PerformMassStopped" igen när tågets dörrarna är öppen. Har du nån sätt att göra det?? Eller finns det nån andra sätt för att tillåta passagerarna in/av tåget manuelt??

To be able to call again "PerformMassStopped" once the doors are opened is the problem! Do you know how to do that?? or is there another way to make the station load/unload even after the train was fully stopped for a few seconds (förlåt för engelska.).

SV
Gammal 2006-08-29, 22:13   #203
SVoyager
Medlem

Standard

Woops. Det ser som min länk till v0.5 hade en problem i ämnen några sidor sen.

Jag har "upgraded" min webspace och det ser som min webserver är mer strikt med länkar. Stort bokstaver vs små bokstaver var problemet...

Ändå, det är bättre nu för webservern kör nästan 3 gånger snabbare (omkring 750k/sec mot 250k/sec förut) och nu kan jag länka direkt till .cdp filen (förut behövde jag att göra .zip filer för webservern kunde inte göra .cdp filer).

Nya länk
http://www.svoyager.com/files/c20_v05.cdp

Nej det var inte v0.6 hehe. nästa veckan

Om ni ser mer fel länker nånstans, tack för att skicka ett medelande till mig och jag ska fixa omedelbart.
SV
Gammal 2006-08-29, 23:47   #204
svenolov
Medlem

Standard

Citat:
To be able to call again "PerformMassStopped" once the doors are opened is the problem! Do you know how to do that?? or is there another way to make the station load/unload even after the train was fully stopped for a few seconds (förlåt för engelska.).
Du behöver inte ursäkta att du skriver på engelska. Jag personligen tycker bättre om engelska, när det gäller programmering. Det är min vardag.

Ja, jag har lösningen till detta. Denna funktion finns i ett object (static class) som följer med min dörrkontoll (MSL Door Control). Tyvärr kan jag inte publicera källkoden för denna funktion här på forumet på grund av att en del av koden i denna class är copyright-skyddad. Men du kan använda funktionen ändå om du inkluderar filen i ditt script. Filen heter msCommonStation.gse. Gör något liknande som nedan:

Kod:
include "GenericPassengerStation.gs"
include "msCommonStation.gs"
.
.
.
    Train ourTrain;
//  assign your train here to ourTrain variable
    .
    .
    .
    GenericPassengerStation ourStation; // the station which this train has stopped at

Vehicle[] ourVehicles = ourTrain.GetVehicles();

string triggerName; // current scenery trigger name at the station

int platformIndex; // platform index for this trigger (not really used here)

// Add a message handler to our loco so we can receive object-specific messages
 // ------------------------------------------------------------------------------------
    Sniff(ourVehicles[0], "SceneryTrigger", "", true); // vehicle[0] are always the loco

Message msg;
    .
    .
    .
    wait()
    {
      on "SceneryTrigger", "Enter", msg:
      {
        ourStation = cast<GenericPassengerStation>msg.src;

if (ourStation)
        {
       // Set passenger restriction, until we open the doors
       // ------------------------------------------------------------
          msStation.SetPassengersEnabled(ourTrain, ourStation, false);

// Get the name of the trigger
       // ----------------------------------------------------------------------------------
          triggerName = ourStation.FindTriggerContainingNode(ourVehicles[0].GetId(), false);

// Get information about the station based on the trigger
       // To update msStation object, we must call this function on every trigger event
       // -----------------------------------------------------------------------------
          platformIndex = msStation.GetPlatformIndex(triggerName);

}
        continue;
      }
      on "SceneryTrigger", "Stopped", msg:
      .
      .
      .
När du känner till ourStation och triggerName kan du anropa dessa funktioner när du vill att passagerarna ska kliva ombord.
Kod:
    msStation.SetPassengersEnabled(ourTrain, ourStation, true); // remove passengers restriction
    msStation.PerformMassStoppedLoad(ourTrain, ourStation, triggerName, msStation.LOADING);
msStation.LOADING är en konstant som betyder 'UNLOAD and then LOAD'.

Titta gärna på min sourcecode för MSL Door Control. Du får med min tillåtelse använda msCommonStation för din C20 och du kan få all information vad denna class innehåller och hur du skall använda den.

Du kan ladda ner MSL Door Control här: http://217.197.57.186/forum/showthread.php?t=13225

Edit: You must call msStation.SetPassengersEnabled() before msStation.PerformMassStoppedLoad() to allow loading.

Senast redigerad av svenolov den 2006-08-30 klockan 01:48.
Gammal 2006-08-30, 00:59   #205
SVoyager
Medlem

Standard

Priceless!!

Otrolig bra. Det ska ta mig några timmar för att kunna förstår allt men jag ser logisk på det. Very very very useful!

Jag har också läste mer om din DC. Bra jobbat!! Mycket intressant, man har mycket kontroll över dörrarna med din rule! wow!

Tyvärr har jag "scrapped" din DC support med v0.5 av min C20. När jag skripta nånting anväder jag inte alltid "standards". Min logisk kan vara fel eller det kan finnas lättare sätt att göra samma saker som finns i min skript. För jag är fortfarande en nybörjare, förstår jag inte allt om skripts, så skriptar jag så bäst som jag förstår. När jag ser att vad jag behöver att göra fungerar, frågar jag inte om koden var det bästa. För jag ändrar ofta min kod är det möjligt att andra skripter ska inte fungerar. Om du ser felen på koden kan du skicka ett medelande så ska jag fixa det om det är möjligt!!

Tack igen för hjälpen och jag hoppas att nästa versionen ska inte göra en stort problem med din DC

SV
Gammal 2006-08-30, 01:55   #206
svenolov
Medlem

Standard

Missed something in my code above...
You must call msStation.SetPassengersEnabled() with a 'true' parameter (to allow loading) before you call msStation.PerformMassStoppedLoad().

Gammal 2006-08-30, 06:25   #207
SVoyager
Medlem

Thumbs up Lyckades!

Fungerar!

http://www.svoyager.com/files/passagerarna.mpg

Stort tack svenolov!! Jag var inte säkert att kunna göra det någon gång och nu blir det möjligt tack till dig! Ingen behövs av special stationer liksom dem på U-Bahns, bara 10 linje av kod på min skript tack till svenolov och sin skript som gör allt som behövs! Kan forfarande inte tro på det... Jag kan nu glömma på många många timmar av "head banging"... wow... kul... party!!! hehe

en sak till som jag gjorde ikväll

http://www.svoyager.com/files/start.mpg

Det här är bara en först steg. Ska göra mycket mer med start sekvenser på tåget. I framtiden ska det vara svårare att köra tåget omdelebart. Ni ska göra som en ricktig förare.

Tack igen svenolov, jag ska lägga till ditt namn på "contributors" listan! (om du vill förstås). Vill också ser vad jag kan göra med DC compatibilitet. (kan tyvärr inte lova men ska försöka!)

SV
Gammal 2006-08-30, 10:29   #208
svenolov
Medlem

Standard

Citat:
Fungerar!

Tack igen svenolov, jag ska lägga till ditt namn på "contributors" listan! (om du vill förstås). Vill också ser vad jag kan göra med DC compatibilitet. (kan tyvärr inte lova men ska försöka!)
SV
Jag är lika glad som du Det är bara roligt när man kan bidra med något.

Gammal 2006-09-01, 06:51   #209
SVoyager
Medlem

Standard

Dagens arbete.

Nu ska hytten "spara" informationer (t.ex. hyttens ljus, vagnens ljus, om tåget är startat eller inte, osv.). Förut om ni clickade på en annan vagn, sen gick tillbacka till hytten var allt "reset", inte nu. Finns mycket mer att göra på det.

Just nu sparar informationen bara för hytter på "each end" av tåget. (to the cab at each ends of the train). Jag ska arbeta mer för att kunna spara informationer för alla hytter.

Mer om det om några dagar.
SV
Gammal 2006-09-01, 15:46   #210
Sparkfot
Medlem

Reg.datum: Sep 2005
Standard

Det finns typ en bugg som gör att mellanvagnarnas hyttdörrar typ åker upp när man öppnar sin egen och sen måste man gå till respektive hytt för att stänga dom? Känner du till problemet SVoyager?
Sparkfot besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 10:29.