Svenska 3D-Tåg - Forum  

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > 3D-design - Trainz

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2006-09-01, 18:41   #211
SVoyager
Medlem

Reg.datum: Mar 2006
Standard

joo. Har fått en e-post om det några dagar sen men tack ändå. Det här är fixat i v0.6!

SV
SVoyager besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-09-01, 19:37   #212
Sparkfot
Medlem

Reg.datum: Sep 2005
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av SVoyager
joo. Har fått en e-post om det några dagar sen men tack ändå. Det här är fixat i v0.6!

SV
Kanon SVoyager
Sparkfot besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-09-06, 15:50   #213
UP6936
Medlem

Reg.datum: Aug 2003
Standard

Version 0.6 är på gång. Jag har fått en "pre-release" av David som jag just provkör. Den blir bara grymmare och grymmare.......

//Lars S
UP6936 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-09-06, 17:07   #214
Sparkfot
Medlem

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av UP6936
Version 0.6 är på gång. Jag har fått en "pre-release" av David som jag just provkör. Den blir bara grymmare och grymmare.......

//Lars S
Men fusk, nu längtar jag ännu mer!
Gammal 2006-09-06, 23:29   #215
UP6936
Medlem

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Sparkfot
Men fusk, nu längtar jag ännu mer!
Vadå fusk?

Ska jag ge dig ett tips? Om du vill vara med om det som händer innan det händer kan du t.ex. bidra till det som händer. Som det här, typ:

http://www.ss.se/forum/viewtopic.php?t=13580

Eller genom att fixa fram utbildningsmaterialet Connex använder vid förarutbildningen av tunneltågsförare.........

Eller genom att tala med folk som kan fixa ljudinspelningar......

Då kan du också vara med och fuska.

Vad blir ditt bidrag?

//Lars S
Gammal 2006-09-07, 15:28   #216
Sparkfot
Medlem

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av UP6936
Vadå fusk?

Ska jag ge dig ett tips? Om du vill vara med om det som händer innan det händer kan du t.ex. bidra till det som händer. Som det här, typ:

http://www.ss.se/forum/viewtopic.php?t=13580

Eller genom att fixa fram utbildningsmaterialet Connex använder vid förarutbildningen av tunneltågsförare.........

Eller genom att tala med folk som kan fixa ljudinspelningar......

Då kan du också vara med och fuska.

Vad blir ditt bidrag?

//Lars S
Ja det är fuskigt att du fått prövat den innan alla andra men du har jue samtidigt bidragit med en stor del av material och liknande till bygget.
Gammal 2006-09-10, 10:35   #217
SVoyager
Medlem

Exclamation V0.6 om 2-3 dagar kanske. Nästan klart!

Lite nyheter om v0.6

Jag och min vän arbetar på en bonus på den här versionen. En ny "texture". Nånting som ni ska ser omedelbart när ni ska köra tåget.

Just nu har han skickat mig sin senaste versionen av sin texture fil och det finns fortfarande några saker kvar att göra.

Jag hoppades att kunna ge v0.6 till ni på den här helgen men jag vet inte ricktig. Jag tror att han ska inte vara klart idag så det kommer att ta några dagar till till v0.6.

Det är klart att v0.6 ska vara ute för nästa helgen och finns en stort möjlighet att den ska vara ute före det men det är bättre att ni vänta lite mer för att kunna ha en mycket fint bonus hehe.

SV
Gammal 2006-09-10, 16:00   #218
Daniel
Medlem

Reg.datum: Nov 2005
Standard

Goodie, SV.
Gammal 2006-09-10, 18:32   #219
UP6936
Medlem

Standard

Tack vare "pre-releasen" är också några småfel tillrättade.

I mitten på oktober ska vi göra en demo av modellen för personal på Tågia.

//Lars S
Gammal 2006-09-10, 18:49   #220
Daniel
Medlem

Reg.datum: Nov 2005
Standard

Ojdå, då "behövs" det verkligen en Tillslipning
Gammal 2006-09-10, 20:49   #221
UP6936
Medlem

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Daniel
Ojdå, då "behövs" det verkligen en Tillslipning
Nja, det är nog inte så farligt. Jag har förklarat att den ännu är på Beta-nivå.

//Lars S
Gammal 2006-09-14, 12:19   #222
SVoyager
Medlem

Talking V0.6 Nu!!

Hejsan!

Nu är det dags för v0.6!! Men först måste jag säga nånting vicktig.

C20:n har fylt år!!! Ja, det är sant, projektet är 1 år gammal. (1 år och omkring en månad). Wow tiden går fort. Projektet hade börjat några veckor efter min andra resa i sverige. Den första gången som jag hade pratat om projektet var den 5 september 2005. Här är forumets tråd

http://forums.auran.com/trainz/forum...threadid=93931

Om ni tittar på bildarna som finns där ska ni veta hur projekten började. (oj, det är rolig att komma ihåg det!). För dem många positiva svar och commantärer förståd jag att jag kunde fortsätta att arbeta på modellen och förbättra den. Efter en stund blir intressen starkare och modellen snyggare och sen var jag kontaktat från Kenny och Patrick. Då började det mest spännande resa som jag har gjort. Med hjälpen av Kenny, Patrick, Lars, Roger och många mer kunde jag ser saker, besökte platser, provat saker, som jag hade alrdigt tyckte att kunna göra. Projektet gick "giant steps forward" tack till dem. Det finns många saker i modellen som kunde aldrig finnas utan dems hjälp och varje dag finns det nya saker tack till dem. Så jag måste säga en jättestort.

TACK

Så om ni behöver "an excuse" för att fira idag, här finns en. C20 har fylt år!!!!! Det är säkert att jag ska fira idag! woot!

Om v0.6. Här finns alla detaljer:
-Ny "lighting" effekt i hytten. Tusentals snyggare, finns mycket mer att göra på det.
-Manuella dörrar, inte bara för att stänga dörrarna men också för att öppna dem. (Finns många många många timmar på det här. Tack till svenolov för hjälpen!)
-Tog bort motorns ljud. Det låter bättre även utan ljud. För ni som använder trs 2006, det är bäst att ha SP1 och att skapa "-disablerailjointsound" i trainzoptions.txt i din TRS mappen.
-Nu måste ni startar tåget! (bara den första steg, ska vara mer i nästa versionen)
-Mikrophonen! Om ni öppnar hyttensdörr ska mikrofonen går ute tåget och med den kan ni stänga dörrarna.
-Dörr knappen på både förarensbordet och på "console" på andra sidan fungerar.
-Ny broms typ. Tusentals bättre när ni bromsa och accelera.
-Hytten ska spara information. När man klicka på en annan del av tåget och sen tillbacka på hytten var alla "resetted". Inte nu men det fortfarande finns mycket att göra på det.
-Om tåget är inte startat ska tåget ha röda ljus "on the front side of the train" inte vita ljus.
-Om tåget är inte startat ska det inte rulla. (om ni använder körspaken).
-Om tåget är stoppat och körspaken är på 0 positionen ska tåget bromsa för att "simulate" hållbroms.
-adjusterat tågets hastighet (tack lars). Nu kan tåget åka till 105km/h. C20 kunde gå omkring 120km/h under prov "conditions". Vi använder 105km/h.
-När man öppnar hyttensdörr i en hytt som finns i mitten av tåget ska dörren inte öppna i änden av tåget men på den rätt hytt.
-Samma när man använder vindrutetorkaren.
-Klart/Stopp ska visar också på alla hytter, inte bara på den som ni använder.
-Snabbstart knappen ska bara stänga hyttens dörr.
-Efter hade användat snabbstart knappen har ni 5 sekunder för att klicka på körspaken eller ska tåget vanlig bromsa!
-Snabbstarts avbryt knappen ska bromsa tåget.
-Ny tyfonen ljud. Det är inte min ljud men det är bättre än vad som fanns.
-nu kan man inte köra tåget om man öppnar dörrarna och sen gå till ett annat hytt utan att har stängt dem.

BONUS!
Som jag sa några dagar sen. Jag ville släppa v0.6 den senaste helgen men kunde inte. Varför? För den här:
-foto ricktiga (photorealistic?) bilden! Klart/Stopp ljus, hastighet är alla på en ricktig bild, inte en dålig texture som jag hade gjort (hehe) men en ricktig bild som jag tog när jag var i stockholm och min vän (samma person som hade arbetat på ljud filer i v0.5, fuzznec) har arbetat på den för adjustera perspektiven, färg. Det svåraste var att göra klart/stopp ljus. Det här är en början och jag hoppas att hela tåget blir på samma hög kvalitet i framtiden. Det tog honom nästan 20 timmar för att justera bilden så att den ser så bra som det ser just nu.
-med den där nya textur har ni en "speedometer" som är tusentals bättre som den gamla. Den visar den ricktiga fart (+/- 1km/h), ser som det ricktiga.
-nu finns det också max tillåt hastighet på "speedometer" och ska tåget "beepa" om ni kör för fort hehe. (tack till conny för ljud filer!)
-när man startar tåget ska ni höra datorn starta och luftsystemet startar också (tack conny igen!!)

Pfff, det är möjligt att det ska finna mer. Är kl5 FM här i kanada och det är svårt att titta på bildskärmen nu heh.

www.svoyager.com/files/c20_v06.cdp

DET ÄR VICKTIG ATT NI TA BORT ALLA FILER FRÅN V0.5 och glöm inte att det här är fortfarande beta så det ska finnas bugs och om ni ser dem måste ni beskriva dem här i trådet så att jag kan fixa dem. Det också finns några nya "dependencies" som inte finns på cdp filen. Ni som har 2004 måste ladda ner den nya tyfon ljud eller tåget ska inte fungerar.

--------------------------
MYCKET VICKTIG ATT LADDA NER KUID 58843:53003.
OM NI INTE LADDA NER FILEN SKA TÅGET INTE FUNGERA!!!!!
--------------------------

Dem som hjälpte bygga den här versionen: Lars, Kenny, Patrick, Conny, Roger, Alla i nybåda depån, svenolov, fuzznec, och mer!

Hoppas att ni ska tycka om det nyaste versionen. Skriver gärna dina kommentärer och suggestioner och firar gärna projektet födelsedag heh!!

SV
Gammal 2006-09-14, 12:26   #223
SVoyager
Medlem

Exclamation instructioner

Glömt instructioner för att kunna starta tåget. Det är lätt, bara titta på den här filmen:

www.svoyager.com/files/start.mpg

SV
Gammal 2006-09-14, 16:17   #224
Rojje
Hedersmedlem

Reg.datum: Jan 2002
Standard

Mycket roligt att köra din C20 David. v0.6 är ett STORT lyft. Gillar hytten, simuleringen med tågaktivering m.m. Även pipet om man kör för fort. Går det att ordna så att tåget bromsar själv om man kör för fort?
Mer saker jag gillar är texturen i hytten, att fler och fler knappar är klickbara. Går det att ordna så att backen (reverse) läggs i då man trycker på backknappen?

I vilket fall som helst, mycket bra gjort David!

M.v.h Rojje
Rojje besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-09-14, 16:57   #225
Sparkfot
Medlem

Standard

KUID 58843:53003, finns inte på DLS?
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 10:45.